Min spishäll (Siemens) har lagt av och jag planerar att köpa en likadan. Delvis eftersom jag då rimligtvis kan installera den själv genom att sätta kablarna på samma sätt som tidigare (nuvarande spis var installerad 2017 i nybyggt brf-hus).

Jag blir dock lite fundersam över att fas 2 och 3 är förbundna med en bygel. Så ska det väl inte vara enligt kopplingsschemat om jag tolkar det rätt?

En annan fundering jag har är att faserna inte sitter i samma ordning som i kopplingsschemat att döma av färgerna på kablarna. Efter lite googlande är min bild att det inte har någon betydelse och att det kan vara en följd av att man velat balansera belastningen mellan tex spis och ugn. Är det korrekt uppfattat?

Sammanfattningsvis - ska jag ha kvar bygeln mellan fas 2 och 3 och finns det något skäl att flytta om faserna så att det blir enligt kopplingsschemat?
 
  • Öppen elanslutningslåda med kablar inkopplade enligt diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera att även om det står 3N~ Över andra kopplingsschemat så är plint nr 1, 2 & 3 bara anslutna till L1 och L2. Där 1 & 2 går med dubbla kablar till L2.

om man tittar på enfasschemat så är ingen kabel alls ansluten på plint 1. Används den inte så man bara parkerat en kabel där som blidplint? Eller är det fel i schemat?
Vad säger installationsmanualen?

Normalt ansluts en häll till 2 faser. 2 zoner per fas.

Så till din koppling. Du har svart på 2 och grå på 3. En bygel mellan 2 och 3 borde utgöra en ren kortslutning mellan två faser om den är ansluten flerfaldigt med standardfärger, men färger kan man inte lite på…

Sitter nu bygeln där och plint 1 är en blidplint, så är hällen ansluten med bara en fas! Inte bra för noll ledaren överbelastas då.

Nej, det här ser konstigt ut.. Du får följa trådarna bakåt och se vad de är anslutna till.
Är den ansluten fast eller med Perilex propp?
Vad är det för häll?
 
  • Gilla
Nils Ekeroth och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Sitter nu bygeln där och plint 1 är en blidplint, så är hällen ansluten med bara en fas! Inte bra för noll ledaren överbelastas då.
Noll-ledaren kommer inte bli överlastad. Men det ser ut som att man använder alla 3 faser även fast schemat endast ansluter 2 st. Man får nog kolla hur det ser ut i kontakten.
 
  • Gilla
Nils Ekeroth
  • Laddar…
Hmm, känns som att jag behöver ta in en elektriker, jag är för inkompetent inom detta för att börja ge mig på kontakten. Hoppades som sagt på att det bara skulle vara att flytta över kablarna till den nya spisen men om den tidigare inkopplingen är tveksam vill jag ju såklart inte göra det. Enligt en annan forumtråd är plit 1 en blindplint, men vet ej säkert. Hällen är en Siemens EH651FEB1E.
 
M merbanan skrev:
Noll-ledaren kommer inte bli överlastad. Men det ser ut som att man använder alla 3 faser även fast schemat endast ansluter 2 st. Man får nog kolla hur det ser ut i kontakten.
Det sitter en bygel mellan plint 2 och 3. Då matades de med samma fas med två kablar. De två nollplintarna är byglad men där är bara en ledare ansluten för hällens ” båda halvor”.
 
  • Gilla
Nils Ekeroth
  • Laddar…
Nils Ekeroth Nils Ekeroth skrev:
Hmm, känns som att jag behöver ta in en elektriker, jag är för inkompetent inom detta för att börja ge mig på kontakten. Hoppades som sagt på att det bara skulle vara att flytta över kablarna till den nya spisen men om den tidigare inkopplingen är tveksam vill jag ju såklart inte göra det. Enligt en annan forumtråd är plit 1 en blindplint, men vet ej säkert. Hällen är en Siemens EH651FEB1E.
Hur många säkringar har du till hällens matning?
Hur många säkringar kan du stänga av och hällen ändå fungerar?

Vad är problemet med spisen? Att en säkring går direkt man slår till den?
 
  • Gilla
Nils Ekeroth
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur många säkringar har du till hällens matning?
Hur många säkringar kan du stänga av och hällen ändå fungerar?

Vad är problemet med spisen? Att en säkring går direkt man slår till den?
Ja, precis och JFB löser ut men spisen har fungerat i ca 5 år (bara enstaka tillfällen då säkringen löst ut). Osäker på säkringarna men det är totalt tre till spis och ugn och jag tror att det bara brukar vara en av dem som löser ut.
 
Nils Ekeroth Nils Ekeroth skrev:
Ja, precis och JFB löser ut men spisen har fungerat i ca 5 år (bara enstaka tillfällen då säkringen löst ut). Osäker på säkringarna men det är totalt tre till spis och ugn och jag tror att det bara brukar vara en av dem som löser ut.
Då är det väl som normalt tänkt att 2 faser går till häll och en till ugn.
Men din häll matas i slutändan med enfas på något fult sätt. Därför går säkringen ibland när den överlastas.

Elspisens anslutning felaktigt byglad för enfas vid högra pilen istället för föreskriven tvåfasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hällen är byglad så det blir enfas vid högra pilen på ett sätt som inte följer anvisningarna.

Edit. Förtydligat lite.

Hur är hällen ansluten? Med Perilex propp?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils Ekeroth
  • Laddar…
Har du en- eller trefas i din bostadsrätt? Hur ser säkringen till hällen ut?

Hällen ser ut att vara felkopplad, byglingen mellan plint 2 och 3 tyder på att den är kopplad som enfas, men i det fallet borde nollan vara kopplad med två ledare, vilket den inte är. Jag skulle gissa på två möjliga felscenarion här:

1. Du har en fas och hällen har kopplats för detta. Detta har dock blivit fel i och med att man missat en ledare för nollan. Resultatet av detta är för klen dimensionering på nollan förutsatt att hällen är avsäkrad med 20A eller mer vilket borde vara fallet om det är anpassat för en fas. Förekommer i detta fall viss risk för kabelbrand i neutralledaren, hur stor vågar jag inte uttala mig om.

2. Spisen är ansluten med två faser men den som kopplat har blandat ihop anslutningarna och kopplat en fas till samtliga element och den andra fasen till en blindplint. I detta fall borde det inte förekomma några större risker med underdimensionerade ledare då man antagligen inte har avsäkrat för med än 16A, vilket en neutralledare bör klara. Dock har du en kraftigt begränsad strömbudget på den hällen.
 
  • Gilla
Nils Ekeroth
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Som vanligt är frågan hur det är kopplat i andra änden. Hur ser det ut där kabeln går in i väggen? Är det ett uttag eller är det fast anslutning?

Jag tror att din häll är enfasmatad (den kan inte gärna vara annat, du skulle få bomkortis) och att den är antingen fast ansluten eller ansluten med sk Norwescokontakt. Perilex torde vara uteslutet, annars är det grovt felkopplat även i uttaget.
 
  • Gilla
Nils Ekeroth
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Som vanligt är frågan hur det är kopplat i andra änden. Hur ser det ut där kabeln går in i väggen? Är det ett uttag eller är det fast anslutning?

Jag tror att din häll är enfasmatad (den kan inte gärna vara annat, du skulle få bomkortis) och att den är antingen fast ansluten eller ansluten med sk Norwescokontakt. Perilex torde vara uteslutet, annars är det grovt felkopplat även i uttaget.
Öppnade upp kontakten nu och man kan väl sammanfatta att det inte ser bra ut..
 
  • Öppen elkontakt med brända kablar och skadade komponenter, behov av reparation synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nils Ekeroth Nils Ekeroth skrev:
Öppnade upp kontakten nu och man kan väl sammanfatta att det inte ser bra ut..
Hoppsan, tur att inte huset brunnit ner!
 
  • Gilla
Nils Ekeroth
  • Laddar…
Nils Ekeroth Nils Ekeroth skrev:
Öppnade upp kontakten nu och man kan väl sammanfatta att det inte ser bra ut..
Fyfan, men ska man se det från den ljusa sidan slipper du nog byta häll i varje fall ;)

Dessutom borde ju detta vara något som du borde kunna reklamera till firman som byggde det om huset inte är mer än 5 år. Här ser det ju ut som att någon som inte borde koppla el har varit framme och härjat.
 
  • Gilla
Nils Ekeroth
  • Laddar…
tommib
Ojdå. Ja, det där är nog läge att stänga av säkringarna till och reklamera omedelbart.

Din häll är som sagt felkopplad också om det var nya hällen vi såg bilder på. Den elfirma som gjort det där borde skämmas ögonen ur sig och åtgärda det direkt.
 
  • Gilla
Nils Ekeroth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.