Byggahus.se

Kraftigt ökade priser på byggmaterial!

1. E
    Medlem · 165 inlägg

EI30-SaC

Medlem
    God kväll gott folk.
    Vill bara ge ett råd till alla ni som står i startgroparna får inhandling av material till något större projekt.

I min yrkesroll har jag god insyn på inköpsavtal till samtliga byggvaruhandlare i landet. Kan dra några exempel på avviserade prishöjningar men generellt kommer det mesta stiga kraftigt.

Armeringsstål - upp 12%
    Totalt upp 35% sen I höstas.
    Brist på stål i världen, Kina betalar otroligt bra just nu.

Stomvirke (C24) - upp 15%
    Totalt upp 40% sen I höstas.
    Brist pga. stängda sågverk i början av pandemin, barkborren, och blöt mark i skogen. Usa ger det dubbla för en kubik furu så lönar sig att skeppa iväg.

OSB - upp 20%
    Kommer stiga ytterligare en månad, sen är prognosen att samtliga byggvaruhandlare har tömt sina lager och då är det slut.
    Kommer komma in stötvis f.o.m april men prisnivån lär ligga kvar.
    Planera i stället med plyfa, spånskiva, råspont eller extra hård gips.

Övriga skivmaterial- upp 10 - 20%
    På grund av bristen på osb kommer det bli huggsexa på övriga träbaserade skivmaterial på marknaden.

Så med andra ord så kan ett lösvirkeshus stiga med ca. 10-20% i materialkostnad jämfört med kalkyler gjorda i höstas. Som det ser ut nu kan det skilja 5% från en vecka till en annan.

Mitt råd är att köra igång och få till order utan att byggfirman eller bygghandlaren har rätt till justering alt. vänta till i höst och se om läget stillat sig.

2. S
    Medlem · Västra Götaland · 60 inlägg

skogsliden

Medlem
    Värdefull info för många, tacksamt att du delger. Klart svårt att säga men bedömer du att det är en kortvarig kulmen (1år) eller är det en ny prisnivå generellt?

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 165 inlägg

EI30-SaC

Medlem
    Vi har i Sverige haft jämförelsevis lägre priser men nu börjar vi komma ikapp. Så en del av ökningar lär bli kvar. Mycket av detta beror på brist på råvara eller olyckliga sammanträffanden av olika faktorer. Min personliga gissning är att det kommer lugna sig mot hösten och ev. sjunka något därefter.

4. E
    Medlem · 165 inlägg

EI30-SaC

Medlem
    Lite mer info på släppta prisaviseringar för övriga byggmaterial. Vanligtvis ligger de på ca. 1-2% men iår på 2-6% beroende på produktkategori, så inte så farligt med andra ord. De två extrema grupperna verkar vara trä och stål med vissa undantag. Däremot ligger detalj-grossiterna med kraftiga förseningar, beror väl inte privatsnickaren så mycket mer än att det kan vara svårt att få tag i vissa elmaskiner beroende på fabrikat och tillverkningsland.

5. Stefflo
    Husägare · Västmanland · 626 inlägg

Stefflo

Husägare
    Fick samma information från min byggare som ska bygga min utbyggnad i höst om att han inte kommer kunna hålla sin offert då priserna ökat.

6. E
    Medlem · 165 inlägg

EI30-SaC

Medlem
    Då vet du att han talar sanning i alla fall. Dock jädrigt osäkert hur prisbilden ser ut till hösten.

7. Stefflo
    Husägare · Västmanland · 626 inlägg

Stefflo

Husägare
    jo, skönt att det inte bara är påhittat iallafall. Chansen att priserna går ner och att byggaren i så fall sänker priserna tror jag inte riktigt på men får väl se vad som händer.

8. D
    Medlem · 7 inlägg

Drojn

Medlem
    Har du någon teori om virkespriser under året och hur detta har sett ut historiskt? Jag tänker att det är lättare att höja priserna än att sedan gå tillbaka och sänka. Om priserna ökar 20% nu har jag svårt att se att de skulle gå tillbaka till nuvarande läge i höst eller nästa år, möjligtvis att de kanske går ner lite, säg 10% men det känns inte som att de kommer gå tillbaka till samma som det var innan?

9. E
    Medlem · 165 inlägg

EI30-SaC

Medlem
    Ja du, framtiden är alltid svår att tyda. Jag tror inte heller att vi kommer tillbaka till samma låga nivåer, däremot kommer vi som du säger säkert backa men om det blir 5, 10 eller 15% är svårt att säga. Allt styrs av tillgång och efterfrågan. Det som skulle kunna få priserna att sjunka under 2022 skulle väl vara om exporten minskade pga ändrade handelsregler och skatter med USA, UK och EU, det eller om vi fick överskott på material igen p.g.a t.ex. svåra höststormar.

Sveriges odlingsarealer för virke ökar ju varje år men inte alls i den takt efterfrågan ökar, och det är bara i sin linda då världen allt snabbare går över till hållbart byggande där virke spås spela en stor roll.
    Det jag hoppas på ska bli en följdreaktion är att "småskogsägarna" tröttnar på de stora sågverkens sätt att fortsatt köpa in billigt men sälja dyrt. Att vi kommer se en utveckling där mindre lokala aktörer med sågverk börjar ploppa upp där skogsägaren får bättre ersättning för sitt virke och vi som kunder kan till och med köpa något billigare och definitivt mer hållbart material.

10. D
    Medlem · 7 inlägg

Drojn

Medlem
    Håller med helt. Det är omöjligt att spå in i framtiden. De blir aldrig som man tänkt sig ändå. Tråkigt dock att när man planerar bygga hus och precis ska samla in offerter så har alla ökat priset sedan bara någon vecka tillbaka..

11. E
    Medlem · 165 inlägg

EI30-SaC

Medlem
    Ja, vi sitter faktiskt lite i samma båt, väntar på ett kontrakt för att kunna signera på en nybyggnation, tyvärr så drar det ut på tiden och totalpriset/slutpriset bara tickar på :(

12. D
    Medlem · 7 inlägg

Drojn

Medlem
    Tråkigt att man inte var någon månad tidigare i processen, surt att man precis börjat ta in offerter nu i april när prishöjningen skett. Man undrar ju om detta kommer dämpas om några månader, men som du säger, samma låga nivåer kommer vi nog inte gå tillbaka till.

13. D
    Medlem · 7 inlägg

Drojn

Medlem
    Någon status/uppdatering på hur det ser ut framåt? Ljusnat något eller håller det i sig?

14. H
    Medlem · Västra Götaland · 3 233 inlägg

HEM2121

Medlem
    När USA har lugnat ner sig går det säkert ner, dock tror jag inte att hela uppgången går ner.

15. E
    Medlem · 165 inlägg

EI30-SaC

Medlem
    Det är fortsatt väldigt osäkert, stigande priser, osäkra leveransbesked. Hört om visa produktkategorier där offerter gäller i 24 timmar.
    Tyvärr har även en till bieffekt dykt upp och det är att det släpps igenom sämre kvalitéer vid produktionen än tidigare, gäller i o.f.s. mestadels virkesprodukter.

Vårt tänkta framtida hem blev hux flux 500.000 :-- dyrare och inflytt framflyttat 10 månader inför kontraktskrivning. Antar att det var någon typ av riskbedömning från entreprenören, dock ingen vi ville betala så den drömmen dog på målsnöret...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.