Ni som nyligen installerat ett vattenburet system med radiatorer, vad har det kostat?
Funderar på detta till nästa år för ett hus på 189 kvm.

• Gilla
Norrlandsgubben
  • Laddar…
Vad jag vet räknar man 8000 - 10000 kr per radiator inklusive allt. Vad priset blir nästa år vet jag dock inte. Inflationen är tokhög.

• Gilla
Llvin
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad jag vet räknar man 8000 - 10000 kr per radiator inklusive allt. Vad priset blir nästa år vet jag dock inte. Inflationen är tokhög.
Tack för ditt svar!
Ja det är ju helt fel tillfälle att göra investeringar egentligen … köpte ett hus med direktverkande el i september 2021… men man kanske får stå ut med dessa elpriser även 2023 och förbättra systemet efter det (y)

Vi genomförde precis en konvertering, klart förra veckan. 17st radiatorer över en yta om ca 220kvm, det fick vi ge 133 000kr för. Så ca 7800kr/radiator.

• Gilla
Llvin och 2 till
  • Laddar…
L Llvin skrev:
Ni som nyligen installerat ett vattenburet system med radiatorer, vad har det kostat?
Funderar på detta till nästa år för ett hus på 189 kvm.
Schablonkostnaden gäller VVS arbetet inklusive material och radiatorer, inte snickeriarbete.

Det är avsevärt billigare att lägga utanpåliggande rör än värmerör i golvet. Snyggt blir det dock inte.

• Gilla
Llvin
  • Laddar…
Utanpåliggande elförzinkade rör tycker jag ser helt okej ut när proffs har dragit dem. Så ser det ju många gånger ut helt eller delvis i nyproduktionen av bostäder. Vill man kan man måla in rören i väggens kulör och då syns de ju ändå mindre.

• Gilla
Llvin
  • Laddar…
Tack för era svar :)

Har rådfrågat rörmokare och elektriker nu och bestämde mig för en annan lösning.
Vi sätter in en duo-split värmepump i huset och flyttar vår nuvarande luftvärmepump till en tillbyggnad (det är denna del som drar sjukt mycket el). Sen gör vi om halva tillbyggnaden till ett garage (det var ursprungligen ett garage men förra ägaren gjorde om det till ett stort kontor) som inte behöver uppvärmning. Men den ombyggnationen får vänta till våren/ sommaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.