Hej!

Jag har en gammal bod på min baksida, uppskattningsvis ca 7kvm, uppförd på 1950-talet. Krävs det rivningslov för att ta bort denna?

A
Har den inte bara blåst omkull i senaste stormen? Och du har kört resterna till tippen...

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
J JF. skrev:
Hej!

Jag har en gammal bod på min baksida, uppskattningsvis ca 7kvm, uppförd på 1950-talet. Krävs det rivningslov för att ta bort denna?
Har boden bygglov eller är den ett "svartbygge"?

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J JF. skrev:
Hej!

Du är säker att du inte vill renovera den? Har själv en ful bod som jag nog aldrig skulle få bygglov till idag, så tänker renovera den när tid finns.

wildeside
J JF. skrev:
Hej!

Är det inte enklare att ringa Samhällsbyggnadskontoret så får du rätt svar.

Claes Sörmland
Ja du behöver rivningslov.

Är boden ursprungligen svartbyggd så har du möjlighet att rätta. Men bara då. Du kan då rätta genom att du tar bort boden. Notera, kommunens tillsyn kan ju hävda att du inte rättar och då kan de tolka det som att rivningslov krävs. Sen börjar cirkusen. Och jag har inte sett ett fall i HD eller MÖD där detta har testats rättsligt. Rättelsemöjligheten är delvis implicit i PBL och en del av äldre praxis och då blir det ju juridiskt ett gungfly direkt. Och problemet är att det inte är jurister som arbetar på bygglovsenheten så de gissar ofta en hel del vad de tror gäller.

Här är lagstödet som finns, Boverket:

Skärmdump av webbsida med text om rättelse före beslut enligt Plan- och bygglagen med hänvisning till 11 kapitel, 54 §.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...exempel-pa-tillsynsarenden/olovligt-byggande/

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Här är svaret ”För byggnader som får uppföras utan bygglov behövs det normalt inget rivningslov.”

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.