32 432 läst ·
3 svar
32k läst
3 svar
Kostnad för trädfällning
Jag har en stor tall (70 cm i diameter) och en stor ek (60 cm) på tomten som jag vill bli av med. Båda står ca 5 meter från mitt garage och de måste sektionsfällas. Jag har kollat runt bland några trädfällare för kostnadsuppgift men det blirhelt horribelt dyrt.
Jag hade innan jag kontaktade dessa trädfällare surfat runt lite på nätet, bland annat här på forumet, och då invaggats i någon slags förhoppning att man kunde få ner träden för runt 3.000 - 5.000 kr stycket. Sedan kanske inte stubbfräsning och bortforsling ingår i det, men att det ska dra iväg så in i bomben hade jag knappast räknat med.
Nu är detta i Stockholmstrakten vilket kanske drar upp priset.
Vad säger ni som har gjort detta förut, vad är en rimlig kostnad?
Och vad med den stora eken (som är ganska rak och fin), är den värd pengar? Så man kanske kunde få någon att ta ner den gratis (eller i vart fall nästan gratis)?
Tack på förhand.
- Firma 1 - 27.000 kr
För fällning av de båda träden vill de ha 12.000 kr och för stubbfräsning och bortforsling av ris ytterligare 25.000 kr. Oklart om bortforsling av själva träden ingår eller ej. OBS de har varit här och kikat på träden så det är inget skott från höften. - Firma 2 - ca 22.000 kr
Här ingår fällning av båda träden men bara stubbfräsning av tallen. Totalt vill de ha 15.500 kr för det. Bortforsling av träden törs de inte ge fast pris på (de vet väl inte riktigt hur många kubik det blir) men de indikerar ca 3 lastbilslass á 2.500 kr så totalt 7.500 kr extra. OBS även dessa har varit här och inspekterat träden. - Firma 3 - ca 22.000 - 29.000 kr
De har inte varit här och kikat utan bara höftat till med något på e-mail. Fällning ca 8.000 - 15.000 kr. Stubbfräsning ca 15.000 kr. Och bortforsling ca 10.000 kr.
Jag hade innan jag kontaktade dessa trädfällare surfat runt lite på nätet, bland annat här på forumet, och då invaggats i någon slags förhoppning att man kunde få ner träden för runt 3.000 - 5.000 kr stycket. Sedan kanske inte stubbfräsning och bortforsling ingår i det, men att det ska dra iväg så in i bomben hade jag knappast räknat med.
Nu är detta i Stockholmstrakten vilket kanske drar upp priset.
Vad säger ni som har gjort detta förut, vad är en rimlig kostnad?
Och vad med den stora eken (som är ganska rak och fin), är den värd pengar? Så man kanske kunde få någon att ta ner den gratis (eller i vart fall nästan gratis)?
Tack på förhand.
Hej,
Jag har använt mig av Tyresö Åkeri för att fälla mina träd, han kom med lastbil med "motorsågsarm".
Tror jag betalade runt 1500 för de små träden och lite mer för större.
Sedan tillkom bortforslingen. Har ej stubbfräst så vet ej om han gör det.
Men om du Googlar honom så hittar du nog honom.
Han var ritkigt trevlig och bra att ha och göra med. Björn hette killen som jag pratade med.
Kanske kan hjälpa lite.Jag tog honom på rekomendation från en i området
Mvh
Erik
*Edit
Hittade en blocket annons
http://www.blocket.se/stockholm/Tradfallning__tradplockning_med_kranbil_38978839.htm
Jag har använt mig av Tyresö Åkeri för att fälla mina träd, han kom med lastbil med "motorsågsarm".
Tror jag betalade runt 1500 för de små träden och lite mer för större.
Sedan tillkom bortforslingen. Har ej stubbfräst så vet ej om han gör det.
Men om du Googlar honom så hittar du nog honom.
Han var ritkigt trevlig och bra att ha och göra med. Björn hette killen som jag pratade med.
Kanske kan hjälpa lite.Jag tog honom på rekomendation från en i området
Mvh
Erik
*Edit
Hittade en blocket annons
http://www.blocket.se/stockholm/Tradfallning__tradplockning_med_kranbil_38978839.htm
Redigerat:
Nu har grabbarna satt igång hos mig, två stora ekar, en tall, snygga till en björk, två lite mindre ekar landar på knappt 15000 ink moms och allt bortforslat. Den användbara delen av eken är så pass liten att den inte betingar mer pris än vad transporten kostar så allt ris och stock går till flis. Priset beräknat på ca 1,5 dagars arbete för två man plus en gubbe till med stor lastbil som tar hand om det som fälls och stöttar när ett par av träden ska läggas ner mellan husen. 1500 per timme inklusive transport till och från, 500 per gubbe, minus moms och skatt så känns det ganska rimligt. jag skulle nog inte vilja göra jobbet själv åt någon billigare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Uppskattning av kostnad för markarbete.
Grund & Markarbeten -
Avdrag vid försäljning för kostnader för gemensamhetsanläggning
Juridik -
Arbetstid och kostnad för utbyte avfuktare i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Rimlig kostnad för trädfällning?
Lösvirke & Timmerhus -
Kostnad och virkespris för trädfällning