Hej,
Har en sommarstuga med tomt på ca 1500m2. Slät och fin. Eftersom grannen som hjälpt oss med gräsklippning inte längre är tillgänglig, söker jag en stabil robotgräsklippare som jag kan övervaka online. Är det någon som haft samma behov och hittat en bra lösning?
Mvh
Danne

Jag använder sen 7–8 år en Husqvarna 420 med Automower connect i samma syfte. Med 1500 kvm plan yta skulle nog en 315 räcka också.

Men det finns många sorters klippare, nu även slinglösa, som kan lösa uppgiften, så du behöver nog fundera på budget och andra egenskaper med. Det är i sig inget särskilt svårlöst problem, men det kostar nog några tiotusenlappar.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag använder sen 7–8 år en Husqvarna 420 med Automower connect i samma syfte. Med 1500 kvm plan yta skulle nog en 315 räcka också.

Men det finns många sorters klippare, nu även slinglösa, som kan lösa uppgiften, så du behöver nog fundera på budget och andra egenskaper med. Det är i sig inget särskilt svårlöst problem, men det kostar nog några tiotusenlappar.
Tack för inputen. Kan du övervaka den på nåt sätt online, om den stannar eller nåt annat problem? Har sett att det finns slinglösa men har förstått att det krävs stabil uppkoppling eftersom de har ett sim kort?

DanFor DanFor skrev:
Kan du övervaka den på nåt sätt online, om den stannar eller nåt annat problem?
Ja, precis. Det finns inte mycket man kan göra i form av att ”nolla” fel tyvärr, men man kan läsa av dem och få notiser om dem.

Och man kan ändra klipptider och klipphöjd och sånt om man vill det – oftast enklare än på maskinens lilla display.

Det vanligaste felet om man har en något ojämn gräsmatta (vilket du inte verkar ha) är att klipparen meddelar att den är ”lyft”. 95 % av fallen är det då bara att trycka på start igen på maskinen, men det går inte att göra på distans. Men har man drägligt nära eller en granne som kan hjälpa en är det inget problem i sig, även om det kan vara störande när man ”vet” att det bara var en tuva eller en grop eller nåt.

Edit: Med online menar jag att jag kan göra det i en app i telefonen, och även dessa klippare kommunicerar över mobilnätet. Men det gör inget om uppkopplingen är lite knackig, den behöver ju inte sända signaler ständigt och jämt flr att man ska ha lite koll.

• Gilla
DanFor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.