Jaha? Och när man provat klart alla kombinationer vet man ändå inte hur det ska vara kopplat.T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, det finns en jordfelsbrytare i huset.nimhed skrev:
Bara för att du har jordade uttag, behöver inte betyda att du har ett jordat lamputtag. Finns för många exempel där det fuskats med det.
Det finns alltså, som jag ser det, två alternativ.
1. Du har jord, nolla och tändtråd i uttaget
2. Du har nolla och två tändtrådar i uttaget (för att kunna tända hälften av lampans ljuskällor).
Att du bara har svart och vit i strömbrytaren/dimmers antyder starkt att det är alternativ 1 som gäller.
Har du svarat på med ganska relevanta frågan, har du en JFB?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Med en provlampa 230 V kan man lätt reda ut vilken som är fasledare. OK?F frause skrev:
Lampa mellan fasledare och en av dom andra och lampan lyser och kan brytas med brytaren --> dess två är fas och tändtråd. OK?
Lampa mellan fasledare och den andra tråden och JFB löser ut visar vilken som är skyddsjord. OK?
Då är allt löst.
Varför är det olämpligt?
Jag personligen, försöker alltid undvika att abrupt bryta strömmen. Man vet inte vad man har för elektronik som inte mår bra av det. Men ibland måste manT Thomas_Blekinge skrev:Med en provlampa 230 V kan man lätt reda ut vilken som är fasledare. OK?
Lampa mellan fasledare och en av dom andra och lampan lyser och kan brytas med brytaren --> dess två är fas och tändtråd. OK?
Lampa mellan fasledare och den andra tråden och JFB löser ut visar vilken som är skyddsjord. OK?
Då är allt löst.
Varför är det olämpligt?
Hur vet du att den ena är skyddsjord?T Thomas_Blekinge skrev:Med en provlampa 230 V kan man lätt reda ut vilken som är fasledare. OK?
Då är allt löst.
Varför är det olämpligt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Nej, du kan inte veta vilken av de två trådarna som är en fasledare, och du vet inte ens om det är en fasledaren, och du vet inte om den andra tråden verkligen är en nolla.T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, mellan fas och tändtråd lyser inte lampan i något läge på strömbrytaren.T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, du vet att den ena tråden troligen är skyddsjord, men du vet inte vilken.T Thomas_Blekinge skrev:
Därför att du inte (ursäkta) behärskar att tyda mätresultatet.T Thomas_Blekinge skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Vet inte om jag får säga det själv, men vägen framåt för TS är IMHO det jag skrev i #34.
Återges här:
Det enda som då återstår är att bekräfta, inte anta utan vara säker, på att röd är skyddsjord.
- Det gör du då enkelt genom att bryta JFBn.
- Ta en jordad skarvsladd och plugga i ett jordat uttag.
- Ohmmät mellan röd och jordblecket i skarvuttaget. Du ska ha god kontakt.
- Mot de andra två ledarna ska du inte få något mätutslag.
Vad som sedan är tändtråd och nolla är inte viktigt men det är bra om det blir rätt. Med skyddsjorden identifierad så går det att mäta spänningen, 0 V mellan nolla och skyddsjord och 230 V mellan tändtråd och skyddsjord. Eller, säkrare gör som Avemo beskriver och resistansmät.
Återges här:
Det enda som då återstår är att bekräfta, inte anta utan vara säker, på att röd är skyddsjord.
Vad som sedan är tändtråd och nolla är inte viktigt men det är bra om det blir rätt. Med skyddsjorden identifierad så går det att mäta spänningen, 0 V mellan nolla och skyddsjord och 230 V mellan tändtråd och skyddsjord. Eller, säkrare gör som Avemo beskriver och resistansmät.
Ursäkta en dum fråga men varför måste man slå av jordfelsbrytaren innan man resistansmäter mellan jord och trolig jord?Bo.Siltberg skrev:
Vet inte om jag får säga det själv, men vägen framåt för TS är IMHO det jag skrev i #34.
Återges här: