Byggahus.se
Som de flesta skriver så är nr1 att det är ett fast pris på en del.
Nr 2 är att man kan överstiga "uppskattad kostnad" med 15%.
Nästa steg är att de inte får fortsätta över den kostnaden utan att stämma av med er.
Ni måste ges chansen att avbryta arbetet om ni anser att ni inte har råd eller tycker att det inte är värt pengarna.
Kontakta ARN och få deras råd samt att det registreras ett ärende.
De kan hjälpa dig att få klarhet i detta.
Sen kanske rörfirman struntar i att betala tillbaka ändå, eller så skickar de räkningen till inkasso/kronofogden om du inte betalat den.
Men du kommer säkerligen få 100% rätt hos ARN.
 
O
Verkar som mina inlägg satte lite skruv på folk, som genast börjar protestera över mina jämförelser....
Jag vet att de inte är jämförbara. Men det jag ville få fram är att det finns rötägg i alla branscher. Jag fick lära mig en gång för måååånga år sedan att en starköl kostar ca 16kr att hälla upp inklusive personalkostnader.... Vad kostar den ölen?
Det är ingen som gnäller över det, men jag vet det är inte en korrekt jämförelse, men ändå intressant för folk att veta att det är inte bara hantverkare som har skyhöga påslag...
Bilverkstäderna? De har skyhöga timpriser och dyra reservdelar...
Jag börjar bli så trött på att alla klagar på att hantverkare har så extremt höga priser. Så jag vill visa att det är inte exklusivt för dessa att luras.

Att man får 85% rabatt på en vara hos Ahlsell säger mer om deras priser än något annat. Att bara berätta att man fick 85% rabatt säger ingenting.... Om man inte berättar slutpriset. Men TS gör en bra sak i sin jämförelse, han jämför med Rinkabyrör och inte Biltema.

Men hela diskussionen om hantverkarnas påslag har gjorts i för många trådar... Där vi inte kommit nån vart. Vi har två läger, där båda anser att de har rätt.
Mitt tips till TS är att skipa materialkostnaden. Gå vidare med det överskjutande priset på offerten. För trots allt så valde ni att ha materialet "löpande"
Dock tycker jag att säljaren var lite lustig i sin rekommendation där han tycker att man ska ta rörligt på materialet, det blir billigare....
 
O
nioiku skrev:
Som de flesta skriver så är nr1 att det är ett fast pris på en del.
Nr 2 är att man kan överstiga "uppskattad kostnad" med 15%.
Nästa steg är att de inte får fortsätta över den kostnaden utan att stämma av med er.
Ni måste ges chansen att avbryta arbetet om ni anser att ni inte har råd eller tycker att det inte är värt pengarna.
Kontakta ARN och få deras råd samt att det registreras ett ärende.
De kan hjälpa dig att få klarhet i detta.
Sen kanske rörfirman struntar i att betala tillbaka ändå, eller så skickar de räkningen till inkasso/kronofogden om du inte betalat den.
Men du kommer säkerligen få 100% rätt hos ARN.
Intressant att du säger att de kommer få rätt hos ARN, det är inte så säkert. Men visst det är inte alls omöjligt.

Men i TS fall så är det bra att ha ett möte med säljare och hantverkare.
Om de inte kommer överens så är mitt förslag att man bestrider fakturan, men betalar det som man anser är rimligt.
förvisso så måste nog hela materialfakturan betalas... Det är fri prissättning i Sverige...
 
Gynteri
Odjuret skrev:
Men hela diskussionen om hantverkarnas påslag har gjorts i för många trådar... Där vi inte kommit nån vart. Vi har två läger, där båda anser att de har rätt.
Men, för satiken, påslag hit och påslag dit. Detta "case" handlar om bondfångeri, inte om några sketna påslagsprocent hit och dit.
 
  • Gilla
nioiku
  • Laddar…
O
Kajalena skrev:
På krogen får du veta priset i förväg Förstår du inte skillnaden så ska du nog inte kommentera på denna sida Den är för vuxna
Jag antar att du menar mig?
Eftersom jag faktiskt får gå på krogen utan falskleg så borde det innebära att jag är vuxen.... åtminstone till åldern. :D
Huruvida jag är så vuxen annars? Nä de vet jag inte... ;)

Nu vill jag inte vara elak, men man kan faktiskt fråga hantverkaren innan vad han tar för en viss pryl. Sedan är det inte många som gör det. Men det är många som inte heller frågar vad ölen kostar...
Jag gör inte nått av det... varken frågar hantverken eller servitören innan...
Jag är är väldigt bra på att ge råd till folk... Problemet är att mina råd kan vara både bra och dåliga...:p
 
  • Gilla
nioiku
  • Laddar…
O
Gynteri skrev:
Men, för satiken, påslag hit och påslag dit. Detta "case" handlar om bondfångeri, inte om några sketna påslagsprocent hit och dit.
Tja.. Jag konstaterade att själva frågan har stöts å malts i massa trådar om hantverkares ockerpriser.
Det är inget nytt fenomen. På så sätt så liknar den här tråden alla andra.
Det som framkommit i dessa trådar är att man får sätta i stort vilka priser man vill. Dessutom så handlar TS fall om påslag på mellan 25-50% på rinkabys priser vilket enligt mig låter som helt rimliga priser.
 
Gynteri
Odjuret skrev:
Tja.. Jag konstaterade att själva frågan har stöts å malts i massa trådar om hantverkares ockerpriser.
Det är inget nytt fenomen. På så sätt så liknar den här tråden alla andra.
Det som framkommit i dessa trådar är att man får sätta i stort vilka priser man vill. Dessutom så handlar TS fall om påslag på mellan 25-50% på rinkabys priser vilket enligt mig låter som helt rimliga priser.
Ja, tyvärr fjärmar påslagsdebatten oss från det väsentliga i sammanhanget.

Men jag tar ett exempel: Detta "takjärn" kostar ca 300:- i närmsta VVS-butik
5708_1.jpg
På Rinkaby blir kostnaden 50% lägre, inklusive frakt.

Att du har rätt i sak, därom råder inget som helst tvivel.
 
Gynteri
Dags att ponera igen! Enligt säljaren skulle köparen tjäna på att ta materialet på löpande räkning. Denna räkning hamnade på 58.000:-. Vad skulle säljaren ha drämt till med i fast pris? Jag ponerar 120.000:- !
 
det är ju lite vågat att materialet går på löpande!!det är ju där installatören skall ta hem vinsten.hur vet man att Ahlsells grejor är bättre än Rinkabys?vem tillverkar respektive grejor?det är ju samma med elinstallation .dom kommer med en massa material och sen i slutet går man runt o uppskattar vad som gått åt!åtminstonde var det så när vi byggde hus på 80 talet.
 
Svar till peternicklas.

Precis. Du fick köpa för ungefär samma rabatter som vvs firmor får köpa material för hos grossist. Så du menar att vvs branchen inte ska ha någon vinst på rördelar?
Det är ju inte bara denna branch som vill tjäna pengar på material som du verkar tro.
Gjorde 4000 mil service på bilen. Där hade dom 100% vinst på oljan och 50% på delar. Men inte fan bestrider jag fakturan för det. Det är ju så jävla småsint att man blir förskräckt.

Kan ta ett exempel. Vi ska byta yttertak på kåken. Har fått pris på ca 125000 efter rot.
Fast jag fått offert på 125000 så räknar jag med att det kan bli byrare eftersom det kan uppstå oväntade problem som de inte hade räknat med.
Ska fiman destraffas pga MITT tak är sämre än de förväntat sig?

Om man renoverar bör man ha marginaler för oförutsedda utgifter...annars ska man avstå.
 
Gynteri
Om glufsandet av gratis korv upphörde, så kanske Ahlsell kunde minska sina påslag?
 
  • Gilla
peternicklas och 1 till
  • Laddar…
Hantverkarens debitering och handlande är oseriöst och strider mot Konsumenttjänstlagens omsorgsplikt. Sådana hantverkare har alltid massa skit i sin påse.
Oseriöst handlande ger alltid skäl till noggrann granskning av underlagen vilket lagen medger.Lagen medger även ett
innehållande av betalningen under skälig tid. Hantverkaren skall inom skälig tid presentera underlagen.En bestridan skall innehålla anledning och vad som önskas.En bestriden faktura är inte laglig grundad och kan inte gå till inkasso., Granskning är även behövlig för en senare försäkringsskada. Om köparen har brustit i sin förväntade undersökningsplikt blir det problem med försäkringsbolaget om arbetet ej är fackmässigt utfört.Tänk vilka kostnader
som uppstår vid vattenläckage . Teknisk besiktning är ett måste .
Timpriset ,för ett avtal krävs 2 eller fler parter. Köparen avtalar om timpriset i tron att det är marknadsmässigt.
Marknadsmässigt innebär att företaget kan stå för sina garantier(finns kvar) ,har försäkringar , använder utbildad fackmässig personal som kan utföra arbetet snabbt och på rätt sätt. Om inte, har hantverkaren överdebiterat på
falska grunder.Att hantverkaren kan visa egenkontrolldokumentation är bra att ha vid försäkringsskada .Du har faktiskt betalat för detta dokument .
Det är positivt att glaset uppfattas halvfullt.Ang marknadsfört pris om 15 000 kr. Tjänsten anses felaktig om resultatet avviker från vad som utlovats av näringsidkaren , säljare ,branschförening eller i marknadsföring . Det är troligt att köparen inte skulle ha beställt tjänsten om priset var 58 000 kr. 15 000kr är offerat/marknadsfört av en säljare.Konsumenttjänstlagen fel i tjänst.
Efter din kontroll , som skall ske skyndsamt och helst i samförstånd med hantverkaren , måste du presentera
resultatet och kräva rättelse och naturligtvis nedsättning. Om det blir stort belopp bör du söka advokat som
besiktningsmannen säkert kan rekommendera. Du kan endast hålla inne belopp som motsvarar dina kostnader för
åtgärd av tjänsten till den kvalite som skall anses avtalad och bestrida fakturan. Hantverkaren har rätt att inom skälig
tid åtgärda .Om risk för läckage finns är du skyldig att omgående åtgärda.Ta in offert från 2 andra hantverkare.Om hantverkaren ej åtgärdar, häv köpet . Om beloppet för åtgärd överstiger fakturan kräv hantverkaren på (skadestånd) mellanskillnaden , detta kan du göra även utan att ha betalat för någon åtgärd ( HD dom ).
En faktura för ett hävt köp har ingen laglig grund. Var noga med en öppen dialog med hantverkaren , parterna skall
alltid minimera kostnaderna.
Alla köpare av hantverkstjänster bör genomföra en grundlig kontroll av hantverkaren . Detta skulle sortera bort många
Följdskadorna/kostnader vid felaktigt utförd vatteninstallation kan bli mycket stora . Det gäller att ha torrt på fötterna.
Jag förstår att många hantverkare skräms av detta. Mycket av deras handlande beror på okunskap men är ingen ursäkt.
Var noga , det lönar sig . Skriv alltid skriftliga avtal , vid stora arbeten / tänk alltid på följdskador , anlita en besiktningsman/byggledare/byggrådgivare före avtalet. Avtalet är det viktigaste dokumentet .Slarv kan bli mkt dyrt .
Skriv ner vad du vill och ta detta med avtalet till en advokat före påskrift ( 1500 kr )Med teknisk och juridisk rådgivning kommer allt att gå bra.
 
Dig vill inte jag jobba hos iaf. Minsta fel..."vi ringer advokaten vettu"
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ett problem som jag upplevde med hantverkare var att det var aldrig någon som ville lämna et fast pris, det stod aldrig i någon offert uttryckligen att någonting var ett fast pris, frånsett att vi fick några fasta priser på kakel och klinker, men det var bara ett fast kvadratmeterpris, åtgången var ju nått helt annat.
Det gäller verkligen att läsa det finstilta och lyssna på vad som sägs, mycket svammel och bortförklaringar upplevde jag.

Av de offerter som jag tog in vid husbygget så var det inte en enda som slutade på den utlovade summan utan alla var över, de enda som slutade som beräknat var dem som gick genom husfirman, som troligen hade tagit höjd på kostnaderna mot oss så att det fanns marginal.

Sen så tycker jag det gäller att ha fast pris på ALLT, vissa hantverkare hade en tendens till göra åt en farlig massa material när de lämnat ett fast pris för arbetskostnad eller tvärt om.
 
docboy skrev:
Kan ta ett exempel. Vi ska byta yttertak på kåken. Har fått pris på ca 125000 efter rot.
Fast jag fått offert på 125000 så räknar jag med att det kan bli byrare eftersom det kan uppstå oväntade problem som de inte hade räknat med.
Ska fiman destraffas pga MITT tak är sämre än de förväntat sig?
Det du tar upp går in under tilläggsarbeten. I TS fall så ökade materialkostnaden med ca 35kkr från ca 15kkr till ca 50kkr. För att materialet ska kunna öka så mycket så måste dom dragit tre rörpar till varje radiator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.