Jag och min partner har varit tillsammans några år nu men det är först nu det börjar bli aktuellt med ett samboskap. Jag bor i dag i en hyresrätt och killen i hus. Vi har båda ett gäng barn på varsitt håll dvs inga gemensamma.
Killens hus är i dag värt ca 1,2m, han har dubblat värdet sedan han köpte huset. Vi har pratat om att ev sälja och köpa ett annat hus men han känner samtidigt att han lagt ner sin själ i sitt nuvarande hus och vill gärna bo kvar. Jag trivs i hans hus så jag ser inte det som en omöjlighet att bo där.
För att ett samboskap skulle bli möjligt måste en utbyggnad/ombyggnad av huset ske för att alla ska få plats, saknas idag 2 sovrum.
Hur löser man det ekonomiska på bästa sätt? Vad för slags lån kan jag ta för att köpa in mig i huset? Är det ett vanligt privatlån eller går det att få till ett bolån på ett hus som redan är belånat? Har försökt googla men inte hittat någon nyttig information. Vi skulle även behöva få loss pengar till utbyggnad/ombyggnad, lånet på huset i dag ligger på ca 950tkr. Jag har en del pengar sparade men inte så det täcker halva summan av värdet på huset, jag har idag ett eget lånelöfte från banken på 1,2m. Vi är båda överens om att den dagen vi flyttar ihop ska boendet ägas 50/50 men hur kan man lösa det på bästa sätt med nuvarande hus?

• Gilla
Bastusteffe och 1 till
  • Laddar…
N Samboskap På gång skrev:
Jag och min partner har varit tillsammans några år nu men det är först nu det börjar bli aktuellt med ett samboskap. Jag bor i dag i en hyresrätt och killen i hus. Vi har båda ett gäng barn på varsitt håll dvs inga gemensamma.
Killens hus är i dag värt ca 1,2m, han har dubblat värdet sedan han köpte huset. Vi har pratat om att ev sälja och köpa ett annat hus men han känner samtidigt att han lagt ner sin själ i sitt nuvarande hus och vill gärna bo kvar. Jag trivs i hans hus så jag ser inte det som en omöjlighet att bo där.
För att ett samboskap skulle bli möjligt måste en utbyggnad/ombyggnad av huset ske för att alla ska få plats, saknas idag 2 sovrum.
Hur löser man det ekonomiska på bästa sätt? Vad för slags lån kan jag ta för att köpa in mig i huset? Är det ett vanligt privatlån eller går det att få till ett bolån på ett hus som redan är belånat? Har försökt googla men inte hittat någon nyttig information. Vi skulle även behöva få loss pengar till utbyggnad/ombyggnad, lånet på huset i dag ligger på ca 950tkr. Jag har en del pengar sparade men inte så det täcker halva summan av värdet på huset, jag har idag ett eget lånelöfte från banken på 1,2m. Vi är båda överens om att den dagen vi flyttar ihop ska boendet ägas 50/50 men hur kan man lösa det på bästa sätt med nuvarande hus?
Jag börjar med det här om den tänkta tillbyggnaden. Huset är idag värderat till 1.2 miljoner, och din kille har idag lån på 950 000. Eftersom det går att låna upp till 85% av värdet med huset som säkerhet, kan ni alltså låna 1 020 000 kr, dvs ytterligare 70 000 kr utöver det lån som redan finns. Det räcker troligen inte till att bygga 2 extrarum, om man inte tar blancolån och grejer.

Ett vanligt upplägg när någon köper in sig i ett hus är att personen tar över hälften av lånen, utan att betala något extra till sin partner.*
Nu har du vad jag förstår endel pengar att lägga in i affären, men det blir konstigt om du gör det, för då har du plötsligt betalat mer för huset än din sambo gjort, även om du bara äger hälften ändå. Det här går att lösa med skuldebrev, så att du får tillbaka insatta pengar vid försäljning eller separation, men det kan vara en krångelfaktor i sammanhanget. Har ni pratat om det här? Ni verkar ha lite olika syn på ekonomi. Du har sparat ihop pengar, medan han har utökat huslånet sedan han köpte.
Hade det varit jag hade jag bett killen sälja huset så ni alla kunde få en nystart i ett annat hus! Det kan om inte annat underlätta för dina barn, som inte behöver känna sig som gäster i hemmet.

*Tillägg: den som köper in sig betalar ofta en summa kontant för att kunna minska det gemensamma lånet, då har båda lagt in pengar kontant samt tagit lika mycket lån.

• Gilla
Nisse Hedström och 11 till
  • Laddar…
Om du köper in dig i huset, så bör ni skriva ett samboavtal.

Om ni har ett boende som en eller båda har köpt för det gemensamma boendet, och sedan separerar, så skall värdet av bostaden delas lika mellan er. Oavsett vem som har betalat lite eller mycket mer än den andre.

Om du flyttar in i en bostad som din sambo ägde innan, så är den alltså inte anskaffad för ert gemensamma boende. Och omfattas inte av bodelning vid en separation.

Men här kommer då falluckan. Om du köper halva boendet av din sambo. Då har ju den halvan anskaffats för ert gemensamma boende. Och den kommer att ingå i bodelning, men det gäller inte sambons halva. Sambon hade ju köpt den innan ni blev sambos.

Så i det fallet kan din sambo komma ur det med 75% av värdet, och du 25% av värdet, trots att ni betalat lika mycket för boendet.

Skriv ett samboavtal som reglerar detta.

• Gilla
  • Wow
prebbs_se och 27 till
  • Laddar…
Tänk även på arvs-frågan. Ni har båda särkullsbarn, då bör ni noga redan nu tänka igenom hur ni vill hantera den ena partners frånfall.
Gällande exemplet ovan från Hempularen så har jag en god vän som tidigare i år gick på just den niten och fick gå med enbart 25% trots att hon betalat lika mycket under alla år, så det är absolut inget enbart teoretiskt problem.

• Gilla
janusz_w och 11 till
  • Laddar…
Att gifta sig löser problemet med ägarskap till huset. Vill man inte ha allt det juridiska (även om det ofta är fördelar) som kommer med ett äktenskap går det att skriva äktenskapsförord, både före och under äktenskapet.
Det löser dock inte arvsfrågan, eftersom särkullbarnen på båda sidor har rätt att få ut arvet efter sin förälder direkt när hen dör. Prata om saken och skriv testamente!
Fundera också över vad som händer om relationen tar slut genom annat än dödsfall, hur vill ni ha det då?

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
H
Särkullsbarnsfrågan löses enklast med att teckna varsin livförsäkring så ni har råd att köpa ut den andra partens barn om det vill sig så illa.

• Gilla
Jocke Best och 7 till
  • Laddar…
Skulle ni inte kunna göra som så att du köper in dig i huset till värdet av vad han har amorterat + det han har renoverat för och lägger in den summan på att minska bolånet och därefter skriver ni att ni båda äger huset 50/50. Det skulle minska beläggningsgraden på huset och ger er bättre ränta. Sedan tar ni och funderar över utbygget utifrån erat gemensamma hus?

• Gilla
mollanbrollan00 och 2 till
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Skulle ni inte kunna göra som så att du köper in dig i huset till värdet av vad han har amorterat + det han har renoverat för och lägger in den summan på att minska bolånet och därefter skriver ni att ni båda äger huset 50/50. Det skulle minska beläggningsgraden på huset och ger er bättre ränta. Sedan tar ni och funderar över utbygget utifrån erat gemensamma hus?
Att bygga ut kostar ca 30 000 kr/kvm i snitt.
2 rum á 18kvm vardera landar då på strax över miljonen.

Som någon skrev innan sälj och köp ett nytt tillsammans, som redan har rätt antal rum.

Räkna med att din sambo har vad han får efter han har betalat lånen till banken. Jag räknar med att vinstskatten slås ut mot vad han stoppat in i huset?

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
S
Köp nytt gemensamt hus istället för att bo hos honom. Du kan bli delägare på papperet men risken är överhängande att det känns som du bor hos honom ändå.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Om ni väljer att lägga pengar på att bygga ut, är det pengar ni får tillbaka vid försäljning? Eller kan ni köpa ett större hus för mindre än vad utbyggnad kostar?

• Gilla
BiggeTheKing och 5 till
  • Laddar…
Om du går in med 125000kr kontant och tar över halva lånet så har du ju köpt in dig i halva huset. Men som andra har nämnt. Ha koll på arv, och ägande vid separation. Det blir lätt komplext mär man inte är gift och dessutom har barn på olika håll.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Många som röstar på att starta på ny kula. Jag kan förstå den tanken men ser inte att det är helt nödvändigt heller. Trivs ni med hans hus och får till ekenomin att bygga ut kan det vara en bra lösning. Ta bara hjälp av en jurist att ordna affären så ingen riskerar att gå ut ur det med en tung förlust.

Jag skulle råda dig att försöka lyssna på vad du själv vill och ta diskussionen därifrån. Det praktiska/juridiska är jag övertygad om att ni fixar!

• Gilla
KristinaR75 och 2 till
  • Laddar…
Har ni lika många barn sedan tidigare.
Om till exempel den ena har ett barn och den andre 3. Kan då den med ett barn äga 25%?
Skulle det underlätta en ev arvsfråga.
Ursäkta, hamnade kanske något vid sidan om huvudämnet. Bara en tanke...

• Haha
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du går in med 125000kr kontant och tar över halva lånet så har du ju köpt in dig i halva huset.
Som @Daniel 109 antyder äger inte sambon så mycket, det mesta är ju belånat. Om man också betänker att huset stigit med 600 tkr i värde (och det inte beror på saker som kommer vara avdragsgilla vid en försäljning, så äger han bara drygt 100 tkr utöver ett fullbelånat hus. På en vinst (alltså försäljningspriset minus inköpspris och avdragsgilla kostnader) ska det nämligen betalas 22 % skatt. Detta gäller även den del du tänkt köpa, så av dina 125 tkr kommer ca 70 tkr gå åt att betala skatt. Därtill ska du betala stämpelskatt på 1,5 % av köpesumman, så där ryker närmare 10 tkr till (av dina pengar iofs.).

Lång räkneövning för att visa att sambon inte har det så fett eller äger så mycket, men det är ni kanske redan på det klara med.

På en marknad där ett hus bara är värt 1,2 Mkr gissar jag också att det inte lönar sig att bygga ut. Det är nog betydligt billigare att köpa ett större hus som bättre möter era krav.

• Gilla
linneac och 16 till
  • Laddar…
S
E El Capitan 006 skrev:
Har ni lika många barn sedan tidigare.
Om till exempel den ena har ett barn och den andre 3. Kan då den med ett barn äga 25%?
Skulle det underlätta en ev arvsfråga.
Ursäkta, hamnade kanske något vid sidan om huvudämnet. Bara en tanke...
Det lät som det sämsta upplägget jag någonsin hört faktiskt :)

Varför ska den som drar med sig mest barn in i en relation äga mer av huset?

• Gilla
helrob och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.