Byggahus.se
Tjena byggare!!

Har just köpt tomt med fritidshus, och ska bygga om till året runt boende samt större. Från 40kvm till 150, 2plans. Hade tänkt bygga vidare på befintling platta.

Ni som har byggt förut...har ni anlitat byggkonsult/KA/arkitekt för att ta fram detaljerade konstruktionsritningar?

Min arkitekt fixar allt till bygglovet, men inte detaljerade konstruktionsritningar för själva byggandet. Hade ju gärna haft detaljerade konstruktionsritningar, som man kan be byggentrepenörer "offerta" på(stomresningen och grund), samt till det egna arbetet skönt att ha ritningar( är ingen husbyggarexpert.... ). Eller har ni låtit entrepenören rita vad han utför/tänker utföra??

Prisex på konstruktionsritningar?

Vad tror ni om att be Kvalitetsansvarig göra konstruktionsritningar?

cheerio,
D
 
De flesta arkitekter gör inte konstruktionsritningar. I många fall ingår denna kostnad i entreprenaden (såvida du inte bygger själv) så det är vettigt att avvakta med dessa ritningar tills du vet vem som bygger. Detta var svaret min arkitekt gav.

Mellan tummen & pekfingret skulle jag tro att ritningarna går på 20-40.000 - mkt grovt skattat. Jag misstänker att om arkitekten fått härja fullständigt fritt med sin kreativitet kan konstruktionen bli knepigare ;).
 
Vi gjorde som så att vi ritade lite själva hur vi ville ha huset, sen mailade jag det till en firma som ritade upp planlösning, fasader, snitt av konstruktion, beräknade bärigheten på stomme och gjorde vvs ritning åt oss.

Vad du menar med konstruktionsritning vet jag inte säkert, vill du ha en ritning som visar varenda regel i väggarna, eller en snitt på bärande konstruktion?

Snittritning klarar du dej nog på samt eventuellt hållfasthetsberäkningen, resten är ju mer eller mindre standard.
Om du vill få kontakt med "min" kontakt så kan du svara här i tråden eller via direktmeddelande så får du hans nummer.
Vi är väldigt nöjda med ritningarna vi fått!

Edit: Priset på alla ritningar låg även det väldigt rätt i vind så att säga, ändringar utfördes snabbt och bra, goda råd fick man också, men inga påtvingade lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.