2 553 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Köpa hus privat
Efter mycket letandet hittade jag äntligen ett hus som kommer att säljas inom kort. Jag hörde av mig och dom kan tänka sig sälja till mig utan att lägga ut huset. En jag känner som känner någon..
nu är det så att de är mitt första hus. Lånelöftet visar grönt på olika ställe. Kontantinsatsen är klart. Jag har räknat med lagfart och pantbrev, även om jag inte vet hur mycket det blir än.
men nu då? Jag har läst mycket men har säkert missat en del viktiga saker. Vad är viktigt att veta om huset, o titta på? Ska på visning på onsdag. Antar att det inte finns några papper, såna som finns när det säljs genom mäklaren. Och är tanken att jag ska besiktiga för 10-15 tusen och visar de då sig att de finns sådana fel att jag inte vill ha att längre att pengarna är kastade i sjön? Eller hur funkar de?
nu är det så att de är mitt första hus. Lånelöftet visar grönt på olika ställe. Kontantinsatsen är klart. Jag har räknat med lagfart och pantbrev, även om jag inte vet hur mycket det blir än.
men nu då? Jag har läst mycket men har säkert missat en del viktiga saker. Vad är viktigt att veta om huset, o titta på? Ska på visning på onsdag. Antar att det inte finns några papper, såna som finns när det säljs genom mäklaren. Och är tanken att jag ska besiktiga för 10-15 tusen och visar de då sig att de finns sådana fel att jag inte vill ha att längre att pengarna är kastade i sjön? Eller hur funkar de?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
En besiktning bör du ju göra så du vet vad du köper.
Man kan betala en mäklare för att ordna de dokument som behövs. En mäklare kan också göra en värdering om ni har svårt att komma fram till ett pris.
Man kan betala en mäklare för att ordna de dokument som behövs. En mäklare kan också göra en värdering om ni har svårt att komma fram till ett pris.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Banker brukar inte gilla privatförsäljningar. De kan komma att begära en värdering av huset (om det sålts på "öppna marknaden" antar de att priset är marknadsmässigt). Och de begär i många fall att kontraktet skall upprättas av en fastighetsmäklare.
Jo du har helt rätt. Pengarna kan betraktas som kastade i sjön om du inte fullföljer köpet. Samtidigt måste du också beakta att OM du köper ett obesiktigat hus med grava problem kan fastigheten bli väldigt mycket dyrare. Se besiktningskostnaden som en försäkring/engångsutgift. Följ med på besiktningen, ställ många (dumma!) frågor och ta gärna med dig en god vän/partner/släkting som också lyssnar.H Hammarspik skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Det är i princip säkert att banken kräver att kontraktet upprättas av mäklare (eller annan person som kan fastighetsjuridik). Dessutom vill banken ha huset värderat, också det av mäklare, för att veta om de vill låna dig den summan till just det huset. Lånelöftet gäller bara om banken anser att priset är rimligt, annars riskerar de ju sina pengar senare.H hempularen skrev:
Det går att läsa på juridiktavlan i den vid det här laget långa tråden "Kan säljaren häva husköpet?" hur illa det kan gå när glada amatörer tänker att det här med att upprätta ett köpekontrakt själv inte kan vara så himla svårt...
När du köper hus privat har ingen mäklare gjort några efterforskningar åt dig, alltså måste du kolla allt, allt och allt själv. Utdrag ur fastighetsregistret, prata med byggkontoret på kommunen, kolla hur det är med vatten och avlopp, el och fiber, är eventuella eldstäder godkända, finns samfällighetskostnader för t ex väg som ska betalas regelbundet? Det är en dryg hemläxa!
Ni kan glömma den där affären. Namn teckningen var inte bevittnad. Så det går inte att få ut Lagfar på nuvarande dokument. Sedan har ebba sagt och skrivit. Att hon fullföljer inte affären om inte Gubben vill. Allt annat är bara häxjakt på Ebba.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Fel tråd?Per Olov Eriksson skrev:
Denna handlar inte om någon Ebba.
Välkommen till forumet också!
Klicka här för att svara