Byggahus.se
Taxeringsvärdena på småhus ökar med 31 procent, och nytt är att närliggande vindkraftverk kan påverka värdet.

Du kan läsa artikeln här: Kraftigt höjda taxeringsvärden
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Aldrig förstått mig på taxeringsvärdet för det ligger så väldigt fel mot marknadsvärdet ändå.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P Pligg85 skrev:
Aldrig förstått mig på taxeringsvärdet för det ligger så väldigt fel mot marknadsvärdet ändå.
Tanken är att taxeringsvärdet ska motsvara ca 75 procent av marknadsvärdet.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Tanken är att taxeringsvärdet ska motsvara ca 75 procent av marknadsvärdet.
Det är ju det som är så roligt för det inte ens är i närheten av 75% på någon av fastigheterna.
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P Pligg85 skrev:
Det är ju det som är så roligt för det inte ens är i närheten av 75% på någon av fastigheterna.
Ok. För mig stämmer det ganska exakt skulle jag vilja påstå.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ok. För mig stämmer det ganska exakt skulle jag vilja påstå.
Ok. Några hundra procent som mest.
 
  • Gilla
Sehla
  • Laddar…
Düsseldorff
P Pligg85 skrev:
Ok. Några hundra procent som mest.
Oj.
 
M
Det slår väl lite snett just i år då taxeringsvärdet ska motsvara 75% av fastighetsvärdet 2 år tillbaka i tiden. Nu har det ju hänt lite på marknaden dom sista 2 åren som gjort att priserna gått ned. Så siffran man får kanske inte stämmer till 100%.
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Düsseldorff
M Markarbetaren skrev:
Det slår väl lite snett just i år då taxeringsvärdet ska motsvara 75% av fastighetsvärdet 2 år tillbaka i tiden. Nu har det ju hänt lite på marknaden dom sista 2 åren som gjort att priserna gått ned. Så siffran man får kanske inte stämmer till 100%.
*marknadsvärdet
 
Det har hänt mycket på bostadsmarknaden och i ekonomin sedan underlaget för höjningen togs fram.
Timingen och den faktiska höjningen mitt i en lågkonjunktur spär på eländet.
 
En nyhet för i år är att närhet till vindkraftverk kan påverka marknadsvärdet, och därmed taxeringsvärdet.

Påverkar närhet till vindkraft värdet uppåt eller neråt?
 
Jag fick mitt taxeringsvärde höjt till 2 850 000 kronor. Jag köpte för 2 490 000 i april i år ...

Påverkar det något i praktiken annat än fastigshetsskatten om maxtaket på den tas bort?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
M
J Jaggatagga skrev:
Jag fick mitt taxeringsvärde höjt till 2 850 000 kronor. Jag köpte för 2 490 000 i april i år ...

Påverkar det något i praktiken annat än fastigshetsskatten om maxtaket på den tas bort?
Försäkringen. Ju fler standardpoäng man får ihop, ju högre taxeringsvärde och ju högre krav kan man ställa på försäkringsbolaget vid en skada.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Tanken är att taxeringsvärdet ska motsvara ca 75 procent av marknadsvärdet.
905.000. Köpte för 1.700.000 år 2020. Fick värderat till 2.300.000 sommaren 2022. Ska man påpeka detta till skatteverket?
 
  • Gilla
Mikael Rutqvist
  • Laddar…
P
J Jaggatagga skrev:
Jag fick mitt taxeringsvärde höjt till 2 850 000 kronor. Jag köpte för 2 490 000 i april i år ...
Ditt köp är antagligen inte med i beräkningen av taxeringsvärden för fastigheter i ditt värdeområde. Det brukar vara ganska lång eftersläpning (vilket ställer till det extra mycket i år, antagligen).
J Jaggatagga skrev:
Påverkar det något i praktiken annat än fastigshetsskatten om maxtaket på den tas bort?
Förmodligen förmögenhetsskatten, om den återinförs.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.