Hej!

Har en gammal oljepanna, CTC1100, som numera går endast på elpatron.
CTC 1100 kombipanna med inställningspanel för pannans temperatur, märkt för både olja och eldrift, användningsområde husuppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var inne på att gräva bergvärme, men intjäning var väldig lång för oss. Bor i radhus och gör väl av med 15.000kwh på ett år ungefär totalt.
Luft/vatten kollade jag lite på men radhuslösningen gör att det blir lite tajt med grannarna misstänker jag. Och ingen större prisskillnad under pandemin i alla fall.

Hursom, pannan ger väl upp någon gång! Och effekten är väl kanske inte den bästa för en panna som närmar sig pension?
Finns det ngn idé att köpa en bergvärme- / luftvattenpanna och ställa dit och köra enbart på elpatron på den istället?
Tänker att de är effektivare idag än den jag har? (Och kanske rymmer mer varmvatten så man kan fylla badkaret åt en vuxen...)

Av samma anledning är en solpanelanläggning inte någon bra idé (om ens någonsin nu) men kanske ett hembatteri som laddar upp på natten och så att pannan kan gå på batteri dagtid?

/ Odlmag

Attitudeswe
Batteri är ju inget att ha om man skall göra värme av energin. Då kan du lika gärna installera en 300l vattentank som rymmer 13kWh energi för nån tusenlapp.

Sätt in en LLVP så kommer du kunna halvera elförbrukningen istället. Det lär flera grannar redan ha? Mindre utedel än luft vatten...

Fattar inte, varför ska du lägga jättemycket pengar på en bergvärmepump när du inte har för avsikt att koppla den till ett bergvärmesystem? Köp en elpanna istället, i så fall. Och en stor varmvattentank ifall du vill ha mycket varmvatten.
Tror inte att en ny elpanna har så mycket högre effektivitet än den du redan har dock. (Frågar du en säljare kommer hen däremot insisitera på att en "modern" elpanna är så mycket bättre än den du har)
Så lägg pengarna på en varmvattentank om något.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Odlmag Odlmag skrev:
Finns det ngn idé att köpa en bergvärme- / luftvattenpanna och ställa dit och köra enbart på elpatron på den istället?
Tänker att de är effektivare idag än den jag har?
Den gamla lär vara 100% effektiv på el ändå, även om den är gammal - alla förluster blir värme. En luft/vatten värmepump som man bara kör på elpatron är ju dessutom en riktigt dyr investering för ingen nytta.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.