Jag letar efter en Landis & Gyr Ambigyr STD 1.2/100 shuntmotor / värmemotor. Den styr shuntventilen i en NIBE EVC 150. Shuntventilen är tryckande och har beteckning X3id. Det finns även en modell som heter Ambigyr STD 1.91062 eller bara STD1.9 som jag tror kan fungera till denna shuntventil.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

/Andreas

Hej hej.
Tänkte bara höra om du hittade någon lösning eller alternativ till din trasiga shuntmotor.
Frun och jag står nu också i behov av en och då tänkte jag höra med dig om du har hittat någon genväg.

Tacksam för svar.

Mvh Flemming Petersen

Det visade sig att shuntmotorn var ok men att shuntventilen kärvade fast i ändlägena. Nibe säljer ett paket med ny shuntventil och shuntmotor för 4945 kr men det krävs lite omdragning av rör för att det nya ventilpaketet ska få plats. Min lokala rörfirma ville ha ca 3500 kr för arbetet. Så mycket ville jag inte lägga på en 36 år gammal panna så det blev en helt ny panna istället.

http://www.nibe.se/nibedocuments/12295/611295-1.pdf

Eftersom shuntmotorn var ok så sparade jag den. Ge ett vettigt bud så är den din. Det ena fästet är dock limmat och ena skruven är utbytt, så den är inte direkt i mint condition. Men lagningen har funkat bra i de tio år jag bott i huset.

/Andreas

Jag har även en del andra delar från min EVC 150 sparade, bl a ganska ny cirkulationspump, utegivare, termostater, defekt reglercentral m.m. Hör av er om ni är på jakt efter något.

Tusen tack.
Får se hur vi gör, återkommer om jag behöver något.
Återigen, stort tack.

Finns den kvar bjuder 200kr +frakt

Thomas

A anlo skrev:
Det visade sig att shuntmotorn var ok men att shuntventilen kärvade fast i ändlägena. Nibe säljer ett paket med ny shuntventil och shuntmotor för 4945 kr men det krävs lite omdragning av rör för att det nya ventilpaketet ska få plats. Min lokala rörfirma ville ha ca 3500 kr för arbetet. Så mycket ville jag inte lägga på en 36 år gammal panna så det blev en helt ny panna istället.

[länk]

Eftersom shuntmotorn var ok så sparade jag den. Ge ett vettigt bud så är den din. Det ena fästet är dock limmat och ena skruven är utbytt, så den är inte direkt i mint condition. Men lagningen har funkat bra i de tio år jag bott i huset.

/Andreas
Hej har du kvar denna shuntmotorn. är intresserad att köpa om den finns kvar.
andres

Köper gärna shuntmotorn om den finns kvar.
Andres

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.