1 421 läst ·
28 svar
1k läst
28 svar
Köpråd batteridriven snöslunga
Ganska intetsägande test...useless skrev:
Han jämför inte Eldriven mot Bensindriven.
Han jämför en STOR tvåstegsslunga mot en liten variant av en enstegsslunga. (som råkar vara batteridriven)
Dessutom i en miljö / förutsättningar för en tvåstegs.
Tvivlar på att det är många situationer där en liten enstegs är bättre än en stor tvåstegs förvisso, men att kasta in en liten slunga där blir ju fel. När man dessutom försöker vålda fram den istället för att knuffa den lungt...
Kör den på en vanlig uppfart när det precis kommit någon decimeter snö så borde den väl göra sitt jobb.
Vid blöt snö borde väl dessutom en enstegs vara bättre än en tvåstegs?
/Jocce
Ja, ur en jämförelsesynpunkt är det inte rättvist. Men filmen visar svårigheten med en klen enstegsslunga utan framdrift. Ser inte ut att vara mycket mindre jobb än att skjuta in en snösläde i snön...Jocce81 skrev:
Det finns fler filmer som visar ungefär samma sak. Visst, är man ute och skottar så fort det har kommit en dm går det nog bra, men kommer det lite mer och/eller driver och vindpackas så blir det genast problem.
Varför då?Jocce81 skrev:
Tror att förutsättningarna är så himla olika på olika ställen i landet och på olika ställen. Stockholm får ju sällan ett par decimeter åt gången (i år är kanske undantaget)..och oftast blötare snö än norrut. På en "normal" villatomt här nere så drevar det heller inte...useless skrev:
Ja, ur en jämförelsesynpunkt är det inte rättvist. Men filmen visar svårigheten med en klen enstegsslunga utan framdrift. Ser inte ut att vara mycket mindre jobb än att skjuta in en snösläde i snön...
Det finns fler filmer som visar ungefär samma sak. Visst, är man ute och skottar så fort det har kommit en dm går det nog bra, men kommer det lite mer och/eller driver och vindpackas så blir det genast problem.
Varför då?
Gällande blötsnö och enstegs så tänker jag att i en tvåstegs så vill det gärna "tjocka ihop" sig inne i andra steget, på en enstegs är snön redan utkastad då...
Men jag kanske tänker helt fel...
/Jocce
Har en liknande Husqvarna som han kör, inga problem med blötsnö och det är då jag har mest nytta av den. Den kastar iväg det flera meter beroende hur du ställer den övre justeringen.Jocce81 skrev:
Det är blötsnö som är vanligast här nere.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Blöt snö och 2-steg är inget problem. Skruven matar in och fördelar, sedan skickar "fläkten" iväg snön.
Underhåll/kontroll av drivning och gärna lite silikonspray på ytorna i utkastet är inte fel.
Underhåll/kontroll av drivning och gärna lite silikonspray på ytorna i utkastet är inte fel.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Japp, jag är nöjd !Jocce81 skrev:
Såg att den vann bäst i test där...
Sen hur duktiga de är på GDS kan man väl låta vara osagt...men tester av snöslungor finns det ju inte massor av så...
Får lite känslan av att alla dom här batteridrivna enstegsslungorna är väldigt lika varandra...små skillnader bara...
Extrabatteri är givet, kanske t.om 2 st...
Lite nyfiken på Makitas snöslunga också men den verkar ju inte finnas tillgänglig ännu.
Tolkar det dock som du är nöjd med köpet iallafall och kan rekommendera det till syrran?
/Jocce
Den tuggade i sig tämligen kompakt snö och slungade iväg den långt.
Går det att jämför med en tvåstegsslunga? Nä.
Nu har jag lyxen att ha tillgång till en sådan åxå MEN den batteridrivna är så enkel att använda att ingen i familjen har en ursäkt för att inte skotta snö.
Liten uppdatering...Scout skrev:
Jag är vid fritidshuset och skottar snö... så igår tog hustrun snöslungan och körde utan problem.
MEN idag... var snön för tung och den orkade inte med mängden blöt och tung snö
Kan väl konstatera att både mindre eller större slungor har sina syften. Husqvarnan, tvåstegs, är jun inte helt smidig att köra även om det finns hastighetsreglage och back på den men den är stark, så man bör ha lite yta som ska rensas utan att behöva svänga/knixa för mycket.
Måste korrigera min utsaga som var baserad på hustruns vittnesmål...Scout skrev:
Visade sig att det inte fanns så mycket kräm i batteriet...
Blöt tung "stockholmssnö" cirkus 6 cm
Kanske inte optimalt men ändå klart körbart!Scout skrev:
Har gett syrran köpråd om den slungan iallafall, hon hoppas på att den ska komma på någon rea tills slutet av / efter säsongen så vi håller tummarna
/Jocce
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Började titta på slungor efter att ha läst den här tråden. Till vårt fritidshus i Norrtälje trakten. Men efter att ha titta på lite "test filmer" fastnade jag för en kabelansluten från Clasolsson. https://www.clasohlson.com/se/Cocraft-elektrisk-snoslunga-med-belysning,-2000-W/p/41-2836 Kampanjpris på dryg 1400 just nu.
Skall testas imorgon lördag. Där är just nu ca 30 cm snö Alla ytor jag behöver röja finns inom "kabelavstånd".
Men vi har även en samägd kåk upp i Jämtland, där har vi en besindriven Biltema slunga med larvband. Den har fått klara en dryg meter packad blötsönö. Men vi har haft en del strul med drivremmen. Som jag hoppas ha löst nu.
Skall testas imorgon lördag. Där är just nu ca 30 cm snö Alla ytor jag behöver röja finns inom "kabelavstånd".
Men vi har även en samägd kåk upp i Jämtland, där har vi en besindriven Biltema slunga med larvband. Den har fått klara en dryg meter packad blötsönö. Men vi har haft en del strul med drivremmen. Som jag hoppas ha löst nu.
Har haft både enstegs och tvåstegs. Enstegaren, en mcculloch 6hk (husqvarna) ... Bra mycket smidigare än en tvåstegs och snabbare. Tar upp till 20cm lös snö. Men klarar inte av plogvallar, is osv.
Finns ingen som är bättre eller sämre. De är bra på olika saker. Enstegaren kör 8-or runt tvåstegaren i normala förhållanden .. tvåstegaren klarar av sånt som enstegaren går bet på.
Finns ingen som är bättre eller sämre. De är bra på olika saker. Enstegaren kör 8-or runt tvåstegaren i normala förhållanden .. tvåstegaren klarar av sånt som enstegaren går bet på.
Hur funkade den?H hempularen skrev:Började titta på slungor efter att ha läst den här tråden. Till vårt fritidshus i Norrtälje trakten. Men efter att ha titta på lite "test filmer" fastnade jag för en kabelansluten från Clasolsson. [länk] Kampanjpris på dryg 1400 just nu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden