Hej!
Jag har försökt att byta ut mina gamla 380-volts element mot nya. När jag kopplar in de nya elementen in i själva kopplingsdosan så går säkringen i elementet hela tiden. Nu ha rjag gett upp och elementens kopplingsdosa fungerar just som en kpplingsdosa.....

Det är 3 faser en nolla och en jord så jag förstår inte riktigt vad som händer..... Tacksam om någon kan hjälpa till med detta.
God Jul:cool::
Johan

Läs hur den skall kopplas in mät sedan upp vad du har idag och koppla sen in rätt tråd på rätt ställe............ Svårare än så är det inte.

Är du säker på de nya elementen är 400V? Så du inte av misstag fått 230V-element?

Finns ett par fallgropar att drulla ner i. En del element har trådar för slavkoppling, nattsänkning osv, läs efter så att rätt tåtar kopplas in. Är det slavkopplat eller väggtermostat eller tidur för nattsänkning osv innan kan det vara rätt rörigt innan man rett ut det.
Värmegrupper brukar (brukar...) vara trefasiga, sedan lägger man elementen mellan faserna (400/380V) eller mellan fas och noll (230/220V) så att lasten blir jämn.
Lite mer info behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.