Jag är ny här och har en fråga som möjligen är dum, men hoppas på att någon med mer erfarenhet kan besvara den :): Ett husföretag har köpt upp mark för att uppföra ett antal villor. Projektet ska säljas genom att företaget anlitar en mäklare som säljer tomten, sedan tecknar kunden ett entreprenadavtal med husföretaget som ju tomten är bunden till. Min fråga är helt enkelt varför gör man såhär? Skulle det inte vara enklare att husfirman säljer hela paketet direkt till kund, utan mäklarens medverkan? Eller finns det några speciella tankar bakom att sälja på det här sättet? Har noterat att det är vanligare förekommande i storstadsregioner. Tack på förhand!

Claes Sörmland
Mäklaren har ju tillgång till annonseringskanaler och har som specialitet att få husaffärer i lås. Det kan vara värdefullt för husfirman.

Sen finns det ju legala aspekter också. Fastighetsförsäljningen lyder ju under jordabalkens regler medan själva husbygget blir styrs av konsumenttjänstlagen. Det kan ju vara smart av ett företag som bygger hus att flytta över ansvaret för fastigheten på konsumenten innan huset byggs, konsumenten har ju omfattande undersökningsplikt när fastigheten köps. Det gör ju dessutom att tjänsten bygga hus frikopplas tydligt från fastighetsfrågor, t ex servitut, gemensamhetanläggningar o s v.

Det kan nog finnas flera skäl. Firman är inte proffs på att sälja fastigheter, de anlitar proffs. Men även legalt. Det är olagligt att agera mäklare om du inte är registrerad. Tomterna ägs i många fall inte av hustillverkaren. De har avtal om ensamrätt.

• Gilla
bifrost.
  • Laddar…
Det är inte mäklaren som per definition säljer tomten. Mäklaren är endast ombud.
Ska man själv sköta försäljningen måste man ha egen försäljningspersonal. I dessa fall har man valt att "outsourca" det till någon annan. Inga konstigheter tycker jag.

Jag köpte tidigare ett nyproducerat radhus med äganderätt, friköpt dvs.
I det fallet hade ett större markentreprenörbolag köpt upp en större bit skogsmark, som de sedan beredde och styckade upp i delar. De hade sedan teamet ihop sig med en "husbyggare". Husbyggaren var dock inte mycket till byggare utan hade "bara" tagit fram projektet, skötte bygglovet etc. Byggandet i sin tur utgjordes av ett byggföretag som utförde totalentreprenad där vissa delar köptes in ifrån en hustillverkare, och andra delar från projektbolaget.

Många kockar i den soppan. Men nog ganska "vanligt" upplägg.

Tack för input. Det kan säkert ha med juridiska frågor att göra, eller så äger de som ni säger kanske inte marken. Just det här husföretaget verkar göra på olika sätt med olika projekt, ibland säljer de allt själva, ibland inte. Annonsering behöver de nog inte hjälp med dock, marknaden i området är utan att överdriva glödhet. Eftersom jag vet att jag "vill ha" objektet hade jag tyckt att det var enklare att genomföra affären i ett steg och slippa mäklardelen (som jag inte har så bra erfarenheter av sedan tidigare). Därav frågan.

• Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Om du har dålig erfarenhet av mäklare, så vänta på att hussäljaren slår klorna i dig. Mäklare har trots allt ett regelverk med en myndighet som håller liiite koll på dem. Hussäljarna behöver inte följa några regler överhuvudtaget.

För en del år sedan ( rätt många nu) när mäklarregleringen infördes. Så blev det en del mäklare ”över” som inte klarade de rätt triviala inträdesproven försatt bli registrerade. Eller så fick de inte regga sig, pga ekonomisk brottslighet. Väldigt många av dem övergick då till att sälja åt husföretagen.
Så branschen fylldes på av de sämsta och mest oseriösa från en allmänt oseriös bransch.

• Wow
  • Gilla
  • Arg
olomar och 2 till
  • Laddar…
Framtiden ser lysande ut :D!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.