Hej allesammans! Jag skulle behöva er hjälp att tänka lite inför ett köpbeslut av bostadsrätt.
Har hittat min drömlägenhet till ett väldigt bra pris, som jag gärna vill köpa.
Lägenheten ligger högst upp i bostadshuset (vån 4/4) och ca 150 m bort ligger idag en oljehamn och en bensinmack.
Jag har en benägenhet att övertänka saker och ting, och började nu få en klump i magen av att det planeras bygga ett bostadsrättsområde där oljehamnen och bensinmacken idag är, med start 2036. Det är ju väldigt långt bort i tiden, men jag har två funderingar kring detta.
Tacksam för era perspektiv!
Har hittat min drömlägenhet till ett väldigt bra pris, som jag gärna vill köpa.
Lägenheten ligger högst upp i bostadshuset (vån 4/4) och ca 150 m bort ligger idag en oljehamn och en bensinmack.
Jag har en benägenhet att övertänka saker och ting, och började nu få en klump i magen av att det planeras bygga ett bostadsrättsområde där oljehamnen och bensinmacken idag är, med start 2036. Det är ju väldigt långt bort i tiden, men jag har två funderingar kring detta.
- Har ett planerat bygge av denna sort alltid en negativ påverkan på bostadens värde, ju närmre datumet för byggstarten man kommer?
- Är det omöjligt att leva bekvämt nära en byggarbetsplats? Just nu är inte tanken av att leva i flera år med buller och oväsen hela dagarna så lockande. Men frågan är hur farligt det egentligen är, någon som varit med om detta?
Tacksam för era perspektiv!
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det borde ju vara ett stort plus för en köpare om man vet att oljehamnen skall försvinna. Det är oftast inget man vill ha i sin närhet. Fult, kanske bullrigt, (liten) risk för olyckor som kanske ger giftig rök osv.
En längre byggtid kan säkert dra ned värdet, men det är 150 m till den framtida byggplatsen, Jag tror inte tat det blir speciellt störande. Vid stora byggen är det inte ovanligt att det blir extremt mycket buller i samband med krossning av berg (de kör ofta dit ett krossverk så att sprängstenen omvandlas till lämpliga fraktioner för vägbyggen och liknande direkt på plats). Men det är då oftast några timmer om dagen i någon vecka.
Men plussidan att slippa en oljehamn i närområdet tror jag kan väga upp strulet med bygget värdemässigt, och kanske mer därtill. Om bygget nu ligger mer än 10 år fram så tror jag inte att övriga spekulanter väger in det nu, varken plus eller minussidan. Idag tror jag bara nackdelen med oljehamnen vägs in.
En längre byggtid kan säkert dra ned värdet, men det är 150 m till den framtida byggplatsen, Jag tror inte tat det blir speciellt störande. Vid stora byggen är det inte ovanligt att det blir extremt mycket buller i samband med krossning av berg (de kör ofta dit ett krossverk så att sprängstenen omvandlas till lämpliga fraktioner för vägbyggen och liknande direkt på plats). Men det är då oftast några timmer om dagen i någon vecka.
Men plussidan att slippa en oljehamn i närområdet tror jag kan väga upp strulet med bygget värdemässigt, och kanske mer därtill. Om bygget nu ligger mer än 10 år fram så tror jag inte att övriga spekulanter väger in det nu, varken plus eller minussidan. Idag tror jag bara nackdelen med oljehamnen vägs in.
Tack så jättemycket för ditt svar, du har en poäng där med oljehamnen! Det är ett område där det idag är jättefin havsutsikt från alla rum i lägenheten, sen har man utsikt över oljehamnen och bensinmacken mitt i allt vilket ju ger lite antiklimax. I framtiden så kommer tunnelbanan dit och det nya bostadsområdet ska ha lekparker och SL-båthållsplats kommer även finnas där. Så det kanske till och med är en bra investering just nu om jag tänker rätt.H hempularen skrev:Det borde ju vara ett stort plus för en köpare om man vet att oljehamnen skall försvinna. Det är oftast inget man vill ha i sin närhet. Fult, kanske bullrigt, (liten) risk för olyckor som kanske ger giftig rök osv.
Du får tänka på att du kan tappa utsikt, har bott nära ett område där de byggde 500+ lägenheter. Det som låter mycket är markarbete, pålande och sprängning. För min del hade jag turt att allt det var klart när jag flyttade in.
Jag har tänkt på det och kollat på ritningarna, och det verkar inte som att så mycket utsikt försvinner, eftersom jag bor högst upp i bostadshuset.T Tinototem skrev:
Det beror ju på hur högt de bygger. I vårt hamnområde (Inre Hamn i Karlstad) var det förut plåtskjul på 1-2 våningar, de gamla husen i centrum, och på Herrhagen är max 4, men många av de nya är 5-6 våningar. Så de som eventuellt kunde se Vänern förut gör ju inte det nu.
Jag har bott 50 meter från uppförandet av nyproduktion. Man vaknade vid 6/7 tiden av att dom sätte pålar och spontar ner i marken.
I takt med att området exploateras kommer förmodligen Kollektivtrafiken byggas ut / läggas om då kollektivtrafiken ska serva fler boende i området. Så förmodligen en förbättring för dig om du tar kollektivt.
Dessutom spekulerar jag fritt att priset på lägenheten går upp då service och tjänster ökar i området. Det som byggs är sällan 100 % bostäder utan förhoppningsvis kommer gym, matbutiker och frisörer etablera sig. Vilket också är en fördel.
Kolla på nätet efter detaljplan, TA-plan, bygghandlingar mm. för att skaffa dig så mycket kött på benen som möjligt.
I takt med att området exploateras kommer förmodligen Kollektivtrafiken byggas ut / läggas om då kollektivtrafiken ska serva fler boende i området. Så förmodligen en förbättring för dig om du tar kollektivt.
Dessutom spekulerar jag fritt att priset på lägenheten går upp då service och tjänster ökar i området. Det som byggs är sällan 100 % bostäder utan förhoppningsvis kommer gym, matbutiker och frisörer etablera sig. Vilket också är en fördel.
Kolla på nätet efter detaljplan, TA-plan, bygghandlingar mm. för att skaffa dig så mycket kött på benen som möjligt.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jag tror att även det faktum att det blir ett område med "dyr" nyproduktion nära höjer priserna på bef. bebyggelse. Man ser slutpriser på de nyproducerade bostäderna, Och ser att man kan få likartat läge till lite lägre kostnad i den äldre bebyggelsen (ofta med lägre månadsavgift också). Men det lägre priset är ändå högre än vad de gick för innan nyexploateringen.S spik&son skrev:
Det verkar som att det kommer byggas vissa hus som är 5-6 våningar där det idag är ca 1-2 som i ditt fall, men lägenheten ligger högst upp och marken är lite högre högre upp så man har nästan ett helikopterperspektiv över Stockholms inlopp. Marken om man blickar till vänster får de inte röra, så där kommer ingen havsutsikt skymmas, men rakt fram och åt höger kommer det byggas nytt så där kommer väl en del av havet täckas, men jag tror inte allt. Frågan är vad som är bäst, hälften kvar av havsutsikten men finare byggnader och mer liv i området, eller bättre havsutsikt men en bensinmack och oljehamn.Anna_H skrev:
Det tror jag också!H hempularen skrev:Jag tror att även det faktum att det blir ett område med "dyr" nyproduktion nära höjer priserna på bef. bebyggelse. Man ser slutpriser på de nyproducerade bostäderna, Och ser att man kan få likartat läge till lite lägre kostnad i den äldre bebyggelsen (ofta med lägre månadsavgift också). Men det lägre priset är ändå högre än vad de gick för innan nyexploateringen.
Låter inte kul att vakna så tidigt varje morgon! Är det bra ljudisolering i byggnaden du bor?S spik&son skrev:Jag har bott 50 meter från uppförandet av nyproduktion. Man vaknade vid 6/7 tiden av att dom sätte pålar och spontar ner i marken.
Håller med om att allt förmodligen blir bättre än i dagsläget när det väl är klart och kan nog påverka priset positivt, fast jag är orolig för hur mycket det kommer täcka vår utsikt, vilket inte framgår helt i handlingarna som finns offentligt just nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 160 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 160 inlägg
Det är stor sannolikhet att planer som gäller något som ska byggas om 10 år förändras och flyttas i tid. I planerna för 10 år sen skulle tvärbanan vara klar till Kista för typ 5 år sen, de håller fortfarande på att bygga den.
Om inte detaljplanen är spikad kan antalet hus och deras höjder ändras.
Om inte detaljplanen är spikad kan antalet hus och deras höjder ändras.
Ja så kan det säkert vara. Tänker att det kanske inte ska ligga till grund för köpbeslutet eftersom det är så långt in i framtiden ändå..BirgitS skrev:
Bodde vid det tillfället i ett nyproducerat hus jag själv. Och kan ju skilja sig från hus till hus men i och med att jag bodde i nyproduktion så hade byggherren varit tvungen att anpassa sig till boverkets byggregler för minimikrav. Men lät ganska mycket ändå på morgnarna...M Murgrona skrev:Låter inte kul att vakna så tidigt varje morgon! Är det bra ljudisolering i byggnaden du bor?
Håller med om att allt förmodligen blir bättre än i dagsläget när det väl är klart och kan nog påverka priset positivt, fast jag är orolig för hur mycket det kommer täcka vår utsikt, vilket inte framgår helt i handlingarna som finns offentligt just nu.