2 071 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Köpa en induktionsspis
Efter elektrikern har varit hos mig och byt elcentral så fixade han även till så jag får en nolla till spisen.
Min spis har inte använt så mycket men är gammal till åren (40 år nu så grattis spisen) och varför jag inte har använt den så mycket har med att för det första så har jag inte bort där så länge
Men den största anledningen är att det tar sådan tid att få upp värmen på både plattorna och spisen att man drar för det och använder micro,Airfry och bordsgrillen.
Men nu som sagt har elektrikern varit där så nu kan man planerar att köpa en induktionsspis och gissa vilken djungel det är. från ca 6000 kr och uppåt.
Blev nu lite svårt att bestämma sig vad man ska köpa för jag ska erkänna priset har en stor betydelse men det betyder heller inte att jag vill köpa något dåligt.
Det verkar finnas en massa finesser på modellerna men man undrar behövs verkligen allt?
Det jag söker är en bra pris till ett bra pris (svårt att säga vad bra pris är men inte mer än 10.000 utan gärna lägre)
Snabb värme på platta och spis.
Stänger av automatisk om den inte känner att det finns någon på plattan (Denna kanske är basic men väldigt viktigt för mig för det har hänt man har glömt stänga av plattorna)
Vad mer kan vara bra att ha och vad har ni för tips??
Min spis har inte använt så mycket men är gammal till åren (40 år nu så grattis spisen) och varför jag inte har använt den så mycket har med att för det första så har jag inte bort där så länge
Men den största anledningen är att det tar sådan tid att få upp värmen på både plattorna och spisen att man drar för det och använder micro,Airfry och bordsgrillen.
Men nu som sagt har elektrikern varit där så nu kan man planerar att köpa en induktionsspis och gissa vilken djungel det är. från ca 6000 kr och uppåt.
Blev nu lite svårt att bestämma sig vad man ska köpa för jag ska erkänna priset har en stor betydelse men det betyder heller inte att jag vill köpa något dåligt.
Det verkar finnas en massa finesser på modellerna men man undrar behövs verkligen allt?
Det jag söker är en bra pris till ett bra pris (svårt att säga vad bra pris är men inte mer än 10.000 utan gärna lägre)
Snabb värme på platta och spis.
Stänger av automatisk om den inte känner att det finns någon på plattan (Denna kanske är basic men väldigt viktigt för mig för det har hänt man har glömt stänga av plattorna)
Vad mer kan vara bra att ha och vad har ni för tips??
Vet inte om det är någon direkt speciell funktion, men på den spisen jag har kan man ställa in olika timer på olika plattor samtidigt. Väldigt smidigt när man kokar flera saker samtidigt med olika koktider.
Sen så klart varmluftsugn, men det misstänker jag finns på alla spisar nu för tiden.
Pyrolysrengöring är ju också väldigt skönt att ha på ugnen.
Sen så klart varmluftsugn, men det misstänker jag finns på alla spisar nu för tiden.
Pyrolysrengöring är ju också väldigt skönt att ha på ugnen.
Jag vet inte om det fortfarande förekommer. Men vissa spisar har haft en bugg som gör att de inte kan användas innan man ställt klockan. Knappast avgörande. Men värt att ta reda på.
Sedan är det värt att titta på kontrollerna. För egen del föredrar jag vred framför touchkontroller. Men om du ändå vill ha touchkontroller. Titta i förväg hur kontrollerna fungerar. Ibland är det helt hopplöst många tryckningar som krävs för att ändra värmen. Det bör vara separata + och - knappar till varje platta.
Sedan är det värt att titta på kontrollerna. För egen del föredrar jag vred framför touchkontroller. Men om du ändå vill ha touchkontroller. Titta i förväg hur kontrollerna fungerar. Ibland är det helt hopplöst många tryckningar som krävs för att ändra värmen. Det bör vara separata + och - knappar till varje platta.
regleringen dvs användargränsnittet av plattorna är viktigt
vred är bäst och du måste ha individuell reglering av plattorna utan en massa knapptryckningar för att komma rätt.
allra bäst är en separat häll och en separat ugn
då kan du skräddarsy din kombo
vred är bäst och du måste ha individuell reglering av plattorna utan en massa knapptryckningar för att komma rätt.
allra bäst är en separat häll och en separat ugn
då kan du skräddarsy din kombo
Helt sant angående gränssnittet.electroluxaren skrev:
När vi kikade på vitvaror och kök var det väldigt populärt bland säljarna att försöka pracka på oss väldigt avancerade styrmekanismer.
Jag ser mig själv som väl bevandrad inom teknik, men kan för allt i livet inte förstå varför jag skulle vilja ha en trådlös magnetisk snurrpuck för att ratta in inställningar på spisen istället för vred/knappar direkt på hällen?
Det blev en Husqvarna med deras "slide"-touchknappar eller vad man skall kalla dom. Går att trycka exakt läge från 0-12 (samt P för extra fjutt) utan att hålla på och trycka väljaplatta-väljaplatta-plus-plus-plus-plus-plus-plus-plus-plus eller annan skit som en del märken envisas med.
Använder dessutom timerfunktionen väldigt mycket. Riktigt smidigt att dra på pastan och knappa in koktiden och låta spisen stänga av själv och pipa när det är klart. Har väl haft tre timers igång på spisen samtidigt och en på ugnen. Inga problem att handha det.
Och pyrolys är löjligt bra till ugnen. Det är kul att göra rent ugnen numera. Ut med stegarna, vrid på pyrolysen, vänta, torka av, klart.
Och för att förtydliga det där med att stänga av om inget är på plattan. Induktion fungerar så att ett magnetfält alstras i spishällen som i sin tur får metallen i kok-/stekkärlet att vibrera snabbt som attan och på det viset alstras värme. Finns inget magnetiskt kärl på hällen, så händer absolut ingenting alls. Skulle tro att de flesta hällar larmar om det så man är medveten om att man försöker göra något som inte går. Vår piper och blinkar och skulle väl tro att den stänger av efter en stund om man inte gör något åt saken. De brukar även som standard ha automatisk avstängning efter x timmar.
Finns väl hällar med torrkokningsskydd och annat också?
Vi köpte en Electrolux spis ( EKI6692SOW) för ett tag sedan.
Jag gillar touchkontrollerna uppe på hällen, men tyvärr stängs hällen helt av om det kokat över och kommer vätska på dom. Alla tidtagare man startat försvinner.
Har man använt ugnen är kylfläkten som går en lååååång stund efter man stängt av väldigt högljudd.
Integrerad ugnstermometer är bra men jag har fortfarande inte riktigt fattat hur den funkar.
Stor ugn är ju skönt, men samtidigt blir det svårt att komma åt att lyfta ut en varm gryta eftersom luckan sticker långt ut.
@electroluxaren har skrämt upp mig med hållbarheten på moderna Electrolux-prylar så jag köpte till 10 års garanti från Mediamarkt.
/Höghus
Jag gillar touchkontrollerna uppe på hällen, men tyvärr stängs hällen helt av om det kokat över och kommer vätska på dom. Alla tidtagare man startat försvinner.
Har man använt ugnen är kylfläkten som går en lååååång stund efter man stängt av väldigt högljudd.
Integrerad ugnstermometer är bra men jag har fortfarande inte riktigt fattat hur den funkar.
Stor ugn är ju skönt, men samtidigt blir det svårt att komma åt att lyfta ut en varm gryta eftersom luckan sticker långt ut.
@electroluxaren har skrämt upp mig med hållbarheten på moderna Electrolux-prylar så jag köpte till 10 års garanti från Mediamarkt.
/Höghus
Individuell justering av plattorna som sagts tidigare. Vår första induktionshäll hade en justering till alla plattor så man var tvungen att först välja vilken man ville ändra, riktigt irriterande. Som tur var gick den sönder tidigt och jag fick möjligheten att välja en annan. Valde en som man justerar varje platta separat o satan va skönt att ha det så igen.
Tycker nog att jag är up-to-date vad gäller funktioner på häll/kombimikro/kyl/frys/diskmadkin/tvätt/tork mm. Har alla dessa nya sen 3 år tillbaka. Och har haft de flesta av dessa finesser i tidigare maskiner. Tror faktiskt att jag var en av de första i Sverige för många år sedan att köpa en kombimikrougn.
Men ärligt talat. Hur många av dessa funktioner använder ni i vardagen? Nej, tror inte det. Inte jag heller. Vissa använder jag men väldigt långt från alla.
Har med åren insett att ju färre funktioner desto längre håller maskinerna.
Så tänk efter vad ni egentligen behöver för funktioner. Ju "enklare" maskin, desto hållbarare är den.
Men ärligt talat. Hur många av dessa funktioner använder ni i vardagen? Nej, tror inte det. Inte jag heller. Vissa använder jag men väldigt långt från alla.
Har med åren insett att ju färre funktioner desto längre håller maskinerna.
Så tänk efter vad ni egentligen behöver för funktioner. Ju "enklare" maskin, desto hållbarare är den.
Klicka här för att svara