5 864 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Kostnadskillnad mellan bredspackling eller spackling av nya gispskivor
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Vi har ett rum, ca. 6,5 X 4,5 m som idag har glasfiberväv på väggarna, det är Tretex under (tror jag). Nu vill jag ha tapet på väggarna. Efterssom det ändå skall meckas in lite rör i en av väggarna så funderar jag på att helt enkelt riva bort all tretex och sätta gips istället. Alternativet är att göra minimala skador på väggen med rörjobbet och reparera hålet.
Om jag anlitar en målare för ytskiktet så borde det väl rimligen vara mindre jobb (=billigare) att spackla de nya gipsväggarna än att bredspackla hela ytan?
Vet någon hur kostnadsförhållandet skulle kunna se ut?
Om jag anlitar en målare för ytskiktet så borde det väl rimligen vara mindre jobb (=billigare) att spackla de nya gipsväggarna än att bredspackla hela ytan?
Vet någon hur kostnadsförhållandet skulle kunna se ut?
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Jo att det går skapligt lätt att göra själv vet jag, men tänkte hushålla med min tid den här gången. har anlitat målare en gång förut, det gick väldigt fort och blev överkomligt i pris. Just den målaren vill jag dock inte ta in igen.
Sorry, jag vet ju att du kan sådant....hempularen skrev:
Jag såg inte att det var du.
Riv Tretexen och sätt gips, ev. med OSB eller liknande under. regelavståndet bakom tretexen är inte säkert den stämmer med gips. Spackla skarvarna i det rummet borde målare gör på någon eller ett par timmar och så en slipning och nytt lager spackel på någon timma och så en slipning igen. Borde gå på typ 8-10h med allt.
Alternativet renoveringsgips är ju tilltalande men i mina ögon lite fusk.
Alternativet renoveringsgips är ju tilltalande men i mina ögon lite fusk.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Underlaget under tretexen är inget problem, där sitter 1 tums råspont. Men det låter som de flesta anser att tretexen skall bort. Inte bara bredspacklas.
Redigerat:
Jag har precis bredspacklat färdigt vårt rum som har samma förutsättningar. Istället för att riva tretexen behöll jag den för den lilla isoleringsförmågan tretexen har.
Nu i efterhand skulle jag helt klart valt att gipsa över tretexen istället. Man får nämligen ganska lätt sprickor då tretexen är ganska mjuk, träet i väggarna rör sig och då spricker det upp. Kostnadsmässigt så blir det ca 500 kr billigare att bredspackla men den tid som jag fått lägga ner på det är utan tvekan värd mer än dessa kronor. Du kan ju även gömma kablar osv i tretexen och därefter bara gipsa över det.
Nu i efterhand skulle jag helt klart valt att gipsa över tretexen istället. Man får nämligen ganska lätt sprickor då tretexen är ganska mjuk, träet i väggarna rör sig och då spricker det upp. Kostnadsmässigt så blir det ca 500 kr billigare att bredspackla men den tid som jag fått lägga ner på det är utan tvekan värd mer än dessa kronor. Du kan ju även gömma kablar osv i tretexen och därefter bara gipsa över det.
Tretex-väggar har lite audio-ella fördelar, så ska det spelas musik där skulle jag kanske tänka mig för, men annars skulle jag riva bort tretex och sätta gips-skivor. Pappersremsa såklart. Men anlitar du målare väljer väl han remsa.
Förövrigt, har du relativt väl isolerat utanför råspontsväggen?
Förövrigt, har du relativt väl isolerat utanför råspontsväggen?
För att inte bygga på en vägg med tretex satte jag masonit över och spacklade skarvarna. Jösses vad jag fick spika innan det satt. :x Det blev omgående tunna sprickor i spacklingen men de syns knappt så det har fått vara, det ser likadant ut efter 8 år. Idag hade jag klart rivit tretexen och satt gips, det är dessutom en innervägg.
Vi har likadana plankväggar som du har. I princip en timmervägg med luftspalt emellan. Har du funderat något på om du vill att väggen ska andas eller inte. Om du ska tapetsera och bredspacklar väggen så förblir den väl öppen om du tar bort den målade väven ? Och tvärtom stängs den väl med gipsskivor ?
Vi har likadana plankväggar som du har. I princip en timmervägg med luftspalt emellan. Har du funderat något på om du vill att väggen ska andas eller inte. Om du ska tapetsera och bredspacklar väggen så förblir den väl öppen om du tar bort den målade väven ? Och tvärtom stängs den väl med gipsskivor ?
Ja tretexen isolerar ju som ca 2-3mm mineralull. :x
Sen ger ju faktiskt gips också lite isolering, typ som 1mm MU.
Så det går jättebra att räkna och teoretisera om detta.
Däremot känns ju en tretex-vägg varm när man lutar sig mot den eller håller handen på den, jämfört med en gips-vägg. Fast då ska den nog helst vara endast tapetserad, inte bredspacklad och sen målad.
Sen ger ju faktiskt gips också lite isolering, typ som 1mm MU.
Så det går jättebra att räkna och teoretisera om detta.
Däremot känns ju en tretex-vägg varm när man lutar sig mot den eller håller handen på den, jämfört med en gips-vägg. Fast då ska den nog helst vara endast tapetserad, inte bredspacklad och sen målad.
Hmm, det var intressant att gipsen är öppen. Hur är det då om man målar på gipsen, stängs den då ? Den här frågan har jag undrat länge över, för jag ville ha öppna väggar men trodde att allt blev stängt med gips och målning. Förlåt att jag går lite vidsidan av ämnet här.
Men vill så gärna vetad^_^b