Vad ska man köpa som håller bra kvalitet? Krav är bensindriven och klippbredd minst 53cm, självgående och med uppsamlare (som samlar upp bra).

Har en snart 2 år gammal Stiga Combi 955V som håller på att driva mig till vansinne. Drivningen sluta att fungera och bakhjulen låser sig när man ska ändra riktning/svänga.

Har redan haft den på garanti rep men samma fel bara ett kort tag efteråt.
Länk till den Stigan: https://www.stiga.com/se/294557848-st2-combi-955-v.html

Så vad ska jag titta på istället?

Hittar du inget nytt som uppfyller dina krav får du skaffa en Klippo från sjuttio, åttio eller nittiotalet, de är svåra att slita ut, enkla i sin konstruktion och fortfarande värda att använda och renovera vid behov.

• Gilla
David__11 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hittar du inget nytt som uppfyller dina krav får du skaffa en Klippo från sjuttio, åttio eller nittiotalet, de är svåra att slita ut, enkla i sin konstruktion och fortfarande värda att använda och renovera vid behov.
Håller med till fullo. Det eller en gammal Husqvarna är rätt väg att gå, strunta i dom nya.

Farsan har en gammal Honda som också verkar outslitlig, frågade han senast när han servade den varpå han svarade; ”Ska dom servas?”

Den har gått nu i snart 40 år utan att ens sett en tillstymmelse till ny olja, tändstift eller annars servicerelaterat. Skulle vilja se en av dagens gräsklippare klara av ett lika hårt & långt liv.

• Gilla
LFN
  • Laddar…
Själv kör jag en av biltemas maskiner, kostade inte mycket men fungerar felfritt och är väldigt lättstartad även första gången på ny säsong.

• Gilla
LFN
  • Laddar…
Håller med, köp en gammal. Jag har en gammal Stiga med B&S-motor som bara går. Minns inte sista jag fyllde olja i den. Går den sönder gör det heller inget.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J
Jag tror de äldre klippo är att föredra, de äldre briggs motorerna tycker jag verkar "rejälare" än de nyare.,,

• Gilla
LFN
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Håller med till fullo. Det eller en gammal Husqvarna är rätt väg att gå, strunta i dom nya.

Farsan har en gammal Honda som också verkar outslitlig, frågade han senast när han servade den varpå han svarade; ”Ska dom servas?”

Den har gått nu i snart 40 år utan att ens sett en tillstymmelse till ny olja, tändstift eller annars servicerelaterat. Skulle vilja se en av dagens gräsklippare klara av ett lika hårt & långt liv.
(Jag trodde nog att Honda motorerna var bättre än så) i Klippon från -77 får man ju faktiskt fylla på olja ibland då kolvringen nog är rätt sliten.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag hade valt en Husqvarna LB453. Det är ju en modern klippo med Honda-motor.

• Gilla
LFN och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag hade valt en Husqvarna LB453. Det är ju en modern klippo med Honda-motor.
Fast jag måste ha uppsamlare. Den verkar inte ha det

L LFN skrev:
Fast jag måste ha uppsamlare. Den verkar inte ha det
Missade just den delen. Säker du inte ska köra mulching då?

Hemingway Hemingway skrev:
Missade just den delen. Säker du inte ska köra mulching då?
Blir nog både och. Men uppsamling är viktigt för mig särskilt nu på hösten när man städar mycket

Har bara ett råd, köp inte en Toro!

Jag gick på niten och köpte en, ångrar det varje gång jag klipper gräset.

• Gilla
LFN och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har bara ett råd, köp inte en Toro!

Jag gick på niten och köpte en, ångrar det varje gång jag klipper gräset.
Har hört mycket bra om Toro. Vad är du missnöjd med?

L LFN skrev:
Har hört mycket bra om Toro. Vad är du missnöjd med?
Att den enbart duger till att köra med uppsamlare, försöker man mulcha/bioklippa så spelar det ingen roll om du klipper bort 1cm eller 5. Den lämnar stora klumpar och ränder.

Man kan dubbel/trippelklippa eller klippa halva bredden utan att den lyckas få till det.

Enda gången den kanske skulle lyckas mulcha med godkänt resultat är om man först klipper med uppsamlare och sen kör den på asfalten utanför gården...

Den hälften så dyra stigan jag hade innan var felfri på mulchning likaså grannens stiga.

Var tur att jag aldrig köpte deras timemaster som jag först tänkte, då hade det varit 25k i sjön istället för 8k

Har en Honda 53 cm där man väljer mulching eller uppsamling.
Inga problem, bara att starta och köra.

• Gilla
LFN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.