Nu ni, konstruktörer/hobbykonstruktörer. Tänkte bygga en mindre variant av maskinhall med överblivna telefonstolpar. Lite osäker på konstruktionen/dimensioneringen. Tror ni detta skulle fungera?

Helst av allt skulle man ju vilja slippa stolpen i mitten, men då måste man beställa grövre grejer (antar jag). Med det här kan jag beställa allt från byggvaruhuset på en gång och smacka upp på egenhand. Bifogar skisser i bilder. Ska byggas i snölastzon 2,0 vid Uppsala.

• Skiss av maskinhall med konstruktion av telefonstolpar, takstolar och tak; mått och material specificerade, inklusive spännvidd och takyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en maskinhallkonstruktion med lutande tak, stolpar och bjälklag, planerad att byggas med telefonstolpar i snölastzon 2,0 vid Uppsala.
    Skapa konto
  • Skiss över maskinhall med måttangivelser och stolpplacering.
    Skapa konto
Telefonstolpar låter som kreosotimpregnerat? Får man ens bygga med det idag?

Min erfarenhet som amatör säger att du måste kryssa byggnaden för den inte ska stå och gunga i blåsten.
Mitt garage på 6x7 gungade betänkligt, jag kryssade det med hålband innan jag satte på gips, sen var det stadigt.

Isakare Isakare skrev:
att du måste kryssa byggnaden för den inte ska stå och gunga i blåsten.
Den ska väl ha väggar? Som tex plåt?

I så fall löser plåten det.

O [old rusty] skrev:
Den ska väl ha väggar? Som tex plåt?

I så fall löser plåten det.
Ja, kanske.
Jag hade satt panel på hela byggnaden, ändå gungade den lite.

V Villa um skrev:
truktionen/dimensioneringen. Tror ni detta skulle fungera?

Helst av allt skulle man ju vilja slippa stolpen i mitte
Isakare Isakare skrev:
e kryssa byggnaden för den inte ska stå och gunga i blåsten.
Mitt garage på 6x7 gungade betänkligt, jag
Isakare Isakare skrev:
Min erfarenhet som amatör säger att du måste kryssa byggnaden för den inte ska stå och gunga i blåsten.
Mitt garage på 6x7 gungade betänkligt, jag kryssade det med hålband innan jag satte på gips, sen var det stadigt.
Precis, blir antingen plåt eller lockläktfasad runt om, men sätter dit hålband också. Det är ju en lite högre byggnad så vindfånget lär ju påverka.

H hempularen skrev:
Är nog bättre för miljön att de står upp än ligger på marken

• Gilla
  • Haha
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Utmärkt återbruk, i en öppen konstruktion som maskinhall eller carport orsakar det inga problem

• Gilla
Villa um och 1 till
  • Laddar…
J
V Villa um skrev:
Precis, blir antingen plåt eller lockläktfasad runt om, men sätter dit hålband också. Det är ju en lite högre byggnad så vindfånget lär ju påverka.
Har du korrigerad plåt så stabiliseras väggen med dessa skivor men lockläktsfasad ger inte samma stabilitet, då behövs nog kryssning av nogåt slag..

Har du flera stolpar ??
Lägg tex 3 st på varandra över öppningen och dra ihop de med gängstänger, det kommer hålla i flera hundra år.
Så gjorde man förr innan limträbalk blev nån oskriven lag att använda vid större spännvidder.

J Jansson69 skrev:
Har du korrigerad plåt så stabiliseras väggen med dessa skivor men lockläktsfasad ger inte samma stabilitet, då behövs nog kryssning av nogåt slf
J Jansson69 skrev:
Har du korrigerad plåt så stabiliseras väggen med dessa skivor men lockläktsfasad ger inte samma stabilitet, då behövs nog kryssning av nogåt slag..
Jo, någon typ av kryssning blir det om inte hålbanden gör jobbet.

Isakare Isakare skrev:
Har du flera stolpar ??
Lägg tex 3 st på varandra över öppningen och dra ihop de med gängstänger, det kommer hålla i flera hundra år.
Så gjorde man förr innan limträbalk blev nån oskriven lag att använda vid större spännvidder.
Nä, tyvärr. Samt att de jag har är inte längre än 7 meter

V Villa um skrev:
Nä, tyvärr. Samt att de jag har är inte längre än 7 meter
Det går ju att skarva stolparna, genom att dra helgängat genom 3 st med stora brickor, det håller. Klart inga skarvar på samma ställe, utan dom ska saxas.

Om jag skiter i stolparna i mitten och köper 3 sådana, skulle det hålla för ett 89 m²-tak?

• Limträbalk 90x315 mm GL30c, 9000 mm lång, pris 705 kr/m, visas med produktinformation och lagerstatus för beställning och leverans.
    Skapa konto
V Villa um skrev:
Om jag skiter i stolparna i mitten och köper 3 sådana, skulle det hålla för ett 89 m²-tak?
Enligt AI är det långt ifrån att klara gränsen med dessa. Måste upp på en 7 balkar för att de ska klara av att hålla ett tak som är 89 m² med spännvidd på 8 meter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.