Hej,

Har ärvt en Partner gräsklippare med en B&S motor. Första klippningen i nya huset körde jag över/på att rör till torkvindan. Det blev tvärstopp i motorn. Efter detta krävs det 25-30 drag innan maskinen startar.
Någon som har en idé om vad det kan vara och framför allt, är det lönt att laga?
 
När jag gjorde nåt liknande med vår förra klippare så var det vevaxeln som blev sned.

När man väl fick igång motorn så var det full gas och den lät väldigt högt.
Jag reparerade inte den. Och serviceverkstaden dömde ut den. Kan tilläggas att den var 1år gammal.
 
Jag gjorde likadant med min klippare. En ny vevaxel kostade ~800 och klipparen blev som ny..
/
M
 
Skulle inte lägga dom pengarna på att laga en Partner.....
 
Ett vanligt fel om nu axeln klarat sig är att när det blir tvärstopp så stannar inte svänghjulet utan vrider sönder aluminiumkilen så tändningen blir fel.
P8180122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolla även kniven så att den är ok.
 
Tack för tipsen. Är lite inne på det som Stefan säger.....har en annan också som är äldre men som går bra, kanske fortsätter med den.
 
Har svårt att tänka mig andra anledningar till att den blivit svårstartad än att kilen klippts av, svänghjulet flyttat sig och tändningen hamnat fel. En enkel och billig skyddsmekanism, kilen ska klippas av och låta det tunga svänghjulet rotera vidare fritt om vevaxeln tvärstannar - då dras inte veven skev av ett svänghjul som försöker dra runt den trots att det inte går. Har du hyfsad mekvana och verktygstillgång bör du kunna byta den själv, själva kilen kostar inte mycket.
 
Du bör även kolla att utgående axeln inte blivit sned, en granne körde på en trädrot och den tvärdog, axeln böjde sig av kraften och maskinen vibrerade ordentligt när den gick igång. Blidde en ny maskin...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.