Kan de bli kortis el överslag i en rörelsevakt så säkringen smäller?

Helt vanlig rörelsevakt från Massive. De ända inställningar som finns är dag/natt och 5sec till 5 mins.
Lampan som drivs är ett 9w kompaktlysrör.

Ja det kan det.

ok...Aldrig varit med om det, då har man lärt sig nått nytt :)

ett skymningsrelä från jula smällde en säkring för mig.
jag satte i en ny säkring när det var dagsljus och den höll, sen när skymningsreläet slog till så small säkringen, jag trodde det hade blivit nåt fel i kvicksilverarmaturen men hittade inget där, så jag byglade reläet och då lyste den. det luktade bränt i reläet.

Har varit med om en del roligheter med rörelsevakter och skymningsreläer. Satte upp ett skymningsrelä hemma hos föräldrarna som funkade sisådär, tände ibland och ibland inte. Uppenbart fel. Innan jag hann och ta ner det och skicka tillbaks brakade det löst ett rejält åskväder, efter detta fungerade relät.
Brorsan däremot kom sent på kvällen efter ett åskväder, noterade att ytterlyset inte tändes av det kombinerade skymningsrelät och rörelsevakten men han brydde sig inte om det just då, dagen efter när det var ljust ser han att det bara sitter en bränd plastlåda kvar på väggen, resten ligger utspritt i småbitar på gräsmattan.

Den fungerade när jag testade den i dagsljus inställt på "sol" ställde sen om den till "måne" och gick dit när det va mörkt då hade säkringen löst och blivit bytt, därefter så fungerade den inte alls. Byglade den och såg att lampan fungerade och säkringen höll.
Men som sagt så har jag aldrig varit med om att de kan bli kortis i en sådan som smäller säkringen, men det är bra att veta om man kommer på fler säna fel :)
Blir till att få en ny på måndag och montera upp.

dagen efter när det var ljust ser han att det bara sitter en bränd plastlåda kvar på väggen, resten ligger utspritt i småbitar på gräsmattan.
Om den hade varit ny med garanti kvar så blir dom nog lite konfunderade i affären när man vill byta in den brända plastlådan till en ny :)
En sån grej hade ju kunnat tända eld på ett hus om man har otur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.