Jag såg direkt att det var fel. När det är felkopplat så struntar jag i färger och arbetar efter metoden:
1. Koppla isär det som är fel.
2. Koppla ihop rätt.
3. Klart.
Ungefär samma princip fungerar på mekaniska grejer. Om man t ex har en bil, en dator eller torktumlare som inte fungerar:
1. Ta bort det som är trasigt.
2. Byt ut eller laga det som är trasigt.
3. Sätt ihop.
4. Klart
Med dessa enkla metoder slipper ni anlita hantverkare och mekaniker och andra typer av reparatörer i framtiden.
Varsågoda!
1. Koppla isär det som är fel.
2. Koppla ihop rätt.
3. Klart.
Ungefär samma princip fungerar på mekaniska grejer. Om man t ex har en bil, en dator eller torktumlare som inte fungerar:
1. Ta bort det som är trasigt.
2. Byt ut eller laga det som är trasigt.
3. Sätt ihop.
4. Klart
Med dessa enkla metoder slipper ni anlita hantverkare och mekaniker och andra typer av reparatörer i framtiden.
Varsågoda!
GlennB skrev:
TS (Tea DK?) fick ju råd att öppna uttag och ström brytare för att kunna få led tråd vad som är jord tänd tråd fas och nolla.Müssli skrev:
Personligen tycker jag man ska vara försiktig i att lämna råd om "hur det brukar vara", speciellt om det handlar om jord. Det är lätt att misstolka och tro att så är fallet även om det brukar vara så.
Röd förekommer som jord, nolla, fas, tändtråd och mellantråd. Utgå från det och mät (på rätt sätt vilket inte alls är enkelt) eller titta och leta hela vägen till centralen.
Jag har rättat till en livsfarlig felkoppling där en elektriker varit före mig och kopplat röd som gjord. Han mätte och summrade före inkoppling. Felet han gjorde var att använda en vanlig spänningsprovare med summerfunktion. Den pep så fint mellan röd och nolla. Dock var den röda tändtråd till taklampan och summern gick igenom glödlampan till nolla.
Han kopplade in en bänkbelysning och när damen som bodde där tände i taket fick uttaget i bänkbelysningen 230V i jorden. När han mätte efter sin installation var lampan i taket släckt så han märkte inget då heller. Lägenheten saknade jordfelsbrytare.
Sorry för långt inlägg men jag fick feeling och kom på detta misstag. 😆
Känns som ni inte läst tråden?! 🥵
Exakt vad i det jag skrev tyder på att jag INTE läst tråden ?E El-Löken66 skrev:
Mitt citat: "Men bra om du tog dit en elektriker, gjorde du det inte så kan din anläggning vara livsfarlig även om den fungerar."
Alltså hade jag läst tills TS säger att hon fått det hea löst av en elektriker, och mitt svar är dessutom helt relevant.
Har du läst inlägg 56 (som postades ca 10 timmar innan din postning)?GlennB skrev:
Exakt vad i det jag skrev tyder på att jag INTE läst tråden ?
Mitt citat: "Men bra om du tog dit en elektriker, gjorde du det inte så kan din anläggning vara livsfarlig även om den fungerar."
Alltså hade jag läst tills TS säger att hon fått det hea löst av en elektriker, och mitt svar är dessutom helt relevant.
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-raett.498314/post-5385501
"Elektriker fixade så ingen av er skrev rätt koppling tack för hjälpen iallafall"
Edit:
Jag missuppfattade nog din text första gången jag läste den, när jag läste den igen trillade poletten ner hur du menar med texten.
Demmpa: Jag har läst hela tråden. Alla inlägg. Ingen ifrågasätter att TS säger "Elektriker fixade så ingen av er skrev rätt koppling.....". Men såvitt jag läst har inte någon enda skrivit hur rätt koppling skall vara.Demmpa skrev:
Alla har försökt förmå TS att komma med mer information. Men TS har envisats med att inte svara på frågorna.
Jag, och säkert många med mig, blir fundersam om inte TS har kopplat på måfå och till slut ansett sig ha fått rätt funktion. Med fara för både liv och egendom om det vill sig illa. Det vill säga att TS inte alls tog dit någon elektriker, utan bara säger så.
Nu kan det ju vara att TS är ett troll, men då liv är viktigt finns det ett intresse av att ta reda på hur det verkligen blev kopplat.
Sedan kan man fundera på om TS alls finns och problemet är verkligt. Det förekommer så många liknande, urbota dumma, frågor här på Byggahus.se så jag blir fundersam på om det inte är de som har Byggahus.se skapar sådana här idiot-trådar med avsikt. För att få upp frekvensen av antalet inlägg och därmed kunna visa upp välbesökt site inför t.ex reklamköpare.
Du tror Bygga Hus har skapat denna tråd?B Blueeye skrev:Demmpa: Jag har läst hela tråden. Alla inlägg. Ingen ifrågasätter att TS säger "Elektriker fixade så ingen av er skrev rätt koppling.....". Men såvitt jag läst har inte någon enda skrivit hur rätt koppling skall vara.
Alla har försökt förmå TS att komma med mer information. Men TS har envisats med att inte svara på frågorna.
Jag, och säkert många med mig, blir fundersam om inte TS har kopplat på måfå och till slut ansett sig ha fått rätt funktion. Med fara för både liv och egendom om det vill sig illa. Det vill säga att TS inte alls tog dit någon elektriker, utan bara säger så.
Nu kan det ju vara att TS är ett troll, men då liv är viktigt finns det ett intresse av att ta reda på hur det verkligen blev kopplat.
Sedan kan man fundera på om TS alls finns och problemet är verkligt. Det förekommer så många liknande, urbota dumma, frågor här på Byggahus.se så jag blir fundersam på om det inte är de som har Byggahus.se skapar sådana här idiot-trådar med avsikt. För att få upp frekvensen av antalet inlägg och därmed kunna visa upp välbesökt site inför t.ex reklamköpare.
Per var uppe och skrev den i natt för att tjäna pengar trodde du?
Den som skapat den heter ju DK.
Alla vet att dom är bak vända. Så inget som för vånar. Ändå introducerade dom JfB långt tidigare än oss.
Vi tyckte det var farligt. Ett starkt fack förbund. JfB var som den tidens AI som skulle ta elektrikerna jobb. Tyyp.
Jag ska nog läsa för inlägg från BlunEye på mitt pass i natt. Konspiration teoriernas okrönte konung. Kan bli bra.
Jag tror ingenting. Men jag funderar. Om "LeaDK" faktiskt finns. Eller inte.E El-Löken66 skrev:Du tror Bygga Hus har skapat denna tråd?
Per var uppe och skrev den i natt för att tjäna pengar trodde du?
Den som skapat den heter ju DK.
Alla vet att dom är bak vända. Så inget som för vånar. Ändå introducerade dom JfB långt tidigare än oss.
Vi tyckte det var farligt. Ett starkt fack förbund. JfB var som den tidens AI som skulle ta elektrikerna jobb. Tyyp.
Jag ska nog läsa för inlägg från BlunEye på mitt pass i natt. Konspiration teoriernas okrönte konung. Kan bli bra.
Vem är Per?
Den som skapat tråden kallar sig "LeaDK". Inte "DK"
Vilka är "dom".
Jordfelsbrytaren introducerade på den elfirman jag jobbade omkring år 1969.
jag skrev för långe sen att problemet är fixat och tackade för hjälpen och tips av alla er,men sen kommer massor med olika konstiga kommentarer som tex att jag är troll eller att Byggahus skapade egna tråd osv på riktigt???
Tror ni verkligen att nån har tid och ork och lust att sitta på ett bygg sidan och skriva fejka frågor och vänta på svaret😂
Kopplingdosa va gammalt och det behövs dra nytt el i hela köket och huset. För vi renoverar köket och då måste man ha nya uttag och allt nytt . Det gick ej att koppla elen i gamla Kopplingdosa för att den va totalt kopplat ur grunden i nere delen. Plus att kopplingar som alla ni skrev va absolut inte rätta ingen av er skrev rätt koppling eller hittade problemet.
Så igen tack för tips och hjälp och jag behöver ej mer nån kommentar gå istället nu och vila och titta på tv.😂
Tror ni verkligen att nån har tid och ork och lust att sitta på ett bygg sidan och skriva fejka frågor och vänta på svaret😂
Kopplingdosa va gammalt och det behövs dra nytt el i hela köket och huset. För vi renoverar köket och då måste man ha nya uttag och allt nytt . Det gick ej att koppla elen i gamla Kopplingdosa för att den va totalt kopplat ur grunden i nere delen. Plus att kopplingar som alla ni skrev va absolut inte rätta ingen av er skrev rätt koppling eller hittade problemet.
Så igen tack för tips och hjälp och jag behöver ej mer nån kommentar gå istället nu och vila och titta på tv.😂
Bra att det löste sig. Ja, i detta fall räckte forumet tyvärr inte till.L LeaDK skrev:jag skrev för långe sen att problemet är fixat och tackade för hjälpen och tips av alla er,men sen kommer massor med olika konstiga kommentarer som tex att jag är troll eller att Byggahus skapade egna tråd osv på riktigt???
Tror inte heller det behövs fler kommen tar er nu.