Hej på er,

Har fått tag i några gamla siemens element som. Jag tänkte ha i stugan. Dock när hag håller på att koppla in dem verkar de inte fungera. Undrar om jag har kopplat de fel eller om termostaten gav upp?

De kan kopllas med L, N, jord och styreleden. Har för mig att det sistnämnda ska inte användas. När jag kopplar in viss kommer en ljud från element men slingorna blir aldrig varma.

Hoppas bilderna kan visa hur den är kopplat. Alla element är 230V.

Termostat och ledningar i ett öppnat elektriskt Siemens element med kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska anslutningar på ett Siemens element med öppen anslutningslåda och synliga kablar kopplade till terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnat gammalt Siemens-element med synliga ledningar och termostat, potentiell felkoppling vid installationsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Paulo
 
Varför har du öppnat hela elementet?
Inkoppling sker på skruvplinten utan att man behöver demontera hela elementet

Har du koll på om grejorna ska gå på 400 eller 230 V och om de nu har anslutits till enfas eller två-fas (400 V)
Tänds indikatorlampan på termostaten när temp.vredet vrids upp?
 
E etompau skrev:
Har du koll på om grejorna ska gå på 400 eller 230 V och om de nu har anslutits till enfas eller två-fas (400 V)
Tänds indikatorlampan på termostaten när temp.vredet vrids upp?
Tjaa , det står ju 220/240V på termostaten, då är det ganska klart vad det är för matning som gäller.
 
Har du mätt och kollat att det är 230V och inte 400?
 
Hej allihopa,

Tack för hjälp hittils.

Bara demonterade att se om alla kopplingar stämde, att säkerställa att ingen nån gång i tiden hade kopplat om och färgerna inte stämde. Verkar inte problem dock.

Angående 230v vs 400v, står klart och tydligt i själva element att den är 230V. Kan det ha att göra med styreleden? Anledning jag frågar det är pga jag har en likadan element där styrleden finns inte (dvs endast 3 sladdar till element istället för 4) och den funkar finfint.
 
Styrledaren är på dessa element avsedd för "nattsänkningsfunktion" som sänker temperaturen några grader från inställt värde.

I termostaten finns en synlig indikatorlampa. Kan du se att den lyser när temperaturen på termostaten vrids upp.
Som sagt, du är säker på att du skickar 230 V till elementet?
 
Tack @etompau.

Var ser du lampan? Inget som lyser nånstans när hag vrider.

Jag kopplade den med propp till ett vanlig uttag, så misstänker att det är 230V. Inte mätt.
 
P Prps skrev:
Tack @etompau.

Var ser du lampan? Inget som lyser nånstans när hag vrider.

Jag kopplade den med propp till ett vanlig uttag, så misstänker att det är 230V. Inte mätt.
Elskåp med öppet dörr och synliga elektriska komponenter och ledningar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Prps skrev:
Angående 230v vs 400v, står klart och tydligt i själva element att den är 230V.
Ja, men har du mätt på sladdarna som kommer till elementet från elcentralen för att se om det är 230 eller 400V där?
Det är inte ovanligt att element matas med 400V, så om du kopplar in ett element gjort för 230V på en gammal matning kan vad som helst hända...
 
[QUOTE="useless, post: 4292941, member: 37450"
Det är inte ovanligt att element matas med 400V, så om du kopplar in ett element gjort för 230V på en gammal matning kan vad som helst hända...[/QUOTE]

I inlägg #7 " Jag kopplade den med propp till ett vanlig uttag " 99,9% så är det 230V i uttaget
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.