Byggahus.se
Vi har konverterat om vårat hus från direktverkande till vattenburet system med bergvärme.
Fich offert från ett företag som vi tyckte va bra, Bra pris. och det skulle bli klart innan julafton.
Allt som hade med bergvärmen ingick i offerten. Samt även arbetet för att konvertera om till vattenburet. Det vi på säljarens inrådan inte ingick i offerten var materialkostnaden som han sa skulle bli billigare för oss om vi tog på löpande. Han uppsakattade materialkostnaden til runt 15 000 vi stod för radiatorerna. Slang skulle dras i krypgrunden.

När vi nu fått fakturan så har de lagt till stora summor för arbetet och en materialkostnad på 58 000.
Vi har begärt en material lista och på den är summan 48 000 (dvs 10 000 under det på fakturan)
Satt nu och jämförde priser på kopplingar osv med rinkaby rör och där ligger rinkaby rör med ca 25% under i pris och ibland mer. Får vvs firman verkligen plocka ut hur stora mellanskillnader som helst på material?
Jag vet ju vilka rabatter dessa företag har på alshells osv.

Vi vet ju också att materialkostnaden inte får överstiga deras uppskattade pris med mer än 15 % enligt lag.

Den extra arbetskostnaden säger de att det beror på att jobbet tog klängre tid än de räknat med. Bla att de fick bila endel i grunden. Men jag menar att hade de krupit under och kollat hur det såg ut i grunden när de gjorde offerten så hade de ju sett det redan där. Och vi meddelades aldrig att vi skulle få betala mer för att det tog längre tid. Och detta är ju inte heller rätt gjort.


Kan bifoga materiallistan om nån vill se.
Såg även att de tagit betalt för vissa saker som vi redan hade ( fast de kan ju lätt ske)
 
Det är vanligt för rörmokare att köra upp kunder! Speciellt på material så har dom mycket procent, detta är en bransch som borde saneras...
 
  • Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Står det i offerten att material är budgeterat till 15 tkr? Om ja då skall ni hävda 15 % regeln. Ang bilning. Vad juridiken säger vet jag ej men jag tycker det är skäligt att ersätta E för det arbetet då det inte skall behövas krypas i krypgrunder för offererandet. Varför kröp inte du där själv, då kunde du ha informerat anbudsgivarna om förutsättningen?
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
O
Svårt att klaga på höga materialpriser... Det är inte alltid så att rörisarna har så himla mycket billigare priser... och 25% mot Rinkabyrör låter helt klart rimligt....
Vad hade tänkt dig? Att de skulle sälja delarna för under Rinkabys priser? Det är trots allt ett vinstdrivande företag...
Tänk på att Ahlsells priser är ganska höga från början så bra rabatter är inte alltid så värst bra...
 
  • Gilla
tracker och 5 till
  • Laddar…
Tänkte bara kommentera de orimliga grossistpriserna på VVS.
Vi handlade via företaget markavloppsrör 110x6000 PVC SN8
Ahlsells bruttopris är 1745:-/st (och sedan 50% rabatt på det och vi håller inte ens på med VVS)
Du hittar dem på byggmax för 259:- och Rinkaby 198:-

Med det sagt, tycker jag att du fått relativt justa priser på material om de "bara" ligger 25% över Rinkaby, det brukar vara värre ;) i en rutten branch.
Kan naturligtvis inte uttala mig om mängderna...

/David
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
O
Ronekma skrev:
Det är vanligt för rörmokare att köra upp kunder! Speciellt på material så har dom mycket procent, detta är en bransch som borde saneras...
Det är lika vanligt att bilverkstäder har skyhöga tim priser och dyra delar... samt att de hittar på fel ibland...
Jag tror att det är lika vanligt överallt med skyhöga priser på saker och ting och inte alls specifikt för hantverkare...
Krogen kan ha en marginal på kanske 300% på en starköl... hur ofta klagar man på det?
Man blir lika lurad där...
 
  • Gilla
BennyK
  • Laddar…
@ Odjuret. Det går inte att jämföra krogen alt bilpulare men rörisar. Puben tex tar ju påslag för att täcka löner, lokal, drift, vinst etc. Du betalar ju inte servitören per timme för serveringen. En E:s påslag från inköp är i stort bara ett sätt att lura kund.
 
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Jag tror att det är lika vanligt överallt med skyhöga priser på saker och ting och inte alls specifikt för hantverkare...
Krogen kan ha en marginal på kanske 300% på en starköl... hur ofta klagar man på det?
Man blir lika lurad där...
Hur det fungerar i andra branscher är väl knappast en ursäkt för hantverkare att få bete sig hur de vill? Exemplet med starköl tycker jag var dåligt. Enligt TS var den ursprungliga uppskattningen för material 15 tkr, men det slutade på 58 tkr. Nu vet jag vad en starköl brukar kosta på krogen, men om jag hade frågat kyparen vad en starköl kostar och han hade svarat omkring 15 kr men det stått 58 kr på notan när jag skall betala hade jag blivit förbannad.
 
  • Gilla
mniku och 5 till
  • Laddar…
Generellt är att den slutgiltiga kostnaden inte får överstiga 15% av kostnadsförslaget. Det spelar ingen roll om det är material eller arbete.

Jag känner inte till en lag som reglerar vad en firma får ta för sitt material.

Det låter som att firman lagt på 10 000 i arbetskostnad. Med tanke på vad en normal installation av bergvärme går på så misstänker jag att det är en ganska bra bit under de 15% de får diffa mot kostnadsförslaget.

Du skriver också att säljaren uppskattat kostnaden till cirka 15000. Vad tredje part påstår att materialkostnaden ska bli är givetvis helt irrelevant.

I korthet så är det inte mycket ni kan göra åt saken mer än svära åt personen som sade att det skulle bli billigare att ta det löpande och gjorde en så grov feluppskattning av materialkostnaden.

EDIT: Slår mig nu att du förmodligen menade säljaren på vvs-företaget (vet inte varför jag tänkte husets säljare där men okej..). Då är det mer relevant men den skriftliga offerten kommer förmodligen trumfa hans ord. Tekniskt sett så får de inte överskrida 15% även där men det blir lite gråzoner när ni har två separata offerter, ett på papper (förmodar jag) för helheten och ett muntligt på materialkostnaden.
 
Redigerat:
Knäckfrågan är nog om du verkligen fått en offert? Har du den skriftligt så blir det ju lättare att bevisa vad som överenskommits, är den bara muntligt, blir det nog ord mot ord, tyvärr...

Om du nu fått en skriftlig offert, är nästa steg att tyda den. VAD offererar de? Fast pris?, Pristak? Prisindikation? Vad ingår enligt offerten? Vilka undantag har de gjort?

Har du gjort några ändringar, något du ville ha annorlunda, jämfört med offerten?

Menar du med "säljaren" firman som offererat? eller en tredje person?
Om de som offererat lämnat en prisindikation på material på 15.000:- och sedan utan att ha frågat dig om det är ok när det blir högre, är det INTE OK, om priset avviker med mer än 15%. Om "säljaren" är en tredje person, är det helt irrelevant vad han/hon uppskattat, det binder inte företaget på något sätt.

Är du medlem i Villägarna (redigerat)? så har de juristhjälp du kan få. Annars har du det troligen i hemförsäkringen. Kolla absolut med en jurist. Men betala INTE och skriv inte på några papper alls med leverantören innan du fått juristens åsikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
Nisken skrev:
Är du medlem i fastighetsägarna? så har de juristhjälp du kan få. Annars har du det troligen i hemförsäkringen.
Kolla absolut med en jurist. Men betala INTE och skriv inte på några papper alls med leverantören innan du fått juristen åsikt.
Nja, jag uppfattar att TS är ägare till en enfamiljsvilla?

Då är man normalt inte medlem hos fastighetsägarna som ansluter ägare till hyres- och bostadsrättsfastigheter.

Du avser möjligen Villaägareföreningen? :confused:
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
Tyvärr ser jag inte offerten MEN..........
Det är som du själv beskriver med överpriser att man inte kan
ta ut mer än vissa procent över vad man angett i sin offert.
Beträffande lämnat offert då har man antagit att man kan göra jobbet
på en viss tid samt antagit viss mängd material och hur man skall göra jobbet mm....
Bra att du kollat upp material osv.
Men skriv och bestrid fakturan i dess nuvarande utformning.
Hänvisa till vad du skriver att tiden med bilning kan de dra av eftersom de lämnat offert och då skulle den tiden ingå där.
Sedan kan de dra av på materialen som de debiterat för högt.
Ange var du läst om materialkostnader och ge dem generellt en ny chans att skriva en
ren ny faktura de dragit av det som inte skall vara med där.

LEnnart
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
Villägarna ska det naturligtvis vara....
 
David-O skrev:
Tänkte bara kommentera de orimliga grossistpriserna på VVS.
Vi handlade via företaget markavloppsrör 110x6000 PVC SN8
Ahlsells bruttopris är 1745:-/st (och sedan 50% rabatt på det och vi håller inte ens på med VVS)
Du hittar dem på byggmax för 259:- och Rinkaby 198:-

Med det sagt, tycker jag att du fått relativt justa priser på material om de "bara" ligger 25% över Rinkaby, det brukar vara värre ;) i en rutten branch.
Kan naturligtvis inte uttala mig om mängderna...

/David
Vad jag har sett som är vvs montör till yrket så skiljer det VÄLDIGT MYCKET i kvalité på avloppsdelar och rör om man jämför de som du köper på tex byggmax/biltema. Om en montör skulle använda dessa delar så är det väldigt oseriöst. Skrämmande tanke om man hade dessa ingjutna i eget våtrum.

Nästa renovering du gör gå och köp på byggmax du men du lär ju inte hitta någon som lär utföra det jobbet.

Många gånger när jag jämfört våra inköpspriser från grossist ligger de många gånger liknande i pris med rinkabyrör. Varför?
Det beror på att rinkabyrör köper in 8000 kopplingar av en sort på samma gång varvid vi hämtar hos grossist det man ska ha till jobbet man utför.
Vem tror du har bättre rabatt vid inköp? Tänk efter...
Rutten branch? Förklara Tack. ..
 
  • Gilla
systemfel och 3 till
  • Laddar…
Gynteri
Om säljaren sade ca 15000 för materialet och det blev 58000. Ja, då har du blivit blåst.
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.