Tjenare alla kunniga! ;)

Jag har en djupborrad vattenbrunn i utkanten på min tomt. När jag flyttade in i huset så var det gräsmatta runt borröret som är 125mm. Nu är tanken att det ska bli gårdsplan där brunnen ligger. Eftersom detta är i utkanten av tomten så kommer det inte va någon högfrekvent körning just där. Men jag vill ändå att man ska kunna köra över där med gott samvete.

Är det nån som kan tipsa mig om hur jag ska göra för att det ska bli så bra som möjligt?

Det är lera i backen som sedan fått ett lager grov duk och sedan ca 15-30cm 0/90 eller 0/40 på sig. beroende lite på ställe och va ja hade tillgång till just för stunden. Svårt att förklara. :wow:
Tanken är väl att det ska på mer 0/40 och slutligen asfaltskross.

Brunnen måste va ja förstått vara helt 100% sluten för att inte insekter å regnvatten ska kunna rinna ner?

//Anders.

kulle
En cementring med lock är nog enklast

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Cementring med någon form av gallerlock skulle jag säga.
Du behöver syre till borrhålet för att inte få dåligt vatten.

Syre till borrhålet? De flesta borrhål har ju helt täta lock i toppen för att inte skräp, smådjur mm ska kunna komma ner i borrhålet.

Cementring till 125mm borrhål blir nog rätt svårt att hitta misstänker jag. :D
Och som Patric skriver så skall det med största sannolikhet vara ett helt tättslutande lock där. Så har det vart hittills iaf.
Det kan hända att det gör att få till med något av locken från "billigamarkprodukter". Dock hittade ja ingen mindre än 150mm?

kulle
Janebrink skrev:
Cementring till 125mm borrhål blir nog rätt svårt att hitta misstänker jag. :D
Och som Patric skriver så skall det med största sannolikhet vara ett helt tättslutande lock där. Så har det vart hittills iaf.
Det kan hända att det gör att få till med något av locken från "billigamarkprodukter". Dock hittade ja ingen mindre än 150mm?

Du har väl en borrtop idag på röret?
Det finns cementringar 30*60 och lock till det.
Gräv ur runt röret 30cm djupt 60cm brett, kapa ner foderröret lagom mycket och på med ring o lock.
Svårare är det inte
Och för att förklara ännu mer hittade jag en bild
http://www.maskinisten.net/userpix/490_dsc00791_custom_1.jpg

Redigerat:
Okaaay du tänker så ja :)
Borrtopp? Va menas me det? Det ja har idag är ett 125mm plaströr som sticker upp ur backen. Lyser jag ner i röret så ser det ut att va samma dia så långt ner ja ser. Längs med rörets utsida så kommer det upp en elkabel i en typ PEM-slang. Den går i dagsläget in i röret typ 10cm från toppen och går neråt till pumpen. Har även en ståltråd med en plaströrstump som "draghandtag" i det stora röret. Antar att d e för att få upp pumpen?

Men hur som helst, om jag nu hade gjort en sådan där cementstrut me lock runt om, hade det inte samlats massa vatten i den då? Som så småningom hade letat sig in i mitt borrhål?

kulle
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Röret är idag ungefär i höjd med var färdig nivå på körytan kommer vara. Kanske 10cm lägre. Vet inte än. :D
Avståndet från toppen av röret till markledningen/adaptern är 100cm. Och för stunden sticker röret upp ca 50cm ovanför marken. Inga problem att gräva djupare runt röret för det är bara lera.
Ja har inte en susning om hur långt ner foderröret sträcker sig, men om det ska ner till berg så skulle ja tippa på ca 2-4 meter.

kulle
Det där vet jag faktiskt inte hur det är tänkt att fungera, normalt sett har man en vajer som sitter fäst i borrtoppen och ner till pumpen.
Vad ska ståltråden vara till ?
Är det en tät borrtopp en bit ner i plaströret ?
Men i vilket fall så ska det väl gå bra att fylla upp lite med makadam och packa det så det passar med en 30cm hög cementring och sedan makadam eller berggrus runt, bör inte vara nåt problem med att det blir vatten stående där.

Vet faktiskt inte riktigt vad ståltråden e fäst i. Provade att dra lite i den men den verkar rätt stum. Ser inte så långt ner i hålet men de ser ut som att den e fäst i ledningen en bit ner?!
Men hur som helst, precis som du säger så borde det funka med en sådan ring och grus så vatten kan rinna bort. Kanske nått dränrör ut för slänten som är bredvid.

kulle
Janebrink skrev:
Kanske nått dränrör ut för slänten som är bredvid.
Ja absolut, då är det ingen risk att det samlas vatten där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.