Tjena, ska införskaffa en ny LLVP då den gamla sjunger på sista versen. Någon kunnig som skulle kunna tipsa om en lämplig då jag är helt okunnig gällande detta?
157 kvadrat villa i Jämtland, 1,5 plan. Byggår 1989. Uppvärmning: Direktverkande el, gammal LLVP och FLVP Nibe F370 som är enbart kopplad till en radiator i tvättstugan. (Fråga mig inte varför man gjorde så 1989).
Söker en luftvärmepump som kan ta över uppvärmningsbehovet så mycket det bara går för båda våningarna. Nuvarande pump står i trappen (rött markerat på bifogad bild), och den nya pumpen kommer att sättas på samma plats.
Har blivit rekommenderad via mail av en lokal firma Mitsubishi Ninja alt Hero. "50:an om ni avser att värma hela huset och 35:an om ni avser att värma upp till ca 120-130Kvm." Vad tror ni?
Tack på förhand!
157 kvadrat villa i Jämtland, 1,5 plan. Byggår 1989. Uppvärmning: Direktverkande el, gammal LLVP och FLVP Nibe F370 som är enbart kopplad till en radiator i tvättstugan. (Fråga mig inte varför man gjorde så 1989).
Söker en luftvärmepump som kan ta över uppvärmningsbehovet så mycket det bara går för båda våningarna. Nuvarande pump står i trappen (rött markerat på bifogad bild), och den nya pumpen kommer att sättas på samma plats.
Har blivit rekommenderad via mail av en lokal firma Mitsubishi Ninja alt Hero. "50:an om ni avser att värma hela huset och 35:an om ni avser att värma upp till ca 120-130Kvm." Vad tror ni?
Tack på förhand!
Jag har inget råd gällande modell av LLVP, har mindre hus och är supernöjd med Hero.A AuAgEr skrev:
Men gällande NIBE F370 så lanserades den omkring 2007-2008 tror jag. Så ännu märkligare att man kopplade den till en (1?) radiator.
https://www.varmepumpsforum.com/
Där kan du diskutera allt som rör LLVP. Hänger många bra OBEROENDE installatörer där också
Där kan du diskutera allt som rör LLVP. Hänger många bra OBEROENDE installatörer där också
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
LN HERO är 89cm bred så det blir för tajt med 95cm , intaget för tempgivaren sitter på höger gavel.
Mitsubishi AY42 GURU som är 80cm bred kan vara ett alternativ för att få utrymme i sidled.
Mitsubishi AY42 GURU som är 80cm bred kan vara ett alternativ för att få utrymme i sidled.
Man vill ha en LLVP som håller. När jag fick installerat, på min begäran, en ME Hero förra året, sa installatören att ME har längst och bäst renommé men att han själv skulle ha valt Daikin. Och att det är någon av de två som man skall välja.
Ajdå, det är så pass alltså. Jag har sett dig i andra trådar och du verkar ha bra koll.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Man behöver se alla förutsättningar på plats för att ge bra förslag så ta hem flera återförsäljare/installatörer för råd och synpunkter.A AuAgEr skrev:
Noterade bara att en LN HERO hamnar väldigt tajt mellan 2 väggar.
Klicka här för att svara