Hej!

Jag har en fråga. Om man köper ett stomrest hus och själv anlitar olika entreprenörer för att få huset klart, blir det billigare än att köpa ett helt nyckelfärdigt hus från någon husleverantör? Alltså sparar man pengar på att anlita hantverkare själv eller är det bara marginellt? Kan tänkta mig att det är något billigare att anlita själv men det kanske inte är värt besväret?

Har någon erfarenhet av ovanstående - dela gärna med dig!

Jag tror inte att man tjänar så mycket på att anlita egna entreprenörer. Men känner du däremot några snickare, kakelsättare, målare osv eller kan göra mycket jobb själv, då finns det pengar att tjäna.
Jag erbjöd min man att ta ett friår så att vi kunde köpa typ stomrest, men han kände inte att han hade tillräcklig kunskap och inga snickare känner vi heller...

Tror inte du känar på att köpa in det själv, men det du själv kan göra tjänar du ju på.
Sen kan du ju själv forma ditt hus, för visst är det tråkigt att få ett hus byggt som alla andra har?

Meningen med att köpa stomrest, är nog att man vill/kan göra en stor del själv, jag gjorde så.
Men det är mycket jobb vill jag lova, man bör också känna till en hel del om villabygge, innan man väljer ett stomrest hus. Både inne och ute ligger det ett mindre berg av väggreglar, glespanel, gips, isolering, garderober, ett helt kök o s v.

Att själv anlita hantverkare, tror inte jag heller skulle löna sig.

Kan bekräfta att det inte behöver handla om några större prisskillnader. Var från början helt inne på att köpa stomrest och sedan själv anlita hantverkare som gör jobbet, eftersom vi hört att det finns pengar att spara. Men när vi räknade på det så kom vi fram till att vi skulle fått svårt att komma under den bästa offerten på totalentreprenad vi fått. Och då får man väga in att det krävs en hel del jobb för upphandlingar och samordning. Så det slutade med totalentreprenad (dock köpte vi övervåningen oinredd).

För att det skall löna sig med att köpa ett stomrest hus krävs det att du gör en hel del själv.
Det tar ju självklart en massa tid. Dessutom tar det längre tid för en ovan att göra ett moment än vad det tar för en yrkesman.
Prisskillnaden kan snabbt ätas upp pga. längre byggtid som i sin tur innebär att amn måste bo längre tid i annat boende.

Prisskillnaden varierar nog för olika hustillverkare, men när det gäller t ex vårt LB-hus så var skillnaden löjligt liten.

Hade kanske sparat 50-100 000 kr i slutändan och då har jag prissatt mitt eget arbete till 0 kr...

Hade tänkt köpa stomrest, men valde nyckelfärdigt och nöjde mig med att bygga garaget istället. Såhär i efterhand ångrar jag mig inte!

För mig så innebar det en mycket stor besparing att enbart köpa stomrest och därefter upphandla resterande entreprenad separat och leverera in material.

Huset jag byggt är rätt speciellt så de enda som kunde/ville offerera var WillaNordic och Karlsonhus och jämfört med deras "totalentreprenad-offerter" så har jag sparat VÄLDIGT stora pengar...

Jajo skrev:
Hej!

Jag har en fråga. Om man köper ett stomrest hus och själv anlitar olika entreprenörer för att få huset klart, blir det billigare än att köpa ett helt nyckelfärdigt hus från någon husleverantör? Alltså sparar man pengar på att anlita hantverkare själv eller är det bara marginellt? Kan tänkta mig att det är något billigare att anlita själv men det kanske inte är värt besväret?

Har någon erfarenhet av ovanstående - dela gärna med dig!
Vi ska köra stomrest.
Sparar ca 400.000:- på det.

Jag har behörighet inom måleri och kakel så hela den biten(vilken är stor) sparar vi en stooor hacka på att utföra själva.

Allt invändigt snickrande fixar vi likaså.

Har en god vän inom elbranschen, så där gäller tjänster och gentjänster(det senare i detta fall)

Tar endast in offerter på plattan och VVS'en.
Grannen jobbar med entreprenad så kanske får vi en juste pris?

Eftersom vi är ute i god tid, så hinner vi få in en hel del offerter innan sommaren.

Tack för svaren! Det blir nog nyckelfärdigt för oss. Det känns som om det blir enklast så.  

Men hur kan man komma ned i pris? En hustillverkare som vi har kollat på sa att man kan spara en del pengar om man väljer att måla, tapetsera och lägga golv själv (50 - 100 tkr). Materialet ingår men man får göra jobbet själv. Sparar man verkligen pengar på det och hur lång tid tar det att fixa detta själv? Huset vi har kollat på är en enplansvilla på ca 140 m2.

I vårt fall (LB-hus) skulle NNF bli ca 100 000 kr billigare, men då ingick inte material. Lägger du till materialkostnad och egen arbetstid så tjänade vi i princip ingenting, men det här kan nog variera mellan olika hustillverkare.

Vår besparing bestod i att vi byggde garaget själva. Eftersom vi skulle ha ett ganska stort garage (70 kvm) så hade det kostat skjortan att beställa från hustillverkaren. Även här kan man ju välja att anlita en byggfirma för stomresning och sedan göra resten själv. Som hobbysnickare känns det bättre att "öva" i garaget än i huset... ;D

Vi väljer "stomrest" som husleverans.

Vi sparar på detta ca 350.000:- om man räknar eget arbete som 0 kronor.

Detta är fortfarande på kalkylstadiet så jag kan inte garantera att det håller ända fram.

Det gäller en enplansvilla på 130 m2 med vidbyggt garage på 37 m2.

Eget arbete är:
Montera golvsockel
Montera kök
Montera garderober
Mellanvägg i garage
Läggning taktegel
Utvändig målning
Golvläggning

Huset kommer enligt dessa beräkningar kosta ca 1.410.000:- när det står klart. Till det kommer tomt, anslutningar, bygglov mm. Själva stommonteringen hus och garage kostar 615.000:-.

Total kostnad med allt inräknat blir 1.650.000:-
Billigaste offert nyckelfärdigt ligger på 2.000.000:-

Observera att detta hus är ritat av oss själva och skulle vi valt det hus som låg närmast till utan ändringar med fristående garage skulle det landat på ca 1,8 miljoner nyckelfärdigt. Då är det Eksjöhus "Egnahemsserie" dvs deras lågbudgethus. Men med våra ändringar blev det för mycket för Eksjöhus så de valde att inte lämna offert. Min slutsats är att hittar man ett hus i "lågbudgetklass" och är nöjd med dem utan ändringar så är de mycket prisvärda. I det läget kan det vara svårt att räkna hem lika stora pengar på att köpa stommonterat. Det är förmodligen inte värt besväret.

Det WeeBee skriver här ovan stämmer med de uppgifter jag fick från LB-Hus. Det de sa var att de "lägger" på mellan 180-280 tusen för att erbjuda totalentrepenad. Det är deras risk-buffert som ska användas om det går fel. Går det inte fel med bygget går därmed pengarna rakt ner i husleverantörens ficka.

Man sparar på att INTE ta en totalenrepenad men det medför mer jobb med att hålla koll på allt och alla som har något med bygget att göra.

Att man inte sparar på totalentreprenad är självklart. Frågan gäller väl snarare om det är värt att lägga ner kanske ett halvår av sin tid (då arbetet oftast utförs på kvällar/helger) för att i slutänden kanske spara 100 000 kr? En ytterst liten del gör dessutom allt själva. Även duktiga hantverkare anställer ofta en firma för t ex våtrumsarbeten (av bl a försäkringsskäl) och då drar kostnaden iväg.

Jag vet inte hur det är med er andra, men jag värdesätter inte min egen tid till 0 kr. Då tjänar jag mer genom att lägga dessa timmar på mitt ordinarie arbete och sedan anställa någon som gör jobbet på en tredjedel av tiden.

Vi har som sagt byggt garaget själva, dels för att hela släkten är byggarbetare men främst för att det är kul att vara med och lära sig saker. Jag tror man lurar sig själv om man bygger på egen hand i tron att spara mycket pengar. Lärorikt - javisst! Lönsamt? Nja...

Robert_Maria skrev:
Man sparar på att INTE ta en totalenrepenad men det medför mer jobb med att hålla koll på allt och alla som har något med bygget att göra.
Götenehus sa att de lägger på 15% på alla entreprenörsjobb, som VVS, målare mm
Husföretagen är de enda som tjänar på det...

Då ringer jag hellre in en egen VVS'are och slipper betala 15% extra för samma skit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.