Byggahus.se
Det är ju galet att kommunbyråkraterna skall kunna kräva att man skall behöva anlita dyra konsulter för en ombyggnad.

Det är likadant ute på stora byggen. Det är logistikkonsulter, arbetsmiljökonsulter, värdegrundskonsulter, mångfaldssamordnare och lean/kaizen/ständigaförbättringar-konsulter.

...och så undrar folk varför det är så dyrt att bygga i Sverige. Det vore kul att se hur många kronor för varje kvadratmeter som faktiskt är byggnadsarbete och material och hur mycket som bara är grötmos!
 
  • Gilla
Fredrik Å och 4 till
  • Laddar…
Kan det tänkas att grötmoset ger bättre byggnader och färre arbetsplatsolyckor?
Vill någon byta till ett land där byggbolagen får styra allt?
 
  • Gilla
Korektus och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
60682_337_190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Poäng där.

Men det får ändå vara någon slags balans också. Ibland blir det liksom för mycket.

Och sen går det att (delvis) ersätta kontroll med ansvar och repressalier för brist i detta.
Ja det är precis lika tokigt som allmän universallösning,
...men ibland är nog kontroll det bästa, och ibland personligt ansvar.
 
  • Gilla
Korektus
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
Ett högt pris kan vara ett sätt att säga att man egentligen inte vill ha jobbet......
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
@Mikael_L De flesta konsulter på ett bygge finns där för att minimera kostander eller risk som kan tolkas/översättas som kostnad. Byggherrar, oavsett om det är byggbolag (de vanligaste byggherrarna) eller kommuner, privata fastighetsägare anlitar konsulter för att spara pengar ej slösa.

Är inte Locke en sakkunig inom betong eller dyligt någon sorts ingenjör? Vet ej vart du jobbar men bara för om du skulle börja som konsult och sälja dig per timme betyder det inte att du blir onödig, fördyring i en produktionskedja. Tvärsom, en konsult är oftast mer lönsam då arbetsinsattsen är mer optimerad.

Dock Håller jag med om ang KA som onödig kostnad eller det borde vara onödigt. Och som i detta fall, där man bygger själv, ta det billigaste, det borde verkligen räcka.
 
Nej Villa vista, jag är inte inblandad i projektet men däremot är jag KA sedan länge och känner till vilka problem som kan uppstå. KAs ansvar är i och med nya PBL kraftigt utökat. Det är stor skillnad mot ansvar enl gamla PBL och det som skall göras tar ändå tid. Se KA på PBL Boverket.
Speciellt om det är egen regi bygge så behövs stöd och även om "karn har jobbat med bygg i 20 år" så är det ingen garanti att han kan alla nya krav och vad som krävs. Byggnaden kommer säkert upp i alla fall med eller utan alla de fel som kan dyka upp så småningom inom alla discipliner som t ex fukt-mögel, brand, säkerhet, konstruktion, ventilation mm, mm.
 
I många fall gör ju inte KA något mer än att fylla i papper....som det är nu så är det väl en guldgruva att vara KA med tanke på hur okunniga tjänstemännen är på byggnadsavd......
 
Vi ska precis bygga nytt hus med Fiskarheden i Gävle och vår KA ska ha 13 600 kr.

Fråga din KA om han inte skrev en nolla för mycket i fakturan...
 
Mikael_L
seniorkonsult skrev:
Nej Villa vista, jag är inte inblandad i projektet men däremot är jag KA sedan länge och känner till vilka problem som kan uppstå. KAs ansvar är i och med nya PBL kraftigt utökat. Det är stor skillnad mot ansvar enl gamla PBL och det som skall göras tar ändå tid. Se KA på PBL Boverket.
Speciellt om det är egen regi bygge så behövs stöd och även om "karn har jobbat med bygg i 20 år" så är det ingen garanti att han kan alla nya krav och vad som krävs. Byggnaden kommer säkert upp i alla fall med eller utan alla de fel som kan dyka upp så småningom inom alla discipliner som t ex fukt-mögel, brand, säkerhet, konstruktion, ventilation mm, mm.
Kanoners, så med nya PBL och KA's förändrade roll är alltså byggfel numera historia.

Ja då viker jag mig genast. Det är ett helt OK pris för byggherrarna för att få en sanerad byggbransch. ;)
 
Hej!

Vi hittade en firma på Ekerö som vi är väldigt nöjda med. Vi fick en offert på 7000kr och då ingår byggsamrådet, all dokumentation och 2-3 platsbesök. Kontrollproffs heter de och vi kan verkligen rekommendera dem.
 
  • Gilla
dingpow och 1 till
  • Laddar…
MrsLo skrev:
och vi kan verkligen rekommendera dem.
Du skall kanske vänta med rekommendationen tills projektet är färdigt och du sitter med ditt slutbesked i handen?
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
Varför? Frågan var om vi har hittat någon och jag rekommenderar den firman vi anlitar. Varför ska jag vänta i två månader för att svara på en fråga?
 
Därför att det kan vara svårt att rekommendera en produkt som du inte ens sett, just nu vet du bara prislappen och inget mer. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
nzsc och 1 till
  • Laddar…
Vi har haft byggsamråd med KA och han gjort ett platsbesök och sammanställt utförlig dokumentation från både mötet och besöket. Han har snabbt svarat på våra frågor, både via mail och telefon, och gett oss rekommendationer och tips när vi har undrat över något.

Jag rekommenderar dem inte bara utifrån priset, de hade varit vansinnigt. Jag utgår efter bemötande, kunskap och tillgänglighet.
 
  • Gilla
Sulan72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.