Byggahus.se
Jobbet skall lejas men jag har aldrig sett dubbel nolla förut och blev nyfiken..
Och jag förstår inte hur det där skall kopplas i Sverige. Skall det in två faser och två nollor?
Har en fördragen 3fas med 2.5kvadrat som jag hoppas räcker? Är en Siemens iq700 häll.
På locket till kopplingsdosan på hällen står det 40A.
 
  • Illustrerad installationsguide för elektrisk utrustning, inklusive schema och monteringssteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med elektriska anslutningar och färgkoder på en apparat. Innehåller schematisk diagram, symboler och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en surfplatta som visar elektriska installationsinstruktioner eller manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Sverige kopplar man 400 V 2N~ om det finns 3-fas. Grå ledare är då överflödig om bygeln sitter på plats i anslutningsdosan. Vad jag förstått är det bara i Holland som den grå egentligen används.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
I Sverige kopplar man 400 V 2N~ om det finns 3-fas. Grå ledare är då överflödig om bygeln sitter på plats i anslutningsdosan. Vad jag förstått är det bara i Holland som den grå egentligen används.
Så man skall köra med en (blå) nolla 2.5mm2 som klarar av max 16amp?
 
Ja det räcker med en nolla till hällen om bygeln sitter på sin plats på anslutningsplinten. Den korta och löst liggande anslutningskabeln får vara ett steg klenare än man normalt dimensionerar så det räcker med 1,5 mm² om det är 16 A säkringar men har man 2,5 mm² anslutningskabel så använder man naturligtvis det.
 
Fairlane
B blanks skrev:
Så man skall köra med en (blå) nolla 2.5mm2 som klarar av max 16amp?
Ja. Om 2,5 mm2 räcket för 16 A hos dig (vilket det ofta gör) så klarar en nolla "returen". Belastningen på nollan blir som högst när endast en fas används, och blir då samma som fasen. Används två faser så blir strömmen i noll-ledaren lägre än den i de två faserna, tack vare fasförskjutningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.