17 043 läst ·
23 svar
17k läst
23 svar
köpt avfuktare. Varför klarar den inte sänka luftfuktigheten under 50 % ?
Sida 1 av 2
Hej.
Köpt en luftavfuktare KCC 820 EA för 3000 kr. Den hade fått bra i test.
Har en lägenhet på ca 85 m2.
Satte in den i vardagsrummet med öppna dörrar.
Luftfuktigheten där inne var ca mellan 57 -65 % innan och ca 26 grader varmt.
Det går att ställa in maskinen på en luftfuktighet på 30 %. Dvs den kör tills det blir 30 % i luften.
Jag ville försöka komma ner i 40 %.
Satte den på lägst luftfuktighet men trots att den går hela tiden så kommer inte luftfuktigheten i
rummet ner under 50 %.
Dvs den har sänkt sig bara några procent.
Har tömt ut ca 6 liter vatten på 1 dygn så den går men varför klarar den inte at få ner mer.
Är maskinen för dålig för att överhuvudtaget klara under 50 % på sommaren trots att den
går att ställa in den på 30 %??
Köpt en luftavfuktare KCC 820 EA för 3000 kr. Den hade fått bra i test.
Har en lägenhet på ca 85 m2.
Satte in den i vardagsrummet med öppna dörrar.
Luftfuktigheten där inne var ca mellan 57 -65 % innan och ca 26 grader varmt.
Det går att ställa in maskinen på en luftfuktighet på 30 %. Dvs den kör tills det blir 30 % i luften.
Jag ville försöka komma ner i 40 %.
Satte den på lägst luftfuktighet men trots att den går hela tiden så kommer inte luftfuktigheten i
rummet ner under 50 %.
Dvs den har sänkt sig bara några procent.
Har tömt ut ca 6 liter vatten på 1 dygn så den går men varför klarar den inte at få ner mer.
Är maskinen för dålig för att överhuvudtaget klara under 50 % på sommaren trots att den
går att ställa in den på 30 %??
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Varför vill du ha 30? Just nu är det oerhörda mängder fukt i luften. Normal luft fuktighet man skall ha i hemmet är 40-60%. Var glad om den kommer ned till 50%. Det tillkommer ju fukt hela tiden också, så den kommer inte orka detta.
Det är otroligt fuktigt ute just nu, så maskinen gör nog vad den kan.
Vi har en bra stor avfuktare i badrummet på 9 m2 och den går nästan hela tiden för att klara 50% när det är så här varmt och fuktigt ute.
Vi har en bra stor avfuktare i badrummet på 9 m2 och den går nästan hela tiden för att klara 50% när det är så här varmt och fuktigt ute.
Så om man vädrar typ , öppnar korsdrag båda dörrarna så det kommer in svalare luft nu när det regnat ute och
är svalare ute än inne. Vad händer då? Kommer det bara in ännu mer fukt utifrån då så apparaten får jobba
hårdare trots att det blir svalare i lägenheten??
Jag vill få ner luftfuktigheten under 40 % för vi har insekter (hoppstjärtar) i lägenheten och de älskar hög luftfuktighet och fukt.
Anticimex råd var att torka ut lägenheten och få ner luftfuktigheten med luftavfuktare.
Men det verkar ju inte funka.
är svalare ute än inne. Vad händer då? Kommer det bara in ännu mer fukt utifrån då så apparaten får jobba
hårdare trots att det blir svalare i lägenheten??
Jag vill få ner luftfuktigheten under 40 % för vi har insekter (hoppstjärtar) i lägenheten och de älskar hög luftfuktighet och fukt.
Anticimex råd var att torka ut lägenheten och få ner luftfuktigheten med luftavfuktare.
Men det verkar ju inte funka.
Luftfuktighet är (oftast) relativ luftfuktighet.
Dvs den är temperaturberoende. Det är därför den kan bli 100% utan att man måste simma...
Då är luften mättad, den kan inte ta upp mer fukt.
Som salt eller socker i ett vattenglas. Efter en viss mängd blir det bara en slamning på botten. Värmer man vätskan så kan man lösa upp mer.
Varm luft kan innehålla mer fukt än kall. När varm luft träffar en sval yta faller det ut fukt. Som imman på ett ölglas.
Den här perioden är det svårt att komma ned i luftfuktighet inomhus. Jag har källare, där är det svalt.
Öppnar jag fönster och försöker vädra så blir resultatet i praktiken att jag försöker avfukta trädgården och närmaste kvarteret...
Lite bättre kanske det blir om man tokvädrar så hela källaren antar samma temp som inkommande luft. (Svårt i praktiken).
Som tidigare sagts:
Det är bara att avvakta. Under vintern blir det torrare...
Och att vädra när det är regn i luften är ingen bra ide om man vill få ned luftfuktigheten.
Dvs den är temperaturberoende. Det är därför den kan bli 100% utan att man måste simma...
Då är luften mättad, den kan inte ta upp mer fukt.
Som salt eller socker i ett vattenglas. Efter en viss mängd blir det bara en slamning på botten. Värmer man vätskan så kan man lösa upp mer.
Varm luft kan innehålla mer fukt än kall. När varm luft träffar en sval yta faller det ut fukt. Som imman på ett ölglas.
Den här perioden är det svårt att komma ned i luftfuktighet inomhus. Jag har källare, där är det svalt.
Öppnar jag fönster och försöker vädra så blir resultatet i praktiken att jag försöker avfukta trädgården och närmaste kvarteret...
Lite bättre kanske det blir om man tokvädrar så hela källaren antar samma temp som inkommande luft. (Svårt i praktiken).
Som tidigare sagts:
Det är bara att avvakta. Under vintern blir det torrare...
Och att vädra när det är regn i luften är ingen bra ide om man vill få ned luftfuktigheten.
Redigerat:
Ja, att köra luftfuktare med öppna dörrar är ju inte något som kommer att fungera eftersom det kommer ny fuktig luft in hela tiden.
Du måste stänga allt utom vanliga tilluftsventiler om du ska ha en chans att sänka luftfuktigheten i lägenheten.
Har man t.ex. en källare eller badrum som räknas som "slutna" rum där fukt tillförs antingen genom väggar/golv eller från duschen så kan man minska luftfuktigheten men att minska den i en lägenhet blir nog värre...
Med ett AC aggregat går det eftersom man då stänger allt för att även kyla ner lägenheten samtidigt men du lär nog inte vilja ha stängda dörrar nu utan AC...
Du måste stänga allt utom vanliga tilluftsventiler om du ska ha en chans att sänka luftfuktigheten i lägenheten.
Har man t.ex. en källare eller badrum som räknas som "slutna" rum där fukt tillförs antingen genom väggar/golv eller från duschen så kan man minska luftfuktigheten men att minska den i en lägenhet blir nog värre...
Med ett AC aggregat går det eftersom man då stänger allt för att även kyla ner lägenheten samtidigt men du lär nog inte vilja ha stängda dörrar nu utan AC...
Vi har haft hoppstjärtar inne fast vi har haft 10% luftfuktighet så det är knappast en garanti för att bli av med dem...
Att dammsuga ofta och Radar spray mot krypande insekter runt fönster, dörrar och andra öppningar eller platser där man ser dem är det enda som fungerar...
Att dammsuga ofta och Radar spray mot krypande insekter runt fönster, dörrar och andra öppningar eller platser där man ser dem är det enda som fungerar...
Då är det alltså inget fel på avfuktaren.
Om luften byts ut flera gånger per dygn och luften utifrån är fuktigare så orkar den nog inte med.
Och vädra för att få ner värmen i lägenheten är tydligen inte bra heller. Hade jag förstått det rätt?
Om man stänger till alla luftintag då?
Fast då får jag kanske inge bra luft eller syre alls i lägenheten.
Måste nog ringa Anticimex ändå.
Om luften byts ut flera gånger per dygn och luften utifrån är fuktigare så orkar den nog inte med.
Och vädra för att få ner värmen i lägenheten är tydligen inte bra heller. Hade jag förstått det rätt?
Om man stänger till alla luftintag då?
Fast då får jag kanske inge bra luft eller syre alls i lägenheten.
Måste nog ringa Anticimex ändå.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Varför skall du ringa Anticimex? Dem kan ju inte trolla med vädret. Har du skador på lgh?
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Läste lite dåligt...
Ringa Anticimex för att spruta och få hjälp att bli av med hoppstjärtarna/krypen.
Nu är det 5:e dagen jag dyka lägga mig i sängen och under täcket eller kudden ligger en hoppstjärt i sängen.
Jag får panik. Dom är överallt.
Nu är det 5:e dagen jag dyka lägga mig i sängen och under täcket eller kudden ligger en hoppstjärt i sängen.
Jag får panik. Dom är överallt.