Nu ni, konstruktörer/hobbykonstruktörer. Tänkte bygga en mindre variant av maskinhall med överblivna telefonstolpar. Lite osäker på konstruktionen/dimensioneringen. Tror ni detta skulle fungera?
Helst av allt skulle man ju vilja slippa stolpen i mitten, men då måste man beställa grövre grejer (antar jag). Med det här kan jag beställa allt från byggvaruhuset på en gång och smacka upp på egenhand. Bifogar skisser i bilder. Ska byggas i snölastzon 2,0 vid Uppsala.
Helst av allt skulle man ju vilja slippa stolpen i mitten, men då måste man beställa grövre grejer (antar jag). Med det här kan jag beställa allt från byggvaruhuset på en gång och smacka upp på egenhand. Bifogar skisser i bilder. Ska byggas i snölastzon 2,0 vid Uppsala.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Telefonstolpar låter som kreosotimpregnerat? Får man ens bygga med det idag?
Min erfarenhet som amatör säger att du måste kryssa byggnaden för den inte ska stå och gunga i blåsten.
Mitt garage på 6x7 gungade betänkligt, jag kryssade det med hålband innan jag satte på gips, sen var det stadigt.
Mitt garage på 6x7 gungade betänkligt, jag kryssade det med hålband innan jag satte på gips, sen var det stadigt.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
494 kr inkl moms
Läs mer
V Villa um skrev:
Isakare skrev:
Precis, blir antingen plåt eller lockläktfasad runt om, men sätter dit hålband också. Det är ju en lite högre byggnad så vindfånget lär ju påverka.Isakare skrev:
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Har du korrigerad plåt så stabiliseras väggen med dessa skivor men lockläktsfasad ger inte samma stabilitet, då behövs nog kryssning av nogåt slag..V Villa um skrev:
Har du flera stolpar ??
Lägg tex 3 st på varandra över öppningen och dra ihop de med gängstänger, det kommer hålla i flera hundra år.
Så gjorde man förr innan limträbalk blev nån oskriven lag att använda vid större spännvidder.
Lägg tex 3 st på varandra över öppningen och dra ihop de med gängstänger, det kommer hålla i flera hundra år.
Så gjorde man förr innan limträbalk blev nån oskriven lag att använda vid större spännvidder.
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
J Jansson69 skrev:
Jo, någon typ av kryssning blir det om inte hålbanden gör jobbet.J Jansson69 skrev:
Nä, tyvärr. Samt att de jag har är inte längre än 7 meterIsakare skrev: