Byggahus.se
Jag agerar inte försvarsadvokat åt elektrikern utan jag bara konstaterar att det är så det fungerar inom stora delar av byggbranschen, påslag på materialet får kompensera ett lågt timpris och vise versa.

Det är en märklig prissättning det tycker jag med, i det närmaste oseriöst, men det är snarare regel än undantag och frågan är vad som är bäst, 600:- i timmen för arbetet och nettopriser på materialet eller som det verkar funka nu ett lägre timpris och påslag på materialet......det är ju ändå summan på nedersta raden som är intressant. :-/
 
jag med liten elfirma på fritiden betalar under 1:- för FK'n + moms. med mitt påslag blir det ca 1,66:- med moms till kund så 5 kronor låter lite häftigt, men det går ju alltid att diskutera priset med elektrikern. en nöjd kund kommer ju åter...
 
När jag läser om någon som tycker 575 kr/kvm är dyrt för elinstallationer blir jag lite orolig för mina egna elkostnader... Vår elinstallatör vill ha 65000:- ink moms för att dra elen i vår tillbyggnad på 55 kvm plus omdragning av el i två befintliga rum. I det ingår även nydragning av matarkabeln, dragning matarledning till ett näraliggande uthus, ny elcentral med jordefelsbrytare och rivning av gamla ledningar. Lamputtag till rum och två entreer. Ett tiotal vägguttag, strömbrytare. Dragning av el till acktank/elpatrn. Arbetskostnad 400 kr/tim. "25% rabatt på våra materialpriser i butik".

Jag kollade av detta pris med en elektriker vi känner i en annan del av landet och han tyckte det lät rimligt. Tja?

Edit: Kanske ska tillägga att de kör på löpande räkning och att det handlar om en kostnadsupskattning. Enligt firman ha de räknat "realistiskt" och hoppas hamna under kostnadsuppskattningen, men säger samtidigt att det är svårt att räkna på ändrade eldragningar i gamla hus.
 
Det borde inte få kallas prislista hos en del grossister...Stöld...
Skulle köpa en (1) meter 63 amp kabel till ett jobb.
Malmbergs tog 14:- m
Tyvärr va den slut så jag ringde Storel som då tog 46:-....
Berättade om malmbergs pris...o vipps fick jag den för 14 :-/m..

Kul om tex Volvo hade likadant..
En 300 000.- bil skulle då kunna köpas för 65 000:-

Konstigt att vi har ett konsumentverk i sverige...får dom lön där...
 
Det finns en tråd om det här på forumet någonstans men staten fick 86% rabbatt på vissa matrialpriser när man handlade upp ett ramavtal.
Jag har mycket goda förbindelser med en elfirma och fick ca 70% rabbatt på samma kabel efter elfirmans påslag
 
RilleRock
Betong skrev:
[quote author=Jesca_j link=1106603201/0#26 date=1131779680][quote author=Jesca_j link=1106603201/0#7 date=1106760572]Vår elektriker påstår att han drar all el i vårat 280kvm nybygge på en arbetsvecka.

(Boyta 195kvm, garage 60kvm, uterum 22kvm)

Jag skulle nog tro att materialet kostar mer än arbetskostnaden.
Nu har han installerat färdigt och det debiterades 140 timmar a 250:- + moms för arbetet = 43,750:-

Materialet kostade 80,000:- + moms = 100,000:-

Totalt alltså 143,750:- eller 575:- per kvadrat inkl moms.
(ingen dragning gjordes i uterum och garaget är 55kvm inte 60kvm).

EDIT: Materialet debiterades enligt grossistens kundprislista, exempelvis FK1,5 kostar 5,25:- metern + moms och det gick 3100meter av det.....man skulle ha fått köpa ut materialet själv.... :'([/quote]


Var det samme elektriker som påstod att han drog all el på en arbetsvecka som nu debiterade 140 timmar? Fick du det nedskrivet?

Dyra ELFA tar 0,96 kr för samma kabel. Så där tjänade elektrikern 13.000 kr.

Jag skulle nog pratat med en advokat om inte detta kan räknas som oskäligt.[/quote]

Inte ens vi som handlar mkt på Storel kan få ner den så mkt i pris som 0.96 kr.
Dock är det skandalöst att firmor tar 5kr m för FK.
Inkl moms plus vårt påslag debiterar vi kund 1,62kr metern
Bruttoprislistan för FK ligger på 8,4kr metern.
Nu räknade jag på svart FK 1,5 kvadrat.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.