Var inne på Silvan by night igår och köpte mig en Appliance 11000A-PTC för 3.495 kr. Ska ha den som värmare för sommarstugan (45 kvadrat ) vintertid. Tänkte egentligen köra vidare på elementen men för 3.495 kr kan man lika bra ta steget in i nutiden.
Grannen är gammal kylmontör och knorrade naturligtvis missnöjt men han hjälper ändå till och vacuumsuger den när den väl är uppsatt.

Jag hoppas att det blir bra. Har läst lite om modellen på nätet och åsikterna verkar vara att den ger värde för pengarna. Såklart inte som en tre gånger så dyr modell men ändå helt ok. Stugan ligger i Tjörnarp i Skåne och bottennoteringen förra vintern var -12 grader.

/John

tyvärr måste jag säga att det är skit du köpt, kanske funkar en vinter om du har tur.....jag är resande servicetekniker för panasonic luft/luft värmepumpar, där har du kvalité och framförallt garantiservice utöver det vanliga ;) lycka till med din silvan pump

Panasonic kvallite med 100000-tals fläktbyten ja till å med 2-3 gånger på samma innerdel utedelar som blir som iskuber å kretskort som ska bytas å det senaste att själva kompressorn havererar H16 och H91 i tusentals. Ja ja det kan man kalla kvallite de.

Panasonic har varit ett jättefint märke för ca 10 år sedan men när boomen kom och privatimporten öppnades och alla försäljningställen kan sälja just Panasonic så har det märket sjunkit till botten, jag tror att fler håller med mig om att de som slutat sälja just Panasonic och gått över till ngt annat märke ångrar sig nog inte 1 sekund.
Tilläggas bör att med en Panasonic vp så följer 2års garanti på allt samt 5 års kompressorgaranti dvs bara kompressorn själva arbetet får kunden stå för.

Nja Lucky, de där mass-reklamationerna var ju något Panasonic tog fullt ansvar för, både fläktmotorer och kompressorer som havererade. Shit happens och det gällde 2 modeller, knappast hela sortimentet eller något sånt.
Kan ju jämföras med LG som har vibrationsfel på sina utedelar under ett drygt års produktion, något de inte vill ta ansvar för alls. "Här, ta lite skumgummi och tryck in så blir det tystare", var dera sätt att hantera den epidimin på.

Garantin är likvärdig för varenda L/L pump tillverkare, normal 2årig på allt, följt av en längre på kompressorn.

Snailman
angående fläktmotorn i innerdelen så var det väl lagren som skar, man kan köpa nya lager för ett par tior och byta själv så är felet avhjälpt..

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14104.0

sen skrivs det en massa hokuspokus om sverigepumpen och sådana fantasier, det är bara att komplettera med en värmekabel för någon hundring så har du en egen 'sverigepump' inget problem att köpa direktimporterade panasonicpumpar

Det är väl en del som vill hålla uppe en konstlat hög prisnivå:mad:

Redigerat:
Skulle byta en fläktmotaor förra veckan på en Panasonic och visst de har förlängt till 3år på fläkten numera.
Så mitt resume är att med en Panasonic vp så har man ialla fall en fläktmotor som aldrig är över 2 år.
Det finns andra märken med betydligt bättre garantier/trygghetsförsäkringar än Panasonic där man oftast få be kunden ta det via sin hemförsäkring, redan efter 2år
Men visst den trygghetsförsäkringen ingår i priset vilket gör att de blir lite dyrare än just Panasonic

Snailman
jag orkar inte leta efter fakta i länkarna jag skrev, men vad jag minns så har man numera ändrat till andra lager, så om man inte tänker köpa sin panasonicpump begagnad så skulle jag inte vara orolig för fläktmotorn numera...

(skulle jag någon gång köpa en volvo så skulle jag däremot vara ganska orolig...:cool:)

Det var väl krypströmmar i lagren på pana.Löstes med keramiska lager.Sen H16 felet med skuren kompressor/utmattad fjäder som följd om jag inte minns fel.Pana skötte garantiåtgärdena bra.Men vem vet vilka fel som kommer härnäst?Tycker att det finns andra bra märken att titta efter om man ska ha en bra maskin. Såg att cheapy hade drive på appliancepumparna för någon månad sedan,dom var snuskbilliga då och funderade på min tredje L/L pump i huset . En fulpump skulle nog duga i garaget iallafall ;-) Mats

deyvid skrev:
tyvärr måste jag säga att det är skit du köpt, kanske funkar en vinter om du har tur.....jag är resande servicetekniker för panasonic luft/luft värmepumpar, där har du kvalité och framförallt garantiservice utöver det vanliga ;) lycka till med din silvan pump
Är den skit? Men det stod ju inte på kartongen? :eek:
Jag böjer mig inför detta otroligt kraftfulla argument och lägger genast en beställning på den största pumpen från Panasonic.

Jag är naturligtvis medveten om att en produkt som kostar 25% av en dyrare variant kan dras med vissa svagheter jämfört med sin dyrare kusin.

Din attityd motsvarar tyvärr det jag sett hos ett flertal av de värmepumpsfolk som jag har haft oturen att möta (det fanns som tur ett par trevliga också).

Det verkar råda en kultur i branschen att allt som är billigt är skit. Alla verkar övertygade om att det enda alternativet att värma upp en liten sommarstuga till 10-15 grader över vintern är en pump för 15.000. Ni har väl haft det alltför bra under en alltför lång tid och nu börjar parallellimporten bli besvärlig. Möt konkurrensen med logik och effektivitet utan att bli otrevlig, låt dina överlägsna produkter föra talan. Det kommer du längre på.

/John

konstigt då att panasonic säljer som smör i solsken fortfarande då, dom har haft sina problem precis som alla produkter kan ha, dom tar fullt ansvar för felen......kan ju tala om för er som är intresserade att jag personligen är den som bytt flest H16 pumpar och fläktmotorer i hela sverige så nog känner jag till problemen mer än nån annan men vidhåller iaf att det är ett av dom bättre märkena vad gäller luft/luft

sorry om jag lät otrevlig john_l

Snailman skrev:
Här kan du läsa om din pump.. [länk]
Där har jag redan varit. Tillbringar stor del av mitt liv på internet så det är inte mycket som undgår mitt googlande öga :D

Deyvid...inga problem.

/John

Hur har det gott John? Fått igång pumpen än? Skulle vara intressant att höra vad du tycker så här i början. Är i samma sits att hitta underhållsvärme till ett sommarhus och behöver komma skapligt billigt undan.

Jag lånade en vacuumsug men den var inte tät (något fel i anslutningen till manicken där klockorna satt) så projektet ligger nere. Blir troligen om- och tillbyggnad på stugan till våren och då försvinner väggen där jag monterade pumpen och jag måste flytta alltihop.

Tänkte som så att det blir väl lika dyrt att få dit en kylinstallatör som suger ut kylmediat och sen fyller på det igen efter flytten som att ha elementen på i vinter så jag driftsätter den först nästa vinter. Nu är inte kylmediat utsläppt ännu så jag kan fortfarande flytta den.

/John

Det går att flytta den även efter att den är driftsatt, läs på värmepumpsforumet hur det går till att suga tillbaka köldmediet i utedelen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.