Hej
Har en stentrappa utomhus med stora stenblock, alltså inte plattor utan rejäla stenar där varje trappsteg är en solid sten.
Ett av stegen lutar dock utåt nedåt vilket är mindre trevligt nu på vintern och idag så halkade jag omkull
Så vad gör jag för att räta upp ett steg är det bara spett och försöka platta ut utan under eller hur går jag tillväga?
Kan ta någon bild imorgon på trappan när man är på hemmaplan igen
Har en stentrappa utomhus med stora stenblock, alltså inte plattor utan rejäla stenar där varje trappsteg är en solid sten.
Ett av stegen lutar dock utåt nedåt vilket är mindre trevligt nu på vintern och idag så halkade jag omkull
Så vad gör jag för att räta upp ett steg är det bara spett och försöka platta ut utan under eller hur går jag tillväga?
Kan ta någon bild imorgon på trappan när man är på hemmaplan igen
Verkar som underlaget gett upp. De översta stegen behöver lyftas bort o sen stabilisera under. Lika bra du gör det ordentligt, med ngn som hjälper dig. Är ingen expert, men tror det behövs jämnas till o byggas upp m grus o sand. Är det tjälen som fått stegen att flytta sig?
Ja flyttade in i oktober vart så sedan innan.Fadai skrev:
Jag har ingen koll på hur jag ska göra det direkt,tänkte typ spett o försöka få bort stenarna sen jämna till under bara och sen förslka få tillbaka stenen
Kanske enklare o gräva ut på sidan o bara släpa ut på sidan och sedan tillbaka när man försökt o jämnat ut det
Dom där är inget som man bara lyfter eller skjuter åt sidan, säkert satta på plats med kranbil. Det nedersta ligger nog fast och bra och dom andra ligger på varandra uppåt, så det sista steget måste bort först. som det ser ut så har 3:e steget satt sig och nästa följt med ner
Två nedersta stegen är det inga fel på, 2 översta skulle behöva korrigeras. Men ja du har troligen rätt i att det kanske inte är ngt man kan göra själv.H Hjulbent skrev:
Vad för typ av hantverkare ska man ringa för något sådant?
En mark- & anläggningsfirma fixar lätt till det där.
Med maskin på plats för att lyfta är detta inget stort jobb.
Det man gör är att lyfta bort alla steg som satt sig och gräver bort dåligt material. Därefter fyller man upp med bärlager till hela trappans djup, dvs lite längre bak än översta stegets bakkant, och packar samt jämnar av med stenmjöl eller liknande. Samma procedur upprepas tills översta steget är på plats. Även bakom översta steget packar man upp med bra massor.
Lycka till!
Med maskin på plats för att lyfta är detta inget stort jobb.
Det man gör är att lyfta bort alla steg som satt sig och gräver bort dåligt material. Därefter fyller man upp med bärlager till hela trappans djup, dvs lite längre bak än översta stegets bakkant, och packar samt jämnar av med stenmjöl eller liknande. Samma procedur upprepas tills översta steget är på plats. Även bakom översta steget packar man upp med bra massor.
Lycka till!
Klicka här för att svara