Hej!

Vår husleverantör har lämnat ut fel ritningar till rörmokaren som drog rören i grundplattan, detta har lett till att två rör hamnat 60 cm utanför den vägg som de skulle vara i. Att bila upp plattan kommer ta för lång tid så vi måste flytta väggen 60 cm istället. Hur mycket är rimligt att kräva i ersättning för detta? Någon som varit med om något liknande?

Tack och hej!
 
Hej,
Vem säger att det tar för lång tid?
 
60 cm fel är mycket!
Om flyttningen av väggen såpass mycket kommer att minska era möjligheter att utnyttja utrymmena som berörs fullt ut så tycker jag att ni skall vägra att göra upp ekonomiskt.
Om ni är villiga att göra upp ekonomiskt så skall beloppet ni godtar vara såpass stort att ni tycket att det är värt det att få en ändrad planlösning.

Dock skall ni vara oerhört tveksamma till att godta en förändring som innebär att ytan i ert badrum på bottenvåningen minskas. Det är ju ni som byggherrar som har det yttersta ansvaret för att bygget följer bygglovet. Och bygglovet kräver ett handikappanpassat badrum. Om ni godtar att byggaren gör det mindre så har ni tagit ansvaret från byggaren och det blir ni som får bekosta ombyggnationen när felet en gång skall rättas till.
Nog om detta

Om byggaren gjort fel så skall de se till att rätta till det även om det är "besvärligt".
 
Vi kommer inte kunna vänta på detta, torkningen är nästan klar och våra hantverkare måste fortsätta med det övriga för att bli klara i tid. (Vi har egna hantverkare, ej husleverantörens).
 
Tack för era svar! För vår del är det inte badrummet som blir mindre, utan en del av vardagsrummet. Jag har tittat på de "nya" ritningarna och det känns ok för oss att flytta denna vägg. MEN, naturligtvis kommer vi kräva ersättning!
 
Jag skulle till att börja med kolla upp vad en förändring för att få det som det var tänkt skulle kosta att genomföra. Börja sedan med att kräva just så mycket av husleverantören som kompensation. Sedan börjar förhandlingen.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.