Hej på er,
Har fått tag i några gamla siemens element som. Jag tänkte ha i stugan. Dock när hag håller på att koppla in dem verkar de inte fungera. Undrar om jag har kopplat de fel eller om termostaten gav upp?
De kan kopllas med L, N, jord och styreleden. Har för mig att det sistnämnda ska inte användas. När jag kopplar in viss kommer en ljud från element men slingorna blir aldrig varma.
Hoppas bilderna kan visa hur den är kopplat. Alla element är 230V.
Mvh
Paulo
Har fått tag i några gamla siemens element som. Jag tänkte ha i stugan. Dock när hag håller på att koppla in dem verkar de inte fungera. Undrar om jag har kopplat de fel eller om termostaten gav upp?
De kan kopllas med L, N, jord och styreleden. Har för mig att det sistnämnda ska inte användas. När jag kopplar in viss kommer en ljud från element men slingorna blir aldrig varma.
Hoppas bilderna kan visa hur den är kopplat. Alla element är 230V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Paulo
Varför har du öppnat hela elementet?
Inkoppling sker på skruvplinten utan att man behöver demontera hela elementet
Har du koll på om grejorna ska gå på 400 eller 230 V och om de nu har anslutits till enfas eller två-fas (400 V)
Tänds indikatorlampan på termostaten när temp.vredet vrids upp?
Inkoppling sker på skruvplinten utan att man behöver demontera hela elementet
Har du koll på om grejorna ska gå på 400 eller 230 V och om de nu har anslutits till enfas eller två-fas (400 V)
Tänds indikatorlampan på termostaten när temp.vredet vrids upp?
Hej allihopa,
Tack för hjälp hittils.
Bara demonterade att se om alla kopplingar stämde, att säkerställa att ingen nån gång i tiden hade kopplat om och färgerna inte stämde. Verkar inte problem dock.
Angående 230v vs 400v, står klart och tydligt i själva element att den är 230V. Kan det ha att göra med styreleden? Anledning jag frågar det är pga jag har en likadan element där styrleden finns inte (dvs endast 3 sladdar till element istället för 4) och den funkar finfint.
Tack för hjälp hittils.
Bara demonterade att se om alla kopplingar stämde, att säkerställa att ingen nån gång i tiden hade kopplat om och färgerna inte stämde. Verkar inte problem dock.
Angående 230v vs 400v, står klart och tydligt i själva element att den är 230V. Kan det ha att göra med styreleden? Anledning jag frågar det är pga jag har en likadan element där styrleden finns inte (dvs endast 3 sladdar till element istället för 4) och den funkar finfint.
Styrledaren är på dessa element avsedd för "nattsänkningsfunktion" som sänker temperaturen några grader från inställt värde.
I termostaten finns en synlig indikatorlampa. Kan du se att den lyser när temperaturen på termostaten vrids upp.
Som sagt, du är säker på att du skickar 230 V till elementet?
I termostaten finns en synlig indikatorlampa. Kan du se att den lyser när temperaturen på termostaten vrids upp.
Som sagt, du är säker på att du skickar 230 V till elementet?
Ja, men har du mätt på sladdarna som kommer till elementet från elcentralen för att se om det är 230 eller 400V där?P Prps skrev:
Det är inte ovanligt att element matas med 400V, så om du kopplar in ett element gjort för 230V på en gammal matning kan vad som helst hända...
[QUOTE="useless, post: 4292941, member: 37450"
Det är inte ovanligt att element matas med 400V, så om du kopplar in ett element gjort för 230V på en gammal matning kan vad som helst hända...[/QUOTE]
I inlägg #7 " Jag kopplade den med propp till ett vanlig uttag " 99,9% så är det 230V i uttaget
Det är inte ovanligt att element matas med 400V, så om du kopplar in ett element gjort för 230V på en gammal matning kan vad som helst hända...[/QUOTE]
I inlägg #7 " Jag kopplade den med propp till ett vanlig uttag " 99,9% så är det 230V i uttaget
Klicka här för att svara

