Ska bygga garage i lösvirke på 60kvm, sedan en stor altan (100-200kvm), sedan ett trappplan, sedan ett entrétak, sedan en balkong... Kort och gott blir det rätt mycket att göra till vårt nya hus framöver.

Vilka verktyg bör man investera i för att göra jobbet enklare?

Spikpistol (märke/modell?)
Ger & kapsåg (funderar på Bosch GCM8 om 8" klinga räcker)
...?

Du behöver inte bara en spikpistol utan också en kompressor som matchar pistolen.
I det du räknade upp så är det egentligen endast råsponten som spikas, allt annat skruvas tycker jag.
Lägg pengarna på en bra skruvdragare och (i mitt tycke) DynaPlus skruv.

Spikade 80m2 råspont i veckan hos en bekant och vi skojade om att ta dit en pistol, men tidsvinsten kanske hade varit max 1-2h.

steppen7 skrev:
Ska bygga garage i lösvirke på 60kvm, sedan en stor altan (100-200kvm), sedan ett trappplan, sedan ett entrétak, sedan en balkong... Kort och gott blir det rätt mycket att göra till vårt nya hus framöver.

Vilka verktyg bör man investera i för att göra jobbet enklare?

Spikpistol (märke/modell?)
Ger & kapsåg (funderar på Bosch GCM8 om 8" klinga räcker)
...?
Vad för verktyg finns i dagsläget i samlingen? :)

Ska du bygga ett garage så sitter inte en spikpistol i vägen (stomme, råspont, spikläkt, panel, takläkt)
En bra kap&ger underlättar, GCM8s är den såg som oftast lyfts fram mest prisvärda köp (polarn fick hem sin igår, och han sa nåt i stil med 'oj, att de va sån skillnad trodde ja inte..' då han jämförde med sin gamla Ferm).
Sticksåg ska man inte underskatta.
Cirkelsåg är användbart till en hel del moment.
Gammal hederlig fogsvans av ok kvalitet är mycket användbar.
mm.. :)

Spikpistol är ett suveränt hjälpmedel. Frågan är hur mycket du vill betala för grejerna, alternativt hyra? Ett råd 34 graders pistoler har ett såkallat d-format huvud medans 21 graders har runt huvud. om du ska hyra kan jag starkt rekomendera MAX's högtrycks kompressorer och pistoler. Dom pistolerna går på 24 bars tryck och väger ca 1 kilo mindre har nästan ingen rekyl. Jämfört med vanliga 8 bars pistoler

Idag finns mest bilmeckarverktyg i samlingen typ svets, vinkelslip, pappas kompressor, fin hylsnyckelsats, tänger och skruvmejslar etc. Jag har inte ens en vettig hammare tror jag (kan ha nån gammal med sladdrigt gummihölje) så det blir till att shoppa loss!

Jag köpte en tryckluftsdriven häftpistol igår på Bauhaus till 70% rabatt. 125kr, helt ok pris! :)
Jag köpte en handsticksåg (gipssåg) när jag gjorde garagegrunden, den visade sig vara helt fantastiskt användbar, men en elektrisk är nog att föredra framöver när det inte är cellplast man sågar...
Cirkelsåg har jag också funderat på, det är väl det optimala när man ska såga OSB-skivor och liknande antar jag. Ok "cirkelsågbord" eller vad det heter kanske är lyxigare men en handcirkelsåg är väl mer flexibel?

Tror ni GCM8:an räcker till mina jobb? Klarar den av alla balkar till en altan? Stolpar till att bära upp en balkong klarar väl "ingen" antar jag så om man ändå måste kapa för hand eller med "kapa runt om" med cirkelsåg såg kan man ju lika gärna ta GCM8 och gilla läget att det blir viss handkapning oavsett maskin, eller?

Har tillgång till:
Bilmeckverktyg
Handsticksåg
Häftpistol
Vattenpass
Tumstock

Inköpslista:
Cirkelsåg, nån rekommenderad modell/klingstorlek?
Kap/gersåg Bosch GCM8 med bord
Sticksåg
Spikpistol
Fogsvans
Hammare
Kofot?

Byt cirkelsågen mot en sänksåg med skena och du kapar skivor busenkelt. Makita ellerr Festool brukar rekommenderass, men DeWalt är också med i matchen!

En GCM8 borde räcka till gott och väl.
Och i värsta fall går det ju att vända på virket och såga från två håll. :)

Vad är skillnaden mellan en cirkelsåg och en sänksåg? Jag såg på K-rauta igår att sänksågen hade en skena, men cirkelsågen kan man ju också köra efter en skena/trälist eller nåt?

En sänksåg är vad namnet antyder, en såg som sänks (ned). Jag ser inga fördelar med sänksåg mer än att man kan börja mitt i t ex en skiva och för min del händer det aldrig. Jag kör med en DeWalt D23551 som är kompitabel med DeWalts skenor. DW skenor är dessutom bättre än Festools vad gäller skarvning. Sen har jag även en Hitachi CBU6 eller vad den heter (brukar rekommenderas här på forumet) men den ligger mest och samlar damm då jag tycker den är för liten och klen.

Vad gäller kofot så tycker jag att du ska satsa på en liten och en stor. Satsa på något känt märke typ Hultafors, kostar inte mycket och håller i princip livet ut.

När det kommer till spikpistoler föredrar jag Senco och DeWalt. Har en Senco Framepro 601 stompicka 34° som jag är väldigt nöjd med. Det står att den ska ha spik med D-huvud, men skjuter lika glatt runda huvuden. Kruxet är man får bara i ett band spik (ca 25 spik) med runda huvuden medans man får i två band med D-huvud. Framepro 602 har längre magasin och där får man i två band med runda huvuden.

Din lista är kanske en tiondel av vad som långsiktigt kommer att finnas i verktygsarsenalen.

Viktigt att inte stressköpa. Då blir det antingen en lågprisvariant "Bruksbo" som du med tiden bara blir förbannad på eller så springer du o köper kvalitet till listpris... svider åxå det i plånbok o samvete.

Var inte heller rädd för att köpa proffsverktyg begagnat.. men betala inte överpris.

Det kan ta år innan du hittar dom rätta fynden så börja tex med att beställa det viktigaste från UK, bara där har du sparat 20-40% gentemot svenskt listpris. Skanna av Ebay, Tradera, Blocket, annonser, detta forum osv för bra erbjudanden på kvalitetsmaskiner o slå till när möjligheten kommer... dagen efter kan den vara borta. Ofta vet man ju att man förr eller senare behöver ett visst verktyg.

Happy shopping

Glöm inte bordcirkelsåg. Otroligt hjälpmedel om det blir mycket å klyva. Dessutom kan du "tillverka" dina egna brädor, och så riskerar du inte att bli stående med fogsvansen i timmar...

1337 skrev:
En sänksåg är vad namnet antyder, en såg som sänks (ned). Jag ser inga fördelar med sänksåg mer än att man kan börja mitt i t ex en skiva och för min del händer det aldrig. Jag kör med en DeWalt D23551 som är kompitabel med DeWalts skenor. DW skenor är dessutom bättre än Festools vad gäller skarvning. Sen har jag även en Hitachi CBU6 eller vad den heter (brukar rekommenderas här på forumet) men den ligger mest och samlar damm då jag tycker den är för liten och klen.

Vad gäller kofot så tycker jag att du ska satsa på en liten och en stor. Satsa på något känt märke typ Hultafors, kostar inte mycket och håller i princip livet ut.

När det kommer till spikpistoler föredrar jag Senco och DeWalt. Har en Senco Framepro 601 stompicka 34° som jag är väldigt nöjd med. Det står att den ska ha spik med D-huvud, men skjuter lika glatt runda huvuden. Kruxet är man får bara i ett band spik (ca 25 spik) med runda huvuden medans man får i två band med D-huvud. Framepro 602 har längre magasin och där får man i två band med runda huvuden.
Förutom att börja mitt på en skiva, vilket jag gör ibland, men inte ofta nog för att det skall motivera en sänksåg (i mitt fall är den motiverad för att den via CMS också är min borddsåg), så finns det ett läge till när det är skönt med en sänksåg:

När man klyver något långt, längre än den rätskiva man har med sig, så låter man sågen sitta på plats, flyttar bak det man sågar så det ligger på stöd igen, flyttar fram rätskivan så den följer linjen, plus sågen, och sedan lyfter man försiktigt upp sänksågen, startar den, sänker ner den, och sågar vidare. Att starta med sågen nere kan ge ett otäckt kast.

--- Mats ---

Nej stressköpa gör jag sällan, jag är en sån som läser tester och på forum, sedan när jag vet vad jag vill ha scannar jag internet efter bra priser (även i andra länder). Dock är det lite halvbråttom nu så inte bygget står still. Jag tänkte fråga efter offert på allt virke till garaget och tänkte då att dom kanske kan ge bra pris på maskiner i samma veva. Annars blir det nog internet. GCM8 + GTA3700 kostar tex 5899 på toolab just nu, det funderar jag på att slå till på.

Det låter som att jag klarar mig med en cirkelsåg.
Hur sågar man lättast 195x45 regel halvt i halvt? Det gjorde vi idag med fogsvans och det var jobbigt...

Oj, 7375kr för framepro 601 enligt prisjakt. Det var nog lite mycket pengar.
Googlade lite och hittade den här: http://www.olsana.com/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=3533
Vad tror ni?

I en annan tråd läste jag om den här som tydligen skulle vara rätt bra: http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=6803&n=20100
Tyvärr verkar dom inte sälja över internet

Kolla med DUAB när dom kan tänkas få hem GCM8S ihop med GTA3700
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5282

Spikpistolen på Harald ser snarlik Biltemas stomspikare.
Har du inte superbråttom kanske USA import kan vara nåt när det gäller spikpistol?

Det där var ju ett bra pris! Och idag fick dom in ett gäng så nu är en order lagd!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.