Har gått och funderat på en Festool Kapex länge men 9000:- exkl. moms har inte känts lockande, och den väger ju ändå 21 kg.

Så nu har jag kapitulerat inför den blåa Bosch-fanan, och inhandlat en Bosch GCM 10 SD knappt begagnad i lysande skick för 3000:- plus frakt på kanske 600-700:-, känns rätt bra faktiskt.

Men.., är den någe bra? Har bara känt lite på den i butik men och använt mer DeWalt och Makita-gerkapar i jobbet men dom känns lite rackliga. Den här känns ändå lite mer raffinerad trots att den är stor som ett hus.

Hej,

Du kommer inte att misströstra med en SD 10. Har en själv och är helnöjd. Givetvis så kunde jag köpa en mindre, men har kanonpris på den där jag jobbar. Är inte i snickarbranchen, bara en prylb... och glad amatör som har lärt här på forumet av andras misstag.

Tung, lite extra träning är helt ok.

Jag hoppas på det, inget man vill konka uppför trappor direkt... Men jag är ju van att konka bordssågen på 30-35 kg så det är nog lugnt, även om man är en klenis. Pirra!

SD'n är otymplig nåt ruskigt, inte så farligt tung men går som inte bära på nåt vettigt sätt. Inte för mig som är kort iaf, chimpans-armar hjälper nog. Kånkar min fram och tillbaka en bra bit dagligen på grovplanerad icke-pirr-vänlig tomt nu och det är NÄSTAN så man tänker man skulle ha prioriterat bärbarhet högre. Prestandan är dock grym.

GTA3700 sågbordet är för övrigt otroligt bra även det; jag klämmer alltid fast sågen längst till höger på det och då kan jag lasta på dubbla 4-5m långa 45x145 på varandra och kapa tillsammans. Det är ganska mycket vikt som hänger ut till vänster då.

Har en sedan 1år tillbaka, ihop med GTA3700 bordet, och är riktigt nöjd, dock är den lite 'svårburen' som tidigare nämnts.

Rejäl såg, bra kapacitet.

Nej-nej-nej...

Inte du också! Det är bara skit!!! Lämna över den till mig så ska jag hjälpa dig att bli av med den.

MVH
Ronnie (inte så lite avis...)

Jag är ju bara 176,5 cm vilket är lite kort för att vara snickare egentligen, 184-190 cm är ju mycket bättre. Väntar fortfarande på en decimeter till, faen. Hehe.

Näe, jag ser ju inte fram emot att kånka upp den för trappor till femte våningen men då får jag väl ta gerlådan istället...

Hur funkar det med hjulen på GTA3700? Går det att vika ihop benen och rulla iväg med sågen monterad eller blir man nervös?

importensketsig--->
lasta på dubbla 4-5m långa 45x145 på varandra och kapa tillsammans
kan du kapa dom på varandra eller bredvid? den tar väl bara upp till 86 mm i höjd men kan man pressa den till 90 mm?
har funtat på om man kan kapa 90-stolpe nämligen.

Jag gör en hel del hyllor och skåpväggar med djup upp till 300 mm så det var det som vägde över för GCM10SD, skönt att slippa ta fram klingan och linjalen och bara kunna dra iväg med vinkelräta kap. Tänker att det skall främja ekonomin med den tidsbesparingen.

Skall eventuellt bygga hus i finska skärgården så då blir det ju fint att kapa golvbjälkar och lite annat småpyssel.

Det läskiga är att för varje jobb så köper jag ett nytt fint glänsande verktyg och eventuellt ett mellan varje jobb som jag skulle ha behövt tidigare så nu börjar det bli jävligt trångt.

Om man vrider klingan fullt åt höger och låser den i nedfällt läge får man rätt bra grepp i sågbordets handtag. Jag brukar också dra ut klingan/motorn en bit på glidstången och sedan låsa den. Detta funkar iaf bra på min 10s. Sågen är ju fortfarande tung som ett as men man får då bra grepp och vikten nära kroppen.

MathiasS skrev:
Om man vrider klingan fullt åt höger och låser den i nedfällt läge får man rätt bra grepp i sågbordets handtag. Jag brukar också dra ut klingan/motorn en bit på glidstången och sedan låsa den. Detta funkar iaf bra på min 10s. Sågen är ju fortfarande tung som ett as men man får då bra grepp och vikten nära kroppen.
Tänkte just skriva det också. På GCM 10SD ställer man klingan längst åt höger (60°), drar fram den längst fram och längst ner och låser den (sprint + vred). Sedan blir det lätt att bära den med de för ändamålet inbyggda handtagen under sågbordet. Det känner avrundningen som passar fint i handen. Balansen blir också bra på detta sättet.
Det står klart och tydligt i bruksanvisningen på svenska hur man gör.

Tack för allt gensvar, känns tryggt och fint med all respons.

Får väl köpa en 80T och en 30T klinga till också, jag valde ju den lite för att den tar 254 mm-klingor, har ett gäng sådana om man säger så.

Man kanske kan börja posta gym-bilder med sin GCM10 här sedan då, sågbänkpress typ :D

Men fan, vilket stativ är det som har dom där gulliga hjulen?

Men.., är den någe bra? Har bara känt lite på den i butik men och använt mer DeWalt och Makita-gerkapar i jobbet men dom känns lite rackliga. Den här känns ändå lite mer raffinerad trots att den är stor som ett hus.
Tycker du att makitas gersågar känns rackliga så beror det nog på skicket,annars är nog dina referensramar ställda lite tight!?
Och ska du bubba runt på den stora sågen och slå i överallt så lär nog den bli lite racklig oxå!
Har en Makita 1013 själv,men har även använt Boschen,dom är riktigt bra båda två.
Har däremot inte använt någon två-tre år gammal Bosch som har blivit rejält använd så att man kan se hur den tål tidens tand!
Alla gersågar är så otroligt fina och tighta den första tiden!

Nja, jag gillar ju Makita men dom känns ändå lite trubbiga och inte passat mig helt enkelt. Haft en flipper-makita som var kanon men det var ändå lite trubbigt att jobba med.

Jorå, men jag tycker snarare att det är schysst när dom är lite inkörda och man hittar lite egenheter. Alla sågar uppför sig ju lite annorlunda. Jag får väl dra ihop ett slickt case till den isf, inte för att det är så praktiskt men ändå.

Skall ju tilläggas att jag jämför allt med mina erfarenheter från Festools Kapex som är en jäkla våt dröm av precision men nästan lite för bra. Blir ju så svårt att skylla på verktygen sen...

Redigerat:
Va, läsa manual, finns det bär-tips där? Oj. Tja man KAN ju göra så.... :) (ska gå leta upp den nu)

10SD kan preciiis kapa 95x95-stolpar men det är på håret och blir ibland kvar en millimeter okapat i innersta nedre hörnet. Brickan som håller fast klingan tar i så det är en begränsning hos 10" klingstorlek snarare än hos sågens konstruktion. Men det funkar alltså i praktiken, jag bygger veranda med 95x95 stolpar och har gjort många sådana kap, samt urtag i dom också med 10sd'n.

En miss i konstruktionen är att när man gör urtag och begränsar såghöjden så sågar den inte hela vägen ner längst in av någon anledning ??

Mikael_L
importensketsig skrev:
En miss i konstruktionen är att när man gör urtag och begränsar såghöjden så sågar den inte hela vägen ner längst in av någon anledning ??
Exakt så funkar min Makita LS0714 med. Man får lägga en liten bit läkt mellan anhållet och det man spårar i.

Pga hur geometrin fungerar på dessa sågar skulle jag tro att detta "problem" gäller alla kap/ger-sågar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.