Frågor gällande konstruktion.

Vilken konstruktion anser ni är bätttre/ sämre

1. Man stänger in ventilationen på takstolarna på ryggåstaket helt utan luftspalt. Isolerar med Cellulosa hela vägen samt sätter en ångbroms på insidan innan gipset.

2. Kör med luftspalt och mögelstopper i ryggåstaket. Isolerar med cellulosa samt sätter en ångbroms.

Takets uppbyggnad består av följande:
Pannor
Takpapp Yep 730
Råspont 23mm

Jaleshus Jasmin Ramovic skrev:

1. Man stänger in ventilationen på takstolarna på ryggåstaket helt utan luftspalt. Isolerar med Cellulosa hela vägen samt sätter en ångbroms på insidan innan gipset.

2. Kör med luftspalt och mögelstopper i ryggåstaket. Isolerar med cellulosa samt sätter en ångbroms.

Pannor
Takpapp Yep 730
Råspont 23mm
Hej. Alt. 1 fast ni kanske måste hitta en annan ytpapp sin är difföppen?

Jag läser: "Utrymmet under träunderlaget, ochev. över isoleringen, skall vara ventilerad enligt traditionell luftspärr."

Jonatan79 Jonatan79 skrev:

Jag läser: "Utrymmet under träunderlaget, ochev. över isoleringen, skall vara ventil

Jag läser: "Utrymmet under träunderlaget, ochev. över isoleringen, skall vara ventilerad enligt traditionell luftspärr."
så du menar att ytpappen på råsponten är avgörande?

Kan vara. Jag är osäker om det finns en annan modell.

Att stänga igen ventilationen brukar inte sluta väl för ägaren. Däremot brukar mögelsaneringsfuskarna tjäna pengar på det.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att stänga igen ventilationen brukar inte sluta väl för ägaren. Däremot brukar mögelsaneringsfuskarna tjäna pengar på det.
Går bra med en diffusionsöppen konstruktion och välventilerat hus.

Pannor
Takpapp Yep 730
Råspont 23mm
2an skulle jag säga: Etablerade konstruktioner är med ventilation (oavsett om det är cellulosa eller inte)...sen "kan" det ju gå med diffusionsöppna material utan luftspalt, men frågan är hur man säkerställer att fukt inte fångas upp mot takpappen ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
2an skulle jag säga: Etablerade konstruktioner är med ventilation (oavsett om det är cellulosa eller inte)...sen "kan" det ju gå med diffusionsöppna material utan luftspalt, men frågan är hur man säkerställer att fukt inte fångas upp mot takpappen ?
Pga ångbromsen och att det inte kommer in fuktig luft. Var ska fukten ta sig in?

Pga ångbromsen och att det inte kommer in fuktig luft. Var ska fukten ta sig in?
Det kan den ju alltid råka göra

Genom ångbromsen? Fukt letar sig alltid till kallaste punkten. Broms är inte samma sak som spärr.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tycker 2:an känns mer riskfri om inte ångbroms/spärr blir helt tät.
Vad är nackdelen att ventilera mellan råspont och isolering? Försumbart sämre isoleringsförmåga kanske?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
1:an är ingen fara men du måste se till att råsponten och takstolarna är ordentligt torra. Helst mindre än 10% fukt.
Viktigt är också en bra ångbroms typ Tecca T-vap Pro eller likvärdig.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ska bygga vintertid. Har jag tur så lyckas man kanske få det torr till 10%?

J J Vos skrev:
Genom ångbromsen? Fukt letar sig alltid till kallaste punkten. Broms är inte samma sak som spärr.
Varför är det inte samma sak?

Varför är det inte samma sak?
Ångbromsen har en viss genomsläpp av fukt. Det finns flera olika ånggenomgångsmottstånd att välja på. Tex vindtät på utsidan av en bygggnad är en ångbroms som tillåter restfukt i stomen torka ut även när insidan är bekläd med ångspärr.

• Tabell med ånggenomgångsmotstånd: träfiber, gips, trä, ångbroms, OSB, plastfolie; Sd-värde och lufttäthet för varje material listas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.