RoTe
Norell skrev:
Jag har hört att webaston drar ur batteriet ganska rejält, om man använder den 2x30 min varje dag ska man behöva köra 6-7 mil för att ladda upp batteriet till samma nivå igen, sant eller inte?
Den normale bilägaren har ju tillgång till el hemma och använder således elmotorvärmare samt batteriladdare när bilen är hemma. Sedan åker man till jobbet eller kanske bekanta på helgerna och där använder man bränsledrivna värmaren.
Vitsen med detta är att batteriet underhålls extremt bra eftersom det laddas i princip varje dag.

En Ctek laddare är en extremt bra investering. :D

Att pickisar har dubbla batterier spela nog ingen roll. DEt är två små istället för ett stort.

Jag har aldirg haft problem med att den kör slut på batteriet.
Ibland kan den gå tre timmar på maskinen sen starta jag och kör 5-10min. Kommer på nåt och måste stänga av i kanske 20min. Har alltid startat

W
gadeberg skrev:
Att pickisar har dubbla batterier spela nog ingen roll. DEt är två små istället för ett stort.

Jag har aldirg haft problem med att den kör slut på batteriet.
Ibland kan den gå tre timmar på maskinen sen starta jag och kör 5-10min. Kommer på nåt och måste stänga av i kanske 20min. Har alltid startat
I min sitter det dubbla 95Ah batterier, det sitter garanterat inte ett batteri i någon personbil som kommer i närheten av det. Max ett 120 Ah om du har ett riktigt stort. Så jag tror inte du har rätt i att det sitter 2 små istället för ett stort

Jo, min nuvarande pickup har dubbla batterier, men den nya har tydligen bara ett. Enligt firmorna jag pratade med ska man köra bilen minst lika länge som värmaren varit igång för att kompensera urladdningen.

ACME, tyckte också att det var galet dyrt, men efter att ha ringt runt till fem firmor som alla angav ungefär samma pris så insåg jag att det nog var det det kostade till den här bilen.

Och här har vi då underverket. Efter att ha kört den några hundra mil så känns det äntligen inte jobbigt att sätta sig i den med skitiga jobbarkläder. Jag är riktigt nöjd. Skillnaden mot den gamla kärran är enorm.

• IMG_0004b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att om du skulle varit med på bilden så hade du sett nöjd ut

Hehe, troligtvis. :) Eller lite trött och smutsig.

P
Snygg.
Är den utdragbara lådan ett "hemmabygge"?

Jupp. I botten är det en svetsad slädmekanism. Två metallramar som kan glida i varandra med hjälp av fyra kullager, samt en spärrmekanism som låser släden i längst in och i några olika lägen på vägen ut. Ovanpå det en specialare, en T-formad plattform av 9 mm plywood. T-formen är på grund av hjulhusen. Området över och framför hjulhusen kan även utnyttjas genom att det sitter skivor som avgränsar det utrymmet mot resten av flaket. Man kan komma åt de båda utrymmena uppifrån genom luckor i mellanplanet. De här båda utrymmena rymmer hur mycket som helst, plats som bara var bortkastad i min förra bil, som i övrigt hade en liknande lösning.

Mellanplanet försökte jag få starkare än bara var plyfaskivan själv ger, genom att lägga dit T- respektive U-profiler som hjälper upp skivan lite. Frågan är om jag inte borde valt stålprofiler istället för alumininum, jädra lättmetall att svikta. Men i det stora hela kan man lasta mycket mer på mellanplanet i den här bilen än i den förra, i och med att det är bultat i flakkanterna runtom istället för att stå på fyra ben.

Förresten verkar den gamla King Caben sjukt svårsåld, inte en käft har ringt hittills..

Mikael_L
Snyyygg.
Jag ska hålla ögonen öppna, jag kanske får se dig nån dag...
Men inte så stor risk, med två väldigt små hemma så känns det som att jag tillbringar all tid antingen hemma eller på jobbet, förutom de 20 min/dygn då jag färdas däremellan.

Hojta eller vinka som en galning eller någonting då, det hade varit jättekul att träffa dig. :)

varför är du så emot skåpbil?

Jag förstår inte poängen med flakbil om man ändå skall ha kåpa.

Är det momspengarna man är ute efter eller vad?

Om du inte lägger verktygen exakt där du tog dom en stressig fredagkväll så får du ju inte in släden igen..då står man där och svär.

jag menar inte att vara neggie men ge mig 4 starka skäl till flakbil som snickare förutom att den ser cool ut.

För det första har jag alla dyra verktyg under mellanplanet, vilket gör att de inte syns för eventuella skurkar. För det andra har jag hur mycket plats som helst att lasta skivor (och annat material) på mellanplanet, låt vara att skivorna för det mesta behöver sticka ut lite där bak, men det är normalt inga problem. Jag körde 20 gipsskivor i den senast idag. Regnar det så får man plasta lite. Och för det tredje är det en väldigt bekväm bil, och det är viktigt för mig i och med att jag använder den privat också. Skulle inte stå ut med att åka skåpbil då. Och för det fjärde. när jag kör den privat har jag stor nytta av fyrhjulstdriften och markfrigången ute på landet vid mitt mitt lantställe. Och så får vi plats fyra stycken i den.

Edit; Sedan är det klart gött att kunna dra hela momsen, men det är ju en bisak i och med att de ändå är dyrare än skåpbilarna.

ok...det lät ju förnuftigt.

då är alla primära behoven tillfredställda nu då.

4 hjulsdrift, en billig bil att äga , lastar många härliga maskiner +virke,

Själv har jag en caddy-04 på företaget samt en wrangler-01 privat

Jo, så fort jag tänker skaffa en separat bil privat så tänker jag ha en skåpbil i jobbet. Ser man det bara ur byggsynpunkt är det tveklöst ett bättre alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.