Byggahus.se
É
Inför tekniskt samråd av tillbyggnad på 70m2 ska jag bland annat ha konstruktionsritningar och dokumentation enligt punkterna längre ner. Räcker det med att i princip bara kopiera och modifiera det som finns på TräGuidens konstruktionsexempel på ytterväggar på länken och ta med enligt punkterna nedan? Det står ju i parantesen i kallelsen egentligen bara typsektion som visar just de anslutningar som finns på Träguiden:

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
*Anslutning mot grundmur
*Anslutning mot betongplatta på mark
*Anslutning mot mellanbjälklag
*Anslutning mot vindsbjälklag
Samt kanske nåt mer kring grundläggning (vet inte vad).


  • Konstruktionsritningar (typsektion som visar ett snitt genom en del av byggnaden, ritningen ska tydligt visa grundläggning, anslutning mellan grund och vägg, anslutning mellan väggoch mellanbjälklag och anslutning mellan vägg och tak. Alla ingående material i vägg, tak och golv ska också tydligt redovisas). OBS! Skicka inte andra arbetsritningar.
  • Konstruktionsdokumentation enligt gällande Europeiska konstruktionsstandard (EKS).

Beräkningar på dimensioner och avlastningar ska jag ta hjälp med också, men det verkar ju tillhöra konstruktionsdokumentationen som jag ska be en konstruktör ta fram:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ande-bestammelser/konstruktionsdokumentation/


Ungefär hur det byggs, visar stomme, bärande delar och eventuella stabiliserande tvärväggar (vet inte om ljusgröna behövs).

3D-modell av en husstomme med synliga reglar, bjälklag och takstolar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Ingen här som byggt ut huset och lämnat konstruktionsritningar? Även om man inte ritat dem själv kanske ni har ett hum om vad som skickades in åtminstone. Det bör förstås vara liknande formulering som jag har i min kallelse.
 
Konstruktionsritningar bör nog innehålla lite siffror med
 
É
Tack utöver de som redan står på Träguidens färdiga CAD-ritningar så har jag lagt till måtten, t.ex. 45x170 mm C24. Dock så tror jag att detta ändå kommer finnas i Konstruktionsdokumentationen (alltså inte ritningarna) men det skadar inte ha med tänkte jag.

Men eftersom kommunen bara skrivit "anslutning mellan grund och vägg, anslutning mellan vägg och mellanbjälklag och anslutning mellan vägg och tak" så kan det väl inte krävas mer än dessa tre ritningar som nästan är färdiga från Trädguiden? Och så nåt på grunden då.

Dock så ska de ha en massa andra dokument också men om vi pratar just konstruktionsritningar.
 
É ÉlPon skrev:
Inför tekniskt samråd av tillbyggnad på 70m2 ska jag bland annat ha konstruktionsritningar och dokumentation enligt punkterna längre ner. Räcker det med att i princip bara kopiera och modifiera det som finns på TräGuidens konstruktionsexempel på ytterväggar på länken och ta med enligt punkterna nedan? Det står ju i parantesen i kallelsen egentligen bara typsektion som visar just de anslutningar som finns på Träguiden:

[länk]
*Anslutning mot grundmur
*Anslutning mot betongplatta på mark
*Anslutning mot mellanbjälklag
*Anslutning mot vindsbjälklag
Samt kanske nåt mer kring grundläggning (vet inte vad).


  • Konstruktionsritningar (typsektion som visar ett snitt genom en del av byggnaden, ritningen ska tydligt visa grundläggning, anslutning mellan grund och vägg, anslutning mellan väggoch mellanbjälklag och anslutning mellan vägg och tak. Alla ingående material i vägg, tak och golv ska också tydligt redovisas). OBS! Skicka inte andra arbetsritningar.
  • Konstruktionsdokumentation enligt gällande Europeiska konstruktionsstandard (EKS).

Beräkningar på dimensioner och avlastningar ska jag ta hjälp med också, men det verkar ju tillhöra konstruktionsdokumentationen som jag ska be en konstruktör ta fram:
[länk]


Ungefär hur det byggs, visar stomme, bärande delar och eventuella stabiliserande tvärväggar (vet inte om ljusgröna behövs).

[bild]
Jag gjorde själv konstruktionsritningar för mitt tillbygge och där lade jag in konstruktionsberäknngar, illustration av ytterväggens uppbyggnad, tvärsnitt av en sektion, samt en enklare spec om grundläggning.

Det godkändes rakt av. (y)
 
É
T Turbo123 skrev:
Jag gjorde själv konstruktionsritningar för mitt tillbygge och där lade jag in konstruktionsberäknngar, illustration av ytterväggens uppbyggnad, tvärsnitt av en sektion, samt en enklare spec om grundläggning.

Det godkändes rakt av. (y)
Vad menas med tvärsnitt av en sektion? En enklare Sektion skickar man ju med redan vid den första bygglovsansökan.

I mitt fall räcker det inte med att illustrera ytterväggen eftersom de vill ha anslutningar mot vägg och grund också. Hde varit lätt att bara kopiera det från Träguiden om man ändå ska bygga efter deras exempel. Men verkar inte vara någon som här som haft liknande ritningar för sina bygglov.
 
Sektionen var ett tvärsnitt från sidan som visar uppbyggnad / konstruktion. I mitt fall var det an en avlång byggnad med pulpettak, så den såg ungefär likadan ut rakt igenom konstruktionsmässigt.

Det skiljer nog en del mellan olika kommuner, vad som krävs. Men prova med att boka en handläggare på frågestund om det är möjligt i din kommun. Så går ni igenom vad som krävs.

Min kommun var mycket hjälpsamma och kunde svara på det mesta inför ansökan om bygglov.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.