Idag så är huvudsakliga uppvärmningen bergvärme, sen kör jag oljepannan när elen är som dyrast och även från -20 25 då går det in som spets.

Bv stänger jag av om jag bara kör olja, gör det via ext som ivt har.

Om jag kör längre än några timmar, tex flera dagar på raken så finns en ventil ovanför oljepannan som jag öppnar, då får jag vv via pannan också.
När jag sen slår igång bv igen så är min vv beredare så klart ganska kall så då får den ju jobba upp värmen där först och det är ca 300l

Det här känns ju lite dumt...
Idag så finns det kallvatten till både oljepannan och bv.

Finns det någon nackdel att låta kallvattnet gå in i oljepannan och vidare till kv intaget i bv beredaren och då så klart koppla bort befintliga kv anslutningen.
Är oljepannan igång så får jag ju en större reserv vv än idag och när bv ska igång så är det ju redan varmt där.
Nackdelen är väl att jag får kallt vatten genom oljepannan när den är avslagen.

Skulle ju kunna sätta ventiler så jag kan koppla förbi oljepannan de 8månaderna när den inte alls används om det är dumt att låta vattnet gå genom en kall panna, kondens / rost

Blir lite vanligt då jag själv inte är helt 100 på hur det är 😄
 
Nej, inga egentliga nackdelar mer än att det går lite bvp-ström för att hålla dess vvb varm.

Kopplingen du tänker dig är så det normalt sett görs.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, inga egentliga nackdelar mer än att det går lite bvp-ström för att hålla dess vvb varm.

Kopplingen du tänker dig är så det normalt sett görs.
Ok, ja men det går ju åt nu med när vvb är relativt kall efter att den stått stilla
 
Precis, så det är nog högst marginellt 👍. Har kopplat just så hos föräldrarna och det fungerar fint.

Det enda att tänka på är att pannan inte får vara fisljummen längre perioder då det isåfall är risk för legionellatillväxt om den har förrådsberedare. Har den slingor är det ingen risk.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Precis, så det är nog högst marginellt 👍. Har kopplat just så hos föräldrarna och det fungerar fint.

Det enda att tänka på är att pannan inte får vara fisljummen längre perioder då det isåfall är risk för legionellatillväxt om den har förrådsberedare. Har den slingor är det ingen risk.
Ok vill mena att det är slinga, sen är det ju 6-7pers som bor där så det är nog alltid någon som spolar vatten.

Sen måste jag nog sätta en värmebegränsare för idag blir det jäkligt varmt.
Fråga är om bv får spel om vv är 70grader när man startar den efter den varit avslagen...
 
Det bör den inte få, möjligen om den kör en legionellakörning och returen då är för hög. Vissa pumpar larmar men återgår sedan till normal drift när tempen sjunkit (Thermia verkar göra detta) medans andra behöver återställas.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Får testa med pex slang och proppar, då kan jag lätt återställa
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.