866 läst ·
19 svar
866 läst
19 svar
Köpråd bensindriven gräsklippare
Sida 1 av 2
Vad ska man köpa som håller bra kvalitet? Krav är bensindriven och klippbredd minst 53cm, självgående och med uppsamlare (som samlar upp bra).
Har en snart 2 år gammal Stiga Combi 955V som håller på att driva mig till vansinne. Drivningen sluta att fungera och bakhjulen låser sig när man ska ändra riktning/svänga.
Har redan haft den på garanti rep men samma fel bara ett kort tag efteråt.
Länk till den Stigan: https://www.stiga.com/se/294557848-st2-combi-955-v.html
Så vad ska jag titta på istället?
Har en snart 2 år gammal Stiga Combi 955V som håller på att driva mig till vansinne. Drivningen sluta att fungera och bakhjulen låser sig när man ska ändra riktning/svänga.
Har redan haft den på garanti rep men samma fel bara ett kort tag efteråt.
Länk till den Stigan: https://www.stiga.com/se/294557848-st2-combi-955-v.html
Så vad ska jag titta på istället?
Hittar du inget nytt som uppfyller dina krav får du skaffa en Klippo från sjuttio, åttio eller nittiotalet, de är svåra att slita ut, enkla i sin konstruktion och fortfarande värda att använda och renovera vid behov.
Håller med till fullo. Det eller en gammal Husqvarna är rätt väg att gå, strunta i dom nya.F fribygg skrev:
Farsan har en gammal Honda som också verkar outslitlig, frågade han senast när han servade den varpå han svarade; ”Ska dom servas?”
Den har gått nu i snart 40 år utan att ens sett en tillstymmelse till ny olja, tändstift eller annars servicerelaterat. Skulle vilja se en av dagens gräsklippare klara av ett lika hårt & långt liv.
(Jag trodde nog att Honda motorerna var bättre än så) i Klippon från -77 får man ju faktiskt fylla på olja ibland då kolvringen nog är rätt sliten.F Festlund skrev:Håller med till fullo. Det eller en gammal Husqvarna är rätt väg att gå, strunta i dom nya.
Farsan har en gammal Honda som också verkar outslitlig, frågade han senast när han servade den varpå han svarade; ”Ska dom servas?”
Den har gått nu i snart 40 år utan att ens sett en tillstymmelse till ny olja, tändstift eller annars servicerelaterat. Skulle vilja se en av dagens gräsklippare klara av ett lika hårt & långt liv.
Att den enbart duger till att köra med uppsamlare, försöker man mulcha/bioklippa så spelar det ingen roll om du klipper bort 1cm eller 5. Den lämnar stora klumpar och ränder.L LFN skrev:
Man kan dubbel/trippelklippa eller klippa halva bredden utan att den lyckas få till det.
Enda gången den kanske skulle lyckas mulcha med godkänt resultat är om man först klipper med uppsamlare och sen kör den på asfalten utanför gården...
Den hälften så dyra stigan jag hade innan var felfri på mulchning likaså grannens stiga.
Var tur att jag aldrig köpte deras timemaster som jag först tänkte, då hade det varit 25k i sjön istället för 8k