Bor i ett hus från 50-talet med originalfönster. De börjar bli lite väl slitna på sina ställen och frågan är om det snart är dags att byta ut iaf några av dom. Huset är ett betonghus och fönsterna är ca 140x140 cm (inte exakta mått, men på ett ungefär)

Någon som bytt och har koll på ett ungefär vad det kan kosta per fönster? Förstår att det är olika, men mellan tummen och pekfingret sådär.

Fönsterna ska vara så tidstypiska det går, alltså hel ruta och inte massa spröjs och så. :)

Vilka företag är bra? Billiga? Vad ska vi tänka på?

Skickar med en bild från när vi målade några av dom för 5-6 år sedan så att ni ser på ett ungefär vad vi har och är ute efter.

Ett beige tegelhus från 50-talet med öppna originalfönster utan spröjs, en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan de inte renoveras? Om de går att renovera så är väl fönster från 50-talet av en kvalitet som är mycket svår att få tag på idag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har bytt liknande fönster 12"-13" fast med svängning på mitten vertikalt (från -60) och i fasadtegel för 2-3 år sedan.
Det mekaniska började bli slitet också och klarade inte byte till isolerglaskassett så inget alternativ.
Vi bytte 5 st med allt ingående.
Nya fönster aluminiumklädda och grålackade (Elit Original ALU )
Spaltventiler och persienner
Vita smygar och lister inne
Fönsterbleck och inklädnadsplåtar utvändigt
Bortforsling och städning

Inget förändrat utseende.
Skönt att slippa delade fönster och bara två sidor/fönster att putsa.
Perfekt och snabbt jobb av två personer och de rullade ut mattor överallt inne där de gick och arbetade.
Dammsugning efter de tagit bort golvtäckning.
Totalt 65" för jobbet efter ROT (enbart för arbete) Är väl inte billigaste alternativ men var inte syftet, viktigt var fönstertypen och bra gjort arbetet,

Fönster och montage ca 9-10 tusen per fönster innan ROT är normalt för ett riktigt bra fönster och komplett montage.

• Gilla
Annkina
  • Laddar…
S
Fanns det sådana swing/tilt fönster på 50-talet?

V verktygsgurun skrev:
Fönster och montage ca 9-10 tusen per fönster innan ROT är normalt för ett riktigt bra fönster och komplett montage.
Standard? ALU, färganpassat, ventil, persienn, plåtarbeten, etc.
Beskriv gärna vad som ingår.

1 16386 skrev:
Kan de inte renoveras? Om de går att renovera så är väl fönster från 50-talet av en kvalitet som är mycket svår att få tag på idag.
Det är möjligt det går. De är målade flera gånger och svåra att stänga och svåra att täta. Men någon som kan renovera fönster kan kanske få dom fina igen. :)

Men vore skönt med 3-glas och icke delbara.

A AndersS skrev:
Har bytt liknande fönster 12"-13" fast med svängning på mitten vertikalt (från -60) och i fasadtegel för 2-3 år sedan.
Det mekaniska började bli slitet också och klarade inte byte till isolerglaskassett så inget alternativ.
Vi bytte 5 st med allt ingående.
Nya fönster aluminiumklädda och grålackade (Elit Original ALU )
Spaltventiler och persienner
Vita smygar och lister inne
Fönsterbleck och inklädnadsplåtar utvändigt
Bortforsling och städning

Inget förändrat utseende.
Skönt att slippa delade fönster och bara två sidor/fönster att putsa.
Perfekt och snabbt jobb av två personer och de rullade ut mattor överallt inne där de gick och arbetade.
Dammsugning efter de tagit bort golvtäckning.
Totalt 65" för jobbet efter ROT (enbart för arbete) Är väl inte billigaste alternativ men var inte syftet, viktigt var fönstertypen och bra gjort arbetet,
Tycker ändå det låter som ett ok pris när de fixar allt och nya bra fönster. :) Tack för svaret.

S SvanteC skrev:
Fanns det sådana swing/tilt fönster på 50-talet?
Vårt hus är byggt 1953, och jag har svårt att tro att fönsterna är ditsatta senare. :)

A Annkina skrev:
Det är möjligt det går. De är målade flera gånger och svåra att stänga och svåra att täta. Men någon som kan renovera fönster kan kanske få dom fina igen. :)

Men vore skönt med 3-glas och icke delbara.
En bra firma kan göra mycket, och om fönstret håller för det kan man byta ut ett av glasrutorna till ett mer isolerande glas. Men visst, är de i riktigt dåligt skick så kanske det inte är värt det. Det är alltid en individuell bedömning. Jag skulle inte byta om jag inte måste, men det är ju min preferens.

Vi har gjort en fönsterrenovering på vårt hus som är byggt 1950 och är väldigt nöjda. Kostnaden var i snitt 3000 kr per båge men då var det allt från små 50*70cm-bågar till altandörrar och 120*120cm-bågar liknande era pivothängda perspektivfönster. Om jag får gissa kostade perspektivfönstrena runt 5000 kr.

Arbetena bestod i skrapning, kittning och målning av karm och båge samt byte till 4mm energiglas invändigt. Även nya tätningslister och ommålning av fönsterbleck.

Det finns flera trådar som handlar om u-värden och energibesparing så jag tänker inte gå in på det närmare. Det vi märker är dock att ljudnivån och kallraset minskat drastiskt. Vi är också nöjda med att behålla de mer levande valsade rutorna utvändigt och att bågarna fortsatt är så smäckra.

Som kuriosa kan jag tillägga att det enda fönstret där virket behövde bytas på var det som var utbytt på 60- eller 70-talet. Övriga var bara att skrapa. Om jag har förstått saken rätt var det fram till en bit in på 60-talet som fönstervirket höll sådan kvalitet att det i princip håller för evigt med någorlunda underhåll.

• Gilla
Annkina
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
De där är ju ingen sanning alls , i mitt fall hade de priset knappt täckt för själva fönstret sen tillkommer allt på in och utsida plus arbete om man inte gör det själv .bara ett elitfönster 14*14 vridmodell 3glas går på ca 8300 på nätet ,lycka till att få in övrigt material och arbete för 1500

B Bleydrunner skrev:
Vi har gjort en fönsterrenovering på vårt hus som är byggt 1950 och är väldigt nöjda. Kostnaden var i snitt 3000 kr per båge men då var det allt från små 50*70cm-bågar till altandörrar och 120*120cm-bågar liknande era pivothängda perspektivfönster. Om jag får gissa kostade perspektivfönstrena runt 5000 kr.

Arbetena bestod i skrapning, kittning och målning av karm och båge samt byte till 4mm energiglas invändigt. Även nya tätningslister och ommålning av fönsterbleck.

Det finns flera trådar som handlar om u-värden och energibesparing så jag tänker inte gå in på det närmare. Det vi märker är dock att ljudnivån och kallraset minskat drastiskt. Vi är också nöjda med att behålla de mer levande valsade rutorna utvändigt och att bågarna fortsatt är så smäckra.

Som kuriosa kan jag tillägga att det enda fönstret där virket behövde bytas på var det som var utbytt på 60- eller 70-talet. Övriga var bara att skrapa. Om jag har förstått saken rätt var det fram till en bit in på 60-talet som fönstervirket höll sådan kvalitet att det i princip håller för evigt med någorlunda underhåll.
Kan vara värt att kolla upp om det finns någon i närheten som fixar när det blir aktuellt. Tack för tipset!

Om du väljer att renovera, fundera då på kassett, utifrån fönsterputsning.
Men om det blir till mycket lägre pris så blir det en hel del pengar att köpa den tjänsten inkl. RUT.

• Gilla
Annkina
  • Laddar…
P Patzie skrev:
De där är ju ingen sanning alls , i mitt fall hade de priset knappt täckt för själva fönstret sen tillkommer allt på in och utsida plus arbete om man inte gör det själv .bara ett elitfönster 14*14 vridmodell 3glas går på ca 8300 på nätet ,lycka till att få in övrigt material och arbete för 1500
I snitt på en villa så brukar det hamna på den kostnaden om man delar den totala
summan på antal enheter. Men vad vet jag.... Har bara jobbat med montage av fönster på heltid i 17 år.

• Gilla
Solex och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.