Jag har två äldre släktingar som inte orkar sköta sin gräsmatta längre pga sjukdom. De kommer kanske att bo kvar 2-4 år till i huset, och då jag bor 5 mil bort har jag inte möjlighet att hjälpa dem med löpande trädgårdsskötsel. Jag kan komma nån gång i månaden och fräsa kanter och liknande. De har klarat sig pga att en granne har hjälp dem, men nu har denne pga åldern sagt nej. Veteranpoolen finns i området men blir snabbt dyrt.

Min tanke är att bjuda dem på en robotgräsklippare, som jag själv sedan kan ta över till min tomt den dagen de säljer huset och flyttar.

Gräsytan ser ut så här och är enligt goggle maps på 416 m2. Vår egna gräsmatta är på 550 m2.

Flygbild över en fastighet med markerade avstånd mellan byggnader och gräsytor; röd markör vid huset för exakt platsangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är två stora gräsytor med diverse hinder såsom träd, brunnslock till avlopp, lite fallfrukt och annat. Mellan dessa ytor är det en ca 1 meter smal gång av singel och packad grus och lite gräs/ogräs. Jag behöver ha koll på gräsklipparen på distans, så den ska ha app-koppling och gärna så man kan se på en karta vart den är och eventuellt kunna nöd-styra den om den fastnar. Fördel är en pålitlig modell där man slipper en massa manuellt joxande. Vill att den ska klippa båda dessa ytor hyfsat lika, så den inte "fastnar" på ena sidan för länge.

Det finns inte jättemycket pengar till detta projekt, jag hade tänkt mig runt 6000 kr. Det innebär en klippare med tråd. Jag tror inte heller de billigaste från Jula och Biltema är något att ha, så man får väl upp lite i pris till t.ex. Gardena eller Worx? Jag frågade min AI-kompis och den föreslog:

Worx Landroid M700 Plus
Husqvarna Automower 305
Gardena Sileno Minimo 500

Tack på förhand

C
S steve5432 skrev:
Jag behöver ha koll på gräsklipparen på distans, så den ska ha app-koppling och gärna så man kan se på en karta vart den är och eventuellt kunna nöd-styra den om den fastnar. Fördel är en pålitlig modell där man slipper en massa manuellt joxande.
Inte för att vara sån, men jag tror inte du hittar nåt som uppfyller dessa förväntningar. Har förvisso bara erfarenhet av Husqvarna, men den försätter sig ständigt i situationer som kräver någon form av manuell insats. Det hänger visserligen till stor del på förhållandena, men att kunna titta till den en gång per månad är helt enkelt önsketänkande. Visst larmar den när den stöter på patrull, men det finns ingen åtgärd du kan göra på distans.

Jag tror mycket väl att Husqvarnan och sannolikt även Gardenan löser saken utmärkt, men du lär nog inte få dem för 6.000 kr, i alla fall inte Husqvarnan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.