Jag har gett upp försöken att hitta en bra begagnad Park till rimligt pris och siktar eventuellt på en ny istället. Men nu är jag väldigt förvirrad vad gäller modellbeteckningarna för 2022. Stigas supportavdelning gav verkligen inte ett skit :thumbdown: De återförsäljare jag fått tag i är just... försäljare :thumbdown:

So... är det nån kunnig människa här på forat som begriper vilken klippare som är vad? Är den nya 500WX identisk med den gamla 340PWX?

Strip Strip skrev:
Jag har gett upp försöken att hitta en bra begagnad Park till rimligt pris och siktar eventuellt på en ny istället. Men nu är jag väldigt förvirrad vad gäller modellbeteckningarna för 2022. Stigas supportavdelning gav verkligen inte ett skit :thumbdown: De återförsäljare jag fått tag i är just... försäljare :thumbdown:

So... är det nån kunnig människa här på forat som begriper vilken klippare som är vad? Är den nya 500WX identisk med den gamla 340PWX?
Ett tips kan ju vara att försöka kolla om det är samma motor i de modellerna.

X= 4-hjusdrift
P=Manuel "servo", vet inte vad som står för elektrisk servo

• Gilla
Strip
  • Laddar…
A
det är samma skit motor på båda..
stigas egna ST550...
586cc 11.9 KW..

Maskintok skrev:
det är samma skit motor på båda..
stigas egna ST550...
586cc 11.9 KW..
Jaså, är den dålig?
På vilket sätt?

A
K Klabbis 3000 skrev:
Jaså, är den dålig?
På vilket sätt?
alla stigas egna motorer är ett skämt på marknaden..

delarna kostar nästan inget och det mesta är i plast..

dålig passform.

En kpl motor kostade inte mer än 2000 kr inkl frakt.. stiga bytte ut alla motorer, de lagade inte en enda.. var nästan värdelöst att leta delar.. de ville de ha själva..

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Maskintok skrev:
alla stigas egna motorer är ett skämt på marknaden..

delarna kostar nästan inget och det mesta är i plast..

dålig passform.

En kpl motor kostade inte mer än 2000 kr inkl frakt.. stiga bytte ut alla motorer, de lagade inte en enda.. var nästan värdelöst att leta delar.. de ville de ha själva..
Okej, då är det nog bättre att köpa en äldre maskin med BS-motor om det är så illa.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
K Klabbis 3000 skrev:
Okej, då är det nog bättre att köpa en äldre maskin med BS-motor om det är så illa.
Nja för många har de gått bra..
Och för många har de jävlats..
kolla efter en park.. 12,14,16..
Eller 2000,2002..de håller och är lätta att skruva..

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Fick svar via mailsupport, de verkar lite mer engagerade än stackarn som svarar i telefon:
W = 2 cylindrig motor.
X = 4WD (4 hjulsdriven).
P = Hydraulisk styrservo (P:et är bortrationaliserat 2022).
500WX -22 ska vara identisk med 340PWX -21 (kan man ju undra över varför...)

Kinamotorn nojjar mig verkligen, skulle hellre lägga vantarna på en maskin med Hondamotorn. Den maskinen existerar förvisso, då heter den 345PWX (2021) men verkar inte finnas i Sverige. Begagnat dräller det inte direkt av. Min kravlista (PWX) går förvisso ganska lätt att hitta, men det är oftast relativt slitna maskiner och det är jag inte så sugen på - jag ska klippa gräs, inte ligga i garaget.

A
Strip Strip skrev:
Fick svar via mailsupport, de verkar lite mer engagerade än stackarn som svarar i telefon:
W = 2 cylindrig motor.
X = 4WD (4 hjulsdriven).
P = Hydraulisk styrservo (P:et är bortrationaliserat 2022).
500WX -22 ska vara identisk med 340PWX -21 (kan man ju undra över varför...)

Kinamotorn nojjar mig verkligen, skulle hellre lägga vantarna på en maskin med Hondamotorn. Den maskinen existerar förvisso, då heter den 345PWX (2021) men verkar inte finnas i Sverige. Begagnat dräller det inte direkt av. Min kravlista (PWX) går förvisso ganska lätt att hitta, men det är oftast relativt slitna maskiner och det är jag inte så sugen på - jag ska klippa gräs, inte ligga i garaget.
mail support borde kunna svara på i vilket grannland 345 PWX säljs.. skulle tro det är Norge..

• Gilla
Strip
  • Laddar…
4000 extra för maskinen med Honda-motor. GCV530. 1,5 hp mindre och en vid det här laget svingammal motor, men den är ju byggd för 16hp så det går ju varva upp den lite om det skulle kännas klent. Vad säger du @Maskintok , är det värt fyra lakan för hondan?

Redigerat:
A
Strip Strip skrev:
4000 extra för maskinen med Honda-motor. GCV530. 1,5 hp mindre och en vid det här laget svingammal motor, men den är ju byggd för 16hp så det går ju varva upp den lite om det skulle kännas klent. Vad säger du @Maskintok , är det värt fyra lakan för hondan?
Jo det är det.
En enorm skillnad.. (y)

• Gilla
  • Älska
lob och 1 till
  • Laddar…
@Maskintok
Jag köpte en Partner B422X trimmer/röjsåg för länge sedan men fick inte med röjklingan med tillhörande delar.
Har du möjligtvis något passande ”röj-paket” liggandes?

A
O Olivens skrev:
@Maskintok
Jag köpte en Partner B422X trimmer/röjsåg för länge sedan men fick inte med röjklingan med tillhörande delar.
Har du möjligtvis något passande ”röj-paket” liggandes?
Ska kolla...
Tror jag har allt utom själva skruven.. :thinking:

@Maskintok
Opps, inlägget hamnade i fel tråd skulle hamnat i ”
Motsvarighet till Bildelsbasen för röjsågar? ”

Är intresserad av att köpa bitarna av dig isof.

Hur är det med bulten, är den höger eller vänstergängad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.