Vi köpte en Gasolhäll Elektrolux EHT332X på Blocket. Bor i Upplands Väsby.
Var köper man material för att ansluta gasen? Gastub 2012 ?

I hällen sitter det en reduceringsventil. Den har varit inkopplad till gasledning i centrala Stockholm.
Behövs det någon annan reduceringsventil för gasflaska?

Jag skulle helst vilja ha reduceringsventilen vid gastuben och dra slang till hällen en bit bort.
Den reduceringsventil som sitter i hällen nu pekar rakt ner och blir i vägen för att kunna montera den på önskad plats.
Jag vill ha en vinkel först och sedan slang till reduceringsventilen vid gastuben. Kan man göra så?

Alla tips mottages med tacksamhet.

Lennart

Bor du i villa eller lägenhet? Reglerna för vilken mängd gasol som får förvaras inomhus är olika beroende på det. I villa är det max 2 x P11 som gäller (dvs den lilla grå gasolflaskan).

Reduceringsventil vill du ha vid flaskans plats, men då den helst ska stå utomhus, eller i skåp som är direkt ventilerat till det fria (läs mot yttervägg) ska du inte bara dra slang, utan fast rörinstallation rekommenderas.

Se t.ex. http://www.google.com/url?sa=t&sour...3bou1TlPjLBjdFAPw&sig2=V_hHC0Bw0ZaXCVR1GH-_lg

http://www.lulea.se/download/18.6ebed23a109d954a359800014490/bensin_gasol_i_hemmet.pdf

Jag bor i lägenhet. Största gastub är därför 2012.
Man får förvara 1 st likadan i reserv.

Ja, max 5 liter per behållare.

Om hällen varit kopplad till ett stadsnät kanske det är en häll för stadsgas, inte gasol? Förutsättningarna i både brännare och reduceringsventiler kan vara olika.

Ja, den har varit kopplad till stadsgas.
Fungerar den inte med gasol då?

Lennart_E skrev:
Ja, den har varit kopplad till stadsgas.
Fungerar den inte med gasol då?
Jo det bör den göra. Vad jag vet så byggs majoriteten av alla hällar för att fungera med gasol och naturgas från början.
För att de sedan ska få användas till stadsgas så måste tillverkarna få hällarna godkända.
Detta kostar en slant vilket gör att det brukar vara enklare att hitta gasol-hällar än stadsgas-hällar.
Däremot så är det olika munstycken eller dysor (tror jag att det kallas?!) om hällen ska vara för stadsgas, gasol eller naturgas. Eftersom den varit kopplad till stadsgas måste du säkert byta dessa innan du kan koppla in den på tuben. Kontakta Electroservice så har de säkert dessa som tillbehör/reservdel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.