6 394 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Köpa ny ytterdörr.
Då vår ytterdörr inte är så fin men, även hängd åt fel håll då vi ska bygga en altan i anslutning till trappan så har vi tänkt att köpa en ny dörr i samband med renovering av hallen.
Min fråga är om eran erfarenhet av dyra och medeldyra dörrar? När man läser om uppbyggnaden på en dyr dörr (12000kr) och en lite billigare dörr ( ca 6000kr) dörr så hittar jag ingen nämnvärd skillnad. Vissa säger att en ytterdörr ska kosta minst 10000 kr för att vara bra. Jag har svårt att se skillnaden om uppbyggnaden är densamma på båda, och jag sparar hellre 6-7000 kr om det inte är någon skillnad, utan bara vem som har tillverkat den.
Min fråga är om eran erfarenhet av dyra och medeldyra dörrar? När man läser om uppbyggnaden på en dyr dörr (12000kr) och en lite billigare dörr ( ca 6000kr) dörr så hittar jag ingen nämnvärd skillnad. Vissa säger att en ytterdörr ska kosta minst 10000 kr för att vara bra. Jag har svårt att se skillnaden om uppbyggnaden är densamma på båda, och jag sparar hellre 6-7000 kr om det inte är någon skillnad, utan bara vem som har tillverkat den.
Min erfarenhet av ytterdörrar är att de man köper på Woody, optimera etc. Kostar 10 000 och uppåt. De har då något märke som man känner till. Att köpa ytterdörr på nätet brukar i regel vara 40-50% billigare men jag kan inte se någon skillnad på dörrarna.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är ingen teknisk skillnad på dörrar i 5000-20000kr klassen. Det som kan skilja är utseende och val av ytmaterial. Större glaspartier och/eller annat trämaterial kostar extra. Funktionsmässigt är dom samma, u-värdet brukar vara snarlikt. Riktigt billiga dörrar har endast två gångjärn vilket gör att dom brukar börja hänga.
Vi köpte två stycken Scandidoor Torp med olika mått från Bygghemma och det ångrar vi bittert, ren skitdörr!
BÅDA blad är konkava och dippar så de måste justeras varannan månad.
Ena dörren hade skit under lacken på flera ställen, något som Bygghemma kallar "skönhetsfel".
Håller just nu på med ett reklamationsärende men enligt byggnormen FÅR de slå sig 4 mm.
Detta medför att vi inte får det tätt på långsidan där låshuset är.
Vad du än gör, köp en riktig dörr med bra rykte, det är värt det alla dagar i veckan.
Får vi inte igenom reklamationen så köper vi två nya märkesdörrar istället.
Ena dörren hade skit under lacken på flera ställen, något som Bygghemma kallar "skönhetsfel".
Håller just nu på med ett reklamationsärende men enligt byggnormen FÅR de slå sig 4 mm.
Vad du än gör, köp en riktig dörr med bra rykte, det är värt det alla dagar i veckan.
Kanske är som Bygghemma säger att du fått två måndagsexemplar. Trots det borde de ge er två nya om ni inte är nöjda.C Christoffer Eskehed skrev:Vi köpte två stycken Scandidoor Torp med olika mått från Bygghemma och det ångrar vi bittert, ren skitdörr!
Skillnaderna ligger ibland mest i priset även om det kan skilja mellan dörrar och karmar som ser ut att vara samma uppbyggnad.
Ett exempel kan vara kvistlack i karmstyckena så kvistar inte blöder igenom med tiden eller vad för färg och mängd som används.
Du kan skicka en e-post till olika tillverkare och fråga hur deras dörrar skiljer från andra men se upp för säljsnacket i svaren som även kan innehålla tekniska skillnader i konstruktion.
Ett exempel kan vara kvistlack i karmstyckena så kvistar inte blöder igenom med tiden eller vad för färg och mängd som används.
Du kan skicka en e-post till olika tillverkare och fråga hur deras dörrar skiljer från andra men se upp för säljsnacket i svaren som även kan innehålla tekniska skillnader i konstruktion.
Vad är då en riktig dörr? Ligger det i priset eller tillverkare? Vad kostade era dörrar?C Christoffer Eskehed skrev:Vi köpte två stycken Scandidoor Torp med olika mått från Bygghemma och det ångrar vi bittert, ren skitdörr!
Det är skillnad på dörrar o dörrar...Jag har jobbat med fönster och dörrar på heltid sen 2003 och ”stora erkända” märken betyder inte att det är bra kvalitet. Bara att de är duktiga på att marknadsföra sig.
Min favorit bland ytterdörrar är Lursdörren.
Aldrig behövt åka tillbaka till en enda kund o justera eller reklamera något.
Jag säljer inga dörrar utan monterar bara så jag har ingen vinning att rekommendera Lursdörren utan tycker bara de är riktigt bra!
Min favorit bland ytterdörrar är Lursdörren.
Aldrig behövt åka tillbaka till en enda kund o justera eller reklamera något.
Jag säljer inga dörrar utan monterar bara så jag har ingen vinning att rekommendera Lursdörren utan tycker bara de är riktigt bra!
Läste en tidigare tråd om just scandidoor där dörrarna efter någon månad slår sig, verkar vara fler som har problem med just denna dörr.C Christoffer Eskehed skrev:Vi köpte två stycken Scandidoor Torp med olika mått från Bygghemma och det ångrar vi bittert, ren skitdörr!
Jag kan meddela att vi fått våra 2 så kallade måndagsexemplar utbytta.S Sandra. H. G skrev:
Tyvärr hjälpte inte detta; ena dörren hade sprucken karm från mitten och halvvägs ner. Dörren har dessutom slagit sig och är i en bågform om 4mm.
Den andra dörren har också slagit sig så det spänner i karmen när man öppnar dörren vilket medför ett hemskt knakande. Jag tycker det ser ut som även den bågnat men har inte mätt med vattenpass ännu.
Orkar inte bråka med Bygghemma mer och beställa nya dörrar samt ordna med montering så nu får de hänga och störa oss tills de inte går att öppna eller stänga.
Summa summarum; håll er långt ifrån dessa Scandidoor dörrar, åtminstone modellen Torp, om ni inte vill sätta tålamodet, förhållandet och ekonomin på prov.
Klicka här för att svara