Hej,

Jag har länge gått och tänkt på att konvertera dagens vattenburna värme till golvvärme då de flesta av radiatorerna står direkt på golvet och mitt framför ett fönster.

Jag har dock ett antal stora fönster, till exempel i vardagsrummet där en av väggarna är helt i glas och i köket så finns två höga fönster (5-6 meter). Jag undrar om det kommer att bli problem med kalldrag och i så fall om det går att förebygga.

Är det någon som har erfarenhet av liknande situationer?

• Stort fönster med träbjälke ovanför och radiator längs golvet, utsikt mot lummiga träd och byggnader utanför, golvlampa till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Höga fönster i köket med utsikt mot träd och blå himmel; synlig radiator på golvet framför fönstret och köksinredning till höger.
    Skapa konto
  • Stort fönster med klarblå himmel utomhus, och flera krukväxter står på en fönsterbräda inomhus.
    Skapa konto
Förre
M magnus.s skrev:
Hej,

Jag har länge gått och tänkt på att konvertera dagens vattenburna värme till golvvärme då de flesta av radiatorerna står direkt på golvet och mitt framför ett fönster.

Jag har dock ett antal stora fönster, till exempel i vardagsrummet där en av väggarna är helt i glas och i köket så finns två höga fönster (5-6 meter). Jag undrar om det kommer att bli problem med kalldrag och i så fall om det går att förebygga.

Är det någon som har erfarenhet av liknande situationer?
Förre ägaren konverterade från oljepanna till bergvärme 1994 och fick lägga golvvärme pga klena radiatorer. Blev för mycket elpatron vid kyla.

Detta var gjort när vi köpte huset, då med mestadels 14x13 Perspektivfönster från 70tal, som orsakade rejält kallras.
Bytte själv alla fönster och 2 altandörrar till 3 glas med u-värde 1.2. Inget kallras längre, så kolla upp typ av fönster ni har nu, men misstänker att med storleken ni har så kommer det bli kallras.

Med GV så är det komfortvärme om fötter och i luften. Med dom stora fönstren så måste du ha dom elementen som syns. Kallraset kommer att bli enormt och ni kommer att frysa om fötterna annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.