6 719 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Köpa ny cirkelsåg med klinga på vänster eller höger sida?
Blev helt confused då de tre cirkelsågar jag äger alla har klingan på vänster sida.
Tänker köpa en 18V blå Bosch och noterar att många har klingan på höger sida om handtaget vilket känns helt avigt för mig.
Vet att det är knepigt ibland att såga material då sågen ligger på det material som sågas bort.
Nu har jag blivit helt osäker på om jag borde tycka att bladet på höger sida (fel för mig) är det bästa och köpa en sån såg 😀
Tacksam för input. Jag sågar reglar och skivmaterial och tänkte komplettera med skena om min gamla Hitachi/Hikoki inte passar. Vill gärna att sågen är lätt att bära runt t.ex. på tak osv. så sänksåg går helt bort.
Tänker köpa en 18V blå Bosch och noterar att många har klingan på höger sida om handtaget vilket känns helt avigt för mig.
Vet att det är knepigt ibland att såga material då sågen ligger på det material som sågas bort.
Nu har jag blivit helt osäker på om jag borde tycka att bladet på höger sida (fel för mig) är det bästa och köpa en sån såg 😀
Tacksam för input. Jag sågar reglar och skivmaterial och tänkte komplettera med skena om min gamla Hitachi/Hikoki inte passar. Vill gärna att sågen är lätt att bära runt t.ex. på tak osv. så sänksåg går helt bort.
Det har diskuterats genom åren.. 😇
Själv tycker jag klingan på högersidan känns helt rätt och naturligt då jag är högerhänt, att ha klingan ifrån mig.
Kan denna vara något?
https://amzn.eu/d/0JB71Ll
Kommer med kap-skena men sågen kan användas på vanliga klyv-skenor.
Osäker om det finns någon Boschsåg med klingan till vänster som är kompatibel med skenorna.
Själv tycker jag klingan på högersidan känns helt rätt och naturligt då jag är högerhänt, att ha klingan ifrån mig.
Kan denna vara något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://amzn.eu/d/0JB71Ll
Kommer med kap-skena men sågen kan användas på vanliga klyv-skenor.
Osäker om det finns någon Boschsåg med klingan till vänster som är kompatibel med skenorna.
Många förordar högerklinga för att det skulle minska risken att råka såga sig i vänsterhanden när man håller i. Nackdelen är att det kan vara svårare att se var man sågar och att man måste vara mer noggrann med att palla upp arbetsstycket (ffa den del man tar bort). Om det känns konstigt så har Bosch åtminstone två modeller med vänsterklinga, dock ingen för skena.
Jag har tre cirkelsågar av olika fabrikat och årsmodeller, alla har klingan till höger.
Jag har tre cirkelsågar av olika fabrikat och årsmodeller, alla har klingan till höger.
Jag upplever det tvärt om (ur ett högerhänt perspektiv). Med klingan till höger vilar sågens sula mot ämnet. Med klingan till vänster vilar sulan mot avkapet som då behöver stöd. Vilket kan vara krångligt för de som inte är trehänta.zarkov skrev:
Jag som bara har högersågar brukar lägga avkapet till höger. Men sågar man mer än någon decimeter på en OSB-skiva eller ett golvspån så kan avkapet väga så mycket att det också behöver stöd för att inte brytas, särskilt om man tänker använda den delen till något annat. Med vänstersåg tänker jag att det blir lätt att man lägger avkapet till vänster och använder vänsterhanden för att hålla i det, istället för att palla upp det.nanowire skrev:
Ok, då förstår jag hur du menar.zarkov skrev:
Jag som bara har högersågar brukar lägga avkapet till höger. Men sågar man mer än någon decimeter på en OSB-skiva eller ett golvspån så kan avkapet väga så mycket att det också behöver stöd för att inte brytas, särskilt om man tänker använda den delen till något annat. Med vänstersåg tänker jag att det blir lätt att man lägger avkapet till vänster och använder vänsterhanden för att hålla i det, istället för att palla upp det.
Faktiskt så funkar det rätt bra men lika många gånger har jag stått i en helt onaturlig ställning och böjd som en ostkrok.zarkov skrev:
Jag som bara har högersågar brukar lägga avkapet till höger. Men sågar man mer än någon decimeter på en OSB-skiva eller ett golvspån så kan avkapet väga så mycket att det också behöver stöd för att inte brytas, särskilt om man tänker använda den delen till något annat. Med vänstersåg tänker jag att det blir lätt att man lägger avkapet till vänster och använder vänsterhanden för att hålla i det, istället för att palla upp det.
min cirkelsåg har vänsterblad, men används knappt då jag för kapning hellre väljer andra typer av sågar.
det som är cirkelsågens usp, att såga underkanten av en panel med avrinningsvinkel skulle jag säga är smidigare med vänsterblad, om man nu som jag är högerhänt. likaså om man skall såga upp ett hål i ett golv eller liknande.
men min sänksåg och alla sänksågar jag vet om har högerblad. och det funkar ju. gissar att logiken är att skenan ligger på ämnet.
det viktigaste med dessa sågtyper är att aldrig någonsin ha en hand på ämne eller avkap bakom maskinen
det som är cirkelsågens usp, att såga underkanten av en panel med avrinningsvinkel skulle jag säga är smidigare med vänsterblad, om man nu som jag är högerhänt. likaså om man skall såga upp ett hål i ett golv eller liknande.
men min sänksåg och alla sänksågar jag vet om har högerblad. och det funkar ju. gissar att logiken är att skenan ligger på ämnet.
det viktigaste med dessa sågtyper är att aldrig någonsin ha en hand på ämne eller avkap bakom maskinen
Är det verkligen smidigare med vänsterklinga vid sågning av droppnäsa.R rakt09 skrev:min cirkelsåg har vänsterblad, men används knappt då jag för kapning hellre väljer andra typer av sågar.
Blir det inte bara spegelvänt, du går från vänster till höger, med högerhanden i greppet och vänsterhanden på knoppen fram?
det går ju också. det beror ju också på hur högerhänt man är, om man kan tänka sig byta hand för knappen.FredrikR skrev:
på en av mina trimmers har jag trots högerhänthet flyttat manöverhandtaget till vänster hand, blir lättare bära den på det sättet.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant! Har aldrig tänkt på det men det är ju helt sant att min Ryobi har klingan till vänster och min Bosch har den till höger. Jag föredrar klingan till höger trots att jag är högerhänt men det är nog för att jag styr med höger och "gasar" med vänster.
Vad som är avkapet och ämnet bestämmer Du väl själv😂nanowire skrev: